per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2017-09-23
1
1
1
14
522
Research Paper
جلوههای اعتراض و مقاومت در شعر شفیعی کدکنی
Expression of Resistance and Protest in
Shafi Kadkani's Poem
عباس باقی نژاد
abaghinejad@yahoo.com
1
استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد ارومیه
محمدرضا شفیعی کدکنی(م. سرشک) از شاعران معترض و سیاسی دهۀ پنجاه پیش از انقلاب اسلامی است. او،شعر نیمایی را با گونهای تعهد اجتماعی و نگرش اعتقادی درآمیخت که خاستگاه آن به طور توأمان، باورهای دینی و ملی، آگاهیهای تاریخی و حساسیتهای سیاسی و اجتماعی بود. این اشعار، ساختاری هدفمند و عمدتاً مبتنی بر الزامهای تاریخی و سیاسی دارند؛ در حقیقت، واکنشی عاطفی و شاعرانه در برابر حوادث و واقعیات بیرونی هستند که در کنار خاصیت ادبی، نمادین و زیباشناختی، ماهیت تبلیغی، تهییجی و بیدارگرانه یافتهاند. فحوای این اشعار نشان میدهد که شفیعی، آنها را برای نظام بخشیدن به جریان و حرکتی جمعی یا در جهت ایجاد تغییر و تحولی سیاسی و اجتماعی سروده است. این ویژگی همراه با مختصاتی دیگر، اشعار این دورهی شفیعی را در زمرهی اشعار مقاومت یا پایداری قرار میدهد که در این مقاله، ابعاد و جنبههای آن، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاست.مختصاتی چون افشاگری، مفاخره، ترسیم چهرهای منفور از دشمن، نکوهشِ ترس، سکون و انفعال، توصیه به مقابله، ستایش همت و ایستادگیِ مبارزان، نوید پیروزی و رهایی و مشابهتسازیهای تاریخی و جغرافیایی که مولفههای شعر مقاومت به شمار میآیند، به اشکال مختلف در شعر اوظهور و تجلی یافتهاند.
Mohammad Reza Shafi Kadkani (known as Sereshk) is one of the political and protestor poets of 1970s. He mixed the modern poetry with a kind of social commitment and faith attitude which its source was religious and national beliefs, historical awareness and social and political sensitivity. The poems have a purposeful structure and are mainly based on historical and political necessities. In fact, they are a poetic and emotional reaction toward external realities and incidents which have an intellectual, motivational and propaganda spirit in addition to their literary, symbolic and aesthetics features. The meaning of the poems shows that the poet composes them to arrange a collective action or to create a social and political change. This feature along with other features put the poems in the category of resistance poems. In the article we investigate the dimensions and aspects of resistance poems. Features such as disclosure, glorification, depicting a hated picture of the enemy, criticizing fear, inactivity and immovability, recommending opposition, praising the efforts of the fighters, promise of victory, and freedom and historical simulation which are the features of resistance poem are manifested in his poems in different forms.
https://rl.shahed.ac.ir/article_522_cae8e2fd7ca16e06dec806ce0acd9800.pdf
شفیعی کدکنی
شعر مقاومت
تعهد
اعتراض
مبارزه
Shafi Kadkani
Resistance Poem
Commitment
Protest
Fighting
per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2017-09-23
1
1
15
26
519
Research Paper
نشانه- معناشناسی نظامهای گفتمانی شَوِشی در «لالایی لیلی» اثرحسن بنیعامری
Semio-Semantic Shoushi Discourse in
"Leili Lullaby" of Hassan Baniameri
زهرا جلالی طحان زواره
jalali608@gmail.com
1
شهلا خلیل اللهی
khalilollahe@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهد
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهد
هدف مقاله حاضر بررسی داستان کوتاه "لالایی لیلی" بنی عامری بر اساس نشانه- معناشناسی نظام گفتمانی است.مسأله اصلی آن پرداختن به نظامهای گفتمانی شوشی در ابعاد حسی- ادراکی، عاطفی و زیباییشناسی در آن است و پاسخ به این سؤال که داستانهای کوتاه ایران تا چه میزان با این نظریه قابل تحلیل اند؟ شایان ذکر است که این مقاله ابتدا با فیشبرداری از گفتمانهای داستان، به روش تحلیل محتوایی انجام گرفته است. در دیدگاه نشانهمعناشناسی گفتمانی است که فرایند تولید معنا با پدیدارشناسی پیوند میخورد. در نشانهمعناشناسی، هر نشانه در تعامل، چالش، تقابل، همسویی، دگرسویی و ... با نشانههای دیگر است که حرکتی فرایندی را رقم میزند و این حرکت راهی است به سوی تولید معنا؛ از این رو معناسازی تحت نظارت نظامهای گفتمانی قرار میگیرد. نتیجهی این بررسی نشان میدهد که چگونه "حواس ششگانه" به داستان، بعد پدیدارشناسی میدهد و با ایجاد تکانهای در شخصیت اصلی داستان به پیشتنیدگی و حاضرسازی غایب میرسد و چگونه فرایند عاطفی و بعد زیباییشناسی آن شکل میگیرد.
The purpose of this research is to investigate the short story of "Leili lullaby" of Baniameri by semio-semantic of discourse system. The main purpose is to address Shushi discourse systems in the perceptual, emotional and aesthetics dimensions and also answer the question that to what extent Iranian short stories are analyzable with this theory? It should be noted that the article first has been done by taking notes from the discourses of the story by the method of content analysis. According to semiotic, semantic is a discourse process in which producing meaning links with phenomenology. In semio-semantic, each semiotic is in interaction, challenge, contrast, alignment and shift with other semiotic which leads to a process action and the action is a way for producing meaning. Therefore, making meaning is supervised by discourses' system. The results show that how 'six senses' give the story phenomenology dimension and reach to pre-stressing and making present of the absent by creating an impulse in the main character of the story and how its emotional and aesthetics processes are formed.
https://rl.shahed.ac.ir/article_519_fad397f4aa7928f430aace04ff4821f7.pdf
نظام گفتمانی
حسی- ادراکی
فرایند عاطفی
زیباییشناسی
لالایی لیلی
Discourse system
Sensual-perceptual
Emotional process
Aesthetics
Leili lullaby
per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2017-09-23
1
1
27
42
518
Research Paper
بن مایههای ادبیات مقاومت در شعر ابراهیم ابوطالب
The Motif of Resistance Literature in
Ebrahim Abutaleb's Poem
محمدرضا عزیزی پور
azizipour75@yahoo.com
1
مسعود باوان پوری
masoudbavanpouri@yahoo.com
2
نرگس لرستانی
niaiesh6087@gmail.com
3
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کردستان
دانشجوی دکتری زبان وادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشجوی دکتری زبان وادبیات عربی دانشگاه آزاد گرمسار
ادبیات مقاومت شاخهای از ادبیات است که به اشعاری دربرمی گیرد که گزارش مقاومت و دلاورمردیهای یک ملّت یا قوم در برابر هرگونه تجاوز ، ظلم و ستم است. با نگاهی به ادبیات کشورهایِ درگیر جنگ- داخلی یا خارجی- در مییابیم که این نوع از ادبیات نزد آنها از جایگاه ویژهای برخوردار است. مردم کشور یمن که از ظلم حاکمان داخلی به ستوه آمده بودند در سال 2011 میلادی به تبعیت از سایر کشورهای عربی- اسلامی به بیداری اسلامی پیوسته و با پیروزی انقلاب خود، حاکمان ستمکار را کنار زدند. شاعران به عنوان زبان گویای مردم، با دست و زبان به مبارزه با این رژیم ظالم برخاستند. دکتر ابراهیم ابوطالب، در دیوان شعری خویش اوضاع یمن در زمان جنگ داخلی و بیداری اسلامی را منعکس ساخته است. وی توجه خاصی به وطن خویش داشته و از ظلم و ستم حاکمان فاسد یمن ناراحت است. از اوضاع پریشان موجود در آن ناراضی است؛ وی فساد حاکم بر یمن را به شدت مورد نکوهش قرار داده است. ابوطالب، محمد بوعزیزی را عامل احیای روح بشر دانسته است. پژوهش حاضر برآنست که با بررسی دیوان« حین یهب نسیمها» به بررسی اعتراض شاعر و نیز جلوههای ادبیات پایداری در شعر وی بپردازد.
Resistance literature is a branch of literature which contains poems which reports the resistance and bravery of a nation or people against any kind of assault and oppression. By taking a look at the literature of war engaged countries, we can understand that this kind of literature has a special place among them. Yemen people joined Islamic awakening in 2011 like other Islamic Arabic countries because they were tired of oppression internal rulers and after the victory of their revolution they ousted the oppressor rulers. Poets, as the communicative language of people, fought against the brutal regime. Dr. Ebrahim Aboutaleb has reflected Yemen condition at the time of civil war and Islamic awakening in his book of poems. He has a special attention to his home country and is unhappy about the oppression of corrupt rulers. He is dissatisfied with the current troubled condition; and he strongly criticizes the corruption in Yemen. Abutaleb has known Mohammad Buazizi as the revival factor of human spirit. The current research tries to investigate the poet's protest and the manifestation of resistance literature in his poem by studying the book of poem" When the Breeze Blows".
https://rl.shahed.ac.ir/article_518_d4d597cf3794893941d00121725a253b.pdf
ادبیات مقاومت
بنمایه
یمن
ابراهیم ابوطالب
دیوان« حین یهب نسیمها
Resistance Literature
Motif
Yemen
Ebrahim Abutaleb. Book of poems "When the Breeze Blows"
per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2017-09-23
1
1
43
54
523
Research Paper
از ایده آلیسم تا رئالیسم: بررسی مقابلهای شعر مقاومت انگلستان در دو مکتب جورجی و مدرنیسم
From Idealism to Realism: Contrastive Analysis of England Resistance Poem in two Modernism and Georgie's Schools
مهدی جاویدشاد
m.javidshad@gmail.com
1
غفار برجساز
aborjsaz@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری زبان وادبیات انگلیسی ،دانشگاه شیراز
استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهد
مقالهی حاضر به بررسی شعر مقاومت در ادبیات انگلستان در دو دورهی آغازین و پایانی جنگ جهانی اول میپردازد. نویسندگان، خواستار پاسخ به این پرسش بنیادیاند که تجربیات جنگ جهانی اول چه اثرات مفهومی و سبکی در شعر مقاومت انگلستان بر جای گذاشت؟ بدین منظور، شعر "سرباز" نوشتهی روپرت بروک و شعر "شیرین است و افتخار آمیز" نوشتهی ویلفرد اوون، به ترتیب به عنوان نمونههایی برجسته از اشعار سالهای آغازین و پایانی جنگ، با رویکرد سبک شناسی مورد نقد و بررسی قرار میگیرند. از آنجائیکه "سرباز" دارای مضامین وطن پرستانه و ایده آل گرایانه است و "شیرین است و افتخار آمیز" با رویکرد رئال و ساختار شکنانهی خود این مضامین را در هم میشکند، این اشعار در بافت دو مکتب جورجی و مدرنیسم مورد خوانش قرار خواهند گرفت. در نهایت، شعر "سرباز" در زمرهی اشعار امپریالیستی، و شعر "شیرین است و افتخار آمیز" در زمرهی اشعار ضد امپریالیستی قرار میگیرد و تغییر محور مقاومت از دفاع از وطن به مقابله با زیاده خواهیهای قدرتهای بزرگ، به عنوان علت تقابل محتوایی این دو شعر تفسیر خواهد شد.
The current paper investigates the resistance poem of England literature in two early and final period of World War I. The authors tend to answer the fundamental question: what stylistic and conceptual effects do the experiences of World War I have on England resistance poem? Thus, we investigate the poems "soldier" by Rupert Brooke and "it's sweet and honorable" by Wilfred Owen as the outstanding examples of early and final years' poems of World War I by stylistic approach. As "soldier" has idealistic and patriotic themes and "it's sweet and honorable" violates these themes by its real and deconstruction approach, the poems will be read in the context of modernism and Georgie's schools. Finally "soldier" is an imperial poem and "it's sweet and honorable" is an anti-imperialist poem. The change of resistance from defending homeland to opposition to avarice of great powers is interpreted as the reason of content contrasting of the poems
https://rl.shahed.ac.ir/article_523_2524d1db4150cb7ea3c5a4f7c98f08e6.pdf
شعر جنگ
روپرت بروک
ویلفرد اوون
مکتب جورجی
مدرنیسم
War Poem
Rupert Brooke
Wilfred Owen
Georgie's school
Modernism
per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2017-09-23
1
1
55
66
521
Research Paper
بازخوانی رموز مقاومت درجداریه2000 محمود درویش (بررسی روابط بینامتنی)
Read out of Resistance Secrets in "Jedaie 2000" of Mahmood Darvish: Investigating inter-Textual Relations
علی صیادانی
alisayadany@yahoo.com
1
رسول بازیار
rasoolbazyaar@gmail.com
2
استادیارگروه زبان و ادبیات عرب ،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
-دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عرب ،دانشگاه تهران
پژوهش پیشرو به بررسی قصیده جداریه 2000 محمود درویش میپردازد؛ این قصیده از لحاظ ارزش ادبی و هنری بهترین شاهکار درویش در عرصه ادبیات است. شاعر بر آن است تا تمامی استعدادو تجربیات ادبی خود را در سرودن این قصیده بکار گیرد، به همین دلیل این سروده را وصیت نامهشعری و رمز جاودانگی خود قلمداد میکند. روشی که در این بحث انتخاب کردهایم روش تحلیلی – توصیفی است، به این شکل که ابتدا متن قصیده را ترجمه کرده و با استفاده از اصول نشانهشناسی متن به تحلیل روابط بینامتنی موجود در آن پرداختهایم. فرضیه مد نظر در این پژوهش این است که محمود درویش از بینامتنیت با اشکال مختلف آن برای احیای روحیه مقاومت در بین ملت خود بهره جسته است .نتایج پژوهش نشان میدهد که بینامتنی ادبی، بینامتنی قرآنی و بینامتنی اسطورهای، عناصربنیامتنی اصلی این قصیدهاند و عملیات بینامتنی در جداریه نشان میدهد که بیشترین شکل بینامتنی در این قصیده به شکل تناص ادبی است.
This research investigates "Jedaie 2000" ode of Mahmood Darvish. The ode is the masterpiece of Darvish considering literary and artistic value. The poet tries to use all his literary experience and talent in composing the ode. Thus, he considers this ode as his poetic testament and the secret of his immortality. The method of the study is descriptive analysis. Therefore, first we translate the ode and then analyze the inter-textual relations of the poem by semiology principles. We suppose that the poet has used the inter-textual and its different forms to regenerate the spirit of resistance among his nation. The results show that literary, the Quran and mythical inter-textual are the main inter-textual elements of the ode. Inter-textual operation in the ode shows that literary inter-textual is the main form of inter-textual.
https://rl.shahed.ac.ir/article_521_90d8abf418fd31e8462f014c6fce2e8a.pdf
محمود دوریش
جداریه
رابطه بینامتنی
تناص ادبی
Darvish
Jedaie
Inter-textual relations
Literary Inter-textual
per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2017-09-23
1
1
67
82
520
Research Paper
نقد و بررسی جلوههای آزادی در شعر حلمی سالم
Review of Expression of Freedom in
Helmi Salem's Poem
مینا پیرزادنیا
pirzadnia@gmail.com
1
زهره نورمحمد نهال
z.n.mohammadi1392@gmail.com
2
استادیار گروه زبان و ادبیات عرب ،دانشگاه ایلام
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب ،دانشگاه ایلام
در دورهی معاصر و از نیمهی دوّم قرن بیستم، پس از دگرگونیهای اجتماعی- سیاسی، شعر معاصر عرب دارای رسالتی خاص گردید و در جهت آگاهی مردم و جامعه برای دستیابی به آزادی و عدالت اجتماعی به کار رفت. مصر به عنوان اوّلین سرزمینی که جریان نهضت در آن صورت گرفت، مهد شاعران و ادیبانی است که از این دگرگونیهای تازه، متأثر گشتهاند. از جمله شاعرانی که در این وادی هنرمندانه گام نهادهاند؛ حلمی سالم است. وی شاعری متعهّد است که نسبت به مشکلات جامعه و مردم احساس مسئولیّت کرده است و شعرش بازتاب افکار و عقاید انساندوستانهی اوست. این پژوهش با رهیافتی توصیفی- تحلیلی، به بررسی جلوههای آزادی در شعر حلمی سالم میپردازد که به دو صورت در شعر وی نمایان شده است: آزادی وطن و آزادی بیان که گسترهی آنها علاوه بر مصر، لبنان، فلسطین، عراق و ... را شامل میشود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اسلوب شاعر در اینگونه اشعارش نمادگونه است؛ امّا گاهی در همین راستا، عنان سخن از کف داده و با زبانی بیپروا و آتشین، مستقیماً به مخالفت با ظالمان و شیطانصفتان پرداخته است. همچنین شاعر در مسئلهی آزادی بیان جنبهی افراطی در پیشگرفته و از مدافعان تندروی آزادی شده است؛ تا جایی که این جنبه برای وی بالاتر از همه چیز بوده و دغدغهی اصلی او گشته است.
Arabic contemporary literature has got a special purpose from the second half of the twentieth century after social and political changes. It was used for informing people and society to achieve freedom and social justice. Egypt as the first country which experiences the revolution is the home of poets and scholars who were impressed by the changes. Helmi Salem is one of these poets. He is a commited poet who has a sense of responsibility towards people and society's problems. His poems reflect his philanthropic ideas and thoughts. The research investigates the expression of freedom in Helmi Salem poems by descriptive approach which is manifested in his poem in two ways: home freedom and freedom of speech which encompasses Lebanon, Palestine and other countries in addition to Egypt. The results show that the method of the poet in his poems is symbolic; but sometimes he uses a reckless expression and is strongly oppose to oppressors and devilish people. In addition, the poet is extreme about freedom of speech and has become an extremist advocate of freedom, so that freedom has become the main concern for him.
https://rl.shahed.ac.ir/article_520_bffea2c26e4a39de55ba6f17a2e35133.pdf
آزادی
شعر معاصر عرب
مصر
حلمی سالم
Freedom
Arabic Contemporary Literature
Egypt
Helmi Salem
per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2017-09-23
1
1
1
6
1079
چکیده لاتین کلی
Abstract koli
https://rl.shahed.ac.ir/article_1079_699d3367b39dd2544a0a6b0dd70b7273.pdf