per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2018-03-21
2
2
1
12
517
Research Paper
بارقههایی از ادبیات مقاومت در شعر علی فوده شاعر مقاومت فلسطین
Reflection of Resistance Literature in the Poetry of Ali Foudeh, the Palestinian Resistance Poet
مسعود باوان پوری
masoudbavanpouri@yahoo.com
1
محمدرضا عزیزی پور
azizipour75@yahoo.com
2
نرگس لرستانی
kurdland2011@gmail.com
3
دانشجوی دکتری زبان وادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کردستان
دانشجوی دکتری زبان وادبیات عربی دانشگاه آزاد گرمسار
ادبیات مقاومت از مهمترین سنگرهای فرهنگی ملتهای تحت سلطه است که زشتیها و پلشتیهای بیداد داخلی یا تجاوزگر بیرونی در همۀ حوزههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را با زبانی هنری و ادیبانه بیان میکند. این واژه همواره با ظلمستیزی عجین شده و از پیشینهای طولانی در طول تاریخ بهرهمند است. انسان همواره موجودی آزادیخواه بوده و دربرابر عواملی که موجب سلب این آزادی شود به ستیزه و دفاع پرداخته، که این امر سبب شکلگیری ادبیات مقاومت شده است. ادبیات مقاومت بخش عظیمی از ادبیات معاصر عربی و بهویژه فلسطین را به خود اختصاص داده است. علی فوده، شاعر معاصر فلسطینی، در شعر خود توجه خاصی به وطن داشته و آن را بهشت دنیا دانسته و افسوس خود را بر زیباییِ ازدسترفتۀ آن اعلام کرده است. شاعر بهعنوان یک انسان آزادیخواه، دربرابر سلطۀ ظالمان اعتراض کرده و مردم را به مبارزه دعوت نموده است. انتقاد از اوضاع پریشان سیاسی و توصیف فجایع و جنایتهای اشغالگران، مانند قتلعام کفر قاسم، بخش دیگری از شعر فوده را به خود اختصاص داده است. افتخار به عرببودن، امید به آیندۀ روشن و تلاش برای بیدارساختن مردم، بنمایههای دیگر مقاومت در شعر علی فوده هستند. پژوهش حاضر بر آن است با استفاده از روش توصیفیتحلیلی و با ابزار کتابخانهای، به بررسی و تبیین جلوههای ادبیات مقاومت در شعر علی فوده بپردازد.
Resistance literature is one of the most important cultural apparatuses of the oppressed nations against the oppressors which expresses the obscenities of domestic despotism or alien aggression in all political, cultural, economic, and social domains through an artistic and literary language. In its long history, the term has always been associated with anti-oppression movements. Man has always been a freedom-seeking entity and has been fighting against the factors that led to the negation of this freedom, a reaction which has resuled in the formation of resistance literature. Resistance literature constitutes a large portion of contemporary Arabic literature, especially that of Palestine. Ali Foudeh, the contemporary Palestinian poet, has paid a special attention to his fatherland in his poetry, describing it as the paradise of the world while expressing his deep regret for its lost beauty. The poet as a freethinker has protested against tyranny and has invited his people to the struggle against it. The criticism of the politically disturbed situation and the description of the calamities and villanies of the aggressors, such as the massacre of Kafr Qasim, has given another aspect to Fade’s poetry. The honor of being Arab, the hope for a bright future, and the attempt to illuminate people are among other recurrent themes of resistance in his poetry. The present research is intended to shed light on the aspects of resistance literature in Ali Foudeh’s poetry through textural analysis, using library research.
https://rl.shahed.ac.ir/article_517_4b57f0f8524a8471375e3ea6081ca81c.pdf
ادبیات معاصر
مقاومت
التزام
فلسطین
علی فوده
modern literature
Resistance
obligation
Palestine
Ali Foudeh
per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2018-03-21
2
2
13
24
668
Research Paper
نمادپردازی در ادبیات دفاع مقدس (مطالعهی موردی: ده داستان برگزیدۀ کودک)
Symbolism in the Sacred Defense Literature
(the Case Study of Ten Selected Children Stories)
ابراهیم رنجبر
1
خدابخش اسداللهی
kh.asadollahi@gmail.com
2
الهام زینالی
skhodadani@gmail.com
3
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تبریز
دانشیار گروه زبان وادبیات فارسی ، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناسی ارشد زبان وادبیات فارسی ، دانشگاه محقق اردبیلی
نمادگرایی یکی از روشهای کاربردی برای انتقال مفاهیم است و این شیوه در زمینۀ ارائۀ آموزش به کودکان نقش مهمی دارد؛ زیرا برای انتقال مفهومی به ذهن کودکان، نیازمند سادهسازی و تجسمبخشیدن به مفاهیم انتزاعی هستیم. استمداد از نمادها برای ارائۀ مضامین پایداری، در ادبیات کودک و مخصوصاً داستانهای مورد بررسی، ازجمله اسم من پلاک است، سنگر چوبی، اسم من خاکریز است، من یک قاصدکم، آقای نویسنده و گرگ و بزغاله، خودکار قرمز بابا، یک دنیا پروانه، سجادۀ سبز، خورشید زمین و ماهیها در آب زندهاند، بهوفور دیده میشود. ملاک در انتخاب این داستانها، احتمال وجود مفاهیم و شخصیتهای نمادین در آنها بوده است. نتیجۀ بهدستآمده از پژوهش این است که نمادینبودن داستانهای مورد بررسی از بارزترین مشخصههای آنهاست و در این میان، شخصیتهای نمادین در این داستانها بسامد و فراوانیِ قابل ملاحظهای دارند و این، خود، نشاندهندۀ اهمیت و کارکرد مفید شخصیتهای نمادین در زمینۀ انتقال مفاهیم ادبیات مقدس به ذهن مخاطب خاص است.
Symbolism is one of the practical ways of transferring concepts which plays an important role in educating children. This method is effective because for communicating concepts to the minds of children, we need to simplify and visualize abstract ideas. The use of symbols to present themes of resistance is abundantly seen in children’s literature, especially in the selected works of the present study, including “My Name Is Plaque,” “The Wooden Trench,” “My Name Is Bulwark,” “I Am a Dandelion,” “Mr. Writer and the Wolf and Yeanling,” “Father’s Red Pen,” “A World of Butterflies,” “The Green Prayer Rug,” and “The Fish Are Alive in Water.” The criterion for choosing these stories is the likeliness of the presence of symbolic notions and characters. The research concludes that the symbolic nature of the selected stories is one of their most prominent features, with the symbolic characters of these stories having a considerable frequency and abundance, indicating the significance and effective function of symbolic characters in communicating Sacred Defense Literature concepts to the minds of the target audience.
https://rl.shahed.ac.ir/article_668_9f36b7e516a4be6372e7731a37b9bfc9.pdf
ادبیات پایداری
ادبیات کودک
دفاع مقدس
نمادپردازی
children's literature holy
symbolism
symbolic characters
the child audience
per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2018-03-21
2
2
25
36
670
Research Paper
تحلیل مضمون ایثاردر سه اثر نمایشی ناشناخته دفاع مقدس
Investigating the Theme of Self-sacrifice in Three Anonymous Dramatic Works of Sacred Literature
فرهاد کاکه رش
farhad_kakarash@yahoo.com
1
رقیه قلیزاده
2
استادیار گروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدمهاباد
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدمهاباد
ادبیات نمایشی بستر مناسبی جهت تبیین جایگاه فرهنگ ایثار است و در بررسی مضامین ایثار و فداکاری و شهادت در ادبیات نمایشی، آذربایجان غربی یکی از الگوهای درخور توجه بوده و سهم بسزایی در بازآفرینی حوادث و ارزشهای ایرانی و اسلامی دارد. در نمایشنامهنویسی دفاع مقدس، مفاهیم ایثار و فداکاری که مفاهیمی خاص به شمار میروند، همواره مورد توجه نمایشنامهنویسان بوده است و جهانبینی و شناخت نمایشنامهنویس هم از جنگ و دفاع، در بروز این مفاهیم تأثیرگذار بوده و نقد و تحلیل این آثار در شناخت نقاط ضعف و قوت آنها نقش فزایندهای داشته و دارد. در این مکتوب، نگارندگان تلاش کردهاند با معرفی سه اثر نمایشی «بدریه، ما اِدری»، «برادرها میمیرند» و «خاکی میان آسمان»، نحوۀ نمودهای ایثار در آنها را بررسی کرده و با الگویی از اینگونه آثار، به واکاوی علل و عوامل مؤثر در تجلی ایثار در این متون نمایشی بپردازند. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی و بهصورت پژوهش موردی بوده و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. توجه نویسنده به موضوعات ملی، خانوادگی، دینی و عاشقانه نیز منعطف بوده و حضور زن و مرد بهنسبتِ تقریباً برابر قابل توجه است. هدف اصلی از مقالۀ حاضر «تحلیل نمایشنامهها و تعیین جایگاه ایثار در آنها»ست. یافتههای پژوهش نشان میدهد، درمجموع نَود مرتبه در نمایشنامۀ مورد نظر به مؤلفههای ایثار توجه شده است. همچنین توجه نویسنده به موضوعات ملی، خانوادگی، دینی و عاشقانه نیز منعطف بوده است. حضور زن در این عرصه میتواند بهعنوان ویژگی اصلی نمایشنامههای استان آذربایجان غربی محسوب شود.
Dramatic literature is a suitable touchstone for determining the status of the culture of altruism. In exploring the themes of altruism, self-sacrifice, and martyrdom in dramatic literature, Western Azerbaijan is one of the most important models that has had a significant contribution to the recreation of Iranian and Islamic events and values. In Sacred Defense drama, the concepts of altruism and self-sacrifice, which are considered specific concepts, have always been of interest to playwrights. Also, playwrights’ worldview and understanding of war and defense have contributed to the emergence of these concepts. It is noteworthy that criticism of these dramatic works has always had an increasingly important role in identifying weaknesses and strengths of the aforementioned concepts. In the present study, the researchers have attempted to examine the representations of altruism in three dramatic works including Badriya, I did not know, Brothers Die and The Worldly in Heaven. Having a pattern from such works, this study analyzes the causes and contributing factors in the manifestation of altruism in these dramatic texts. This paper presents the case study as a type of qualitative research. Data analysis has been done through theme analysis. The researchers’ attention has been directed to national, family, religious and romantic issues and the presence of women and men is almost equally considered as significant. The main purpose of this paper is to analyze selected plays and to determine the place of altruism in them. The findings of the research show that in the selected play, the components of altruism have been present ninety times in total. Also, the author has paid attention to national, family, religious, and romantic subjects. The presence of women in this area can be considered as the main feature of the drama of West Azerbaijan province.
https://rl.shahed.ac.ir/article_670_824367fe14fba53064bd562b1cffd78d.pdf
ادبیات نمایشی
ایثار
دفاع مقدس
تحلیل مضمون
dramatic literature
altruism
Holy Defense
theme analysis
per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2018-03-21
2
2
37
52
673
Research Paper
فرایند برجستهسازی زبان در شعر مقاومت گیلکی بر اساس نظریهی «هنجارکاهیِ» جفری لیچ
The Process of Foregrounding in Gilaki Resisting Poetry in the Light of Geoffrey Leech’s Theory of Deviation
احمد فروزانفر
dr.forouzanfar@yahoo.com
1
اسماعیل محمدپور
amin25658@gmail.com
2
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه شاهد
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهد
از دید شفیعی کدکنی، برجستهسازی در قلمرو موسیقایی و زبانی تعریف میشود که میتوان آن را به دو گروه موسیقایی و زبانی تقسیم کرد. جفری لیچ، زبانشناس انگلیسی، معتقد است که فرایند برجستهسازی یا بهشیوۀ هنجارافزایی و اِعمال قواعدی اضافی بر قواعد زبان هنجار یا بهشیوۀ هنجارکاهی یا گریز از قواعد حاکم بر زبان هنجار و عدم مطابقت و هماهنگی صورت زبانی انجام میپذیرد. در این مقاله، تلاش شده هنجارکاهی در اشعار مقاومت و پایداری گیلکی، برمبنای نظریۀ لیچ بررسی شود. مسئلۀ اصلی آن تبیین انواع هنجارکاهی در اشعار پایداری گیلکی است که با فیشبرداری از پانصد واحد شعری، از سی شاعر مطرح گیلکیسرا، بهروش اسنادی و توصیفی تحلیل شده است. نتیجۀ این بررسی نشان میدهد که در اشعار انتخابشده، بیشترین هنجارکاهیها بهترتیب مربوط به هنجارکاهیهای آوایی، واژگانی و معنایی است و هنجارکاهی نوشتاری در جامعۀ آماری مورد مطالعۀ ما مطلقاً وجود نداشت
For Shafiei Kadkani, foregrounding takes place in musical and linguistic domains and can be divided into two groups of music and language. The English linguist Geoffrey Leech believes that the process of foregrounding is achieved either through extra regularities and the imposition of extra rules to the normal language or through deviation or the deviance of the dominant rules of the normal language. This article aims at discussing deviation in Gilaki resisting poetry in the light of Leech’s theories. Its main concern is to investigate different forms of deviation in Gilaki resisting poetry. This is an attributive-descriptive research, analyzing five hundred pieces of poems by thirty prominent Gilaki poets. The results of the study indicate that in the selected poems, most of the deviations are respectively related to phonetic, lexical, and semantic domains, and there was absolutely no written deviation in the selected poems.
https://rl.shahed.ac.ir/article_673_ab664a7cc3a990ff0cb0f2334525223b.pdf
شعرگیلکی
برجستهسازی
هنجارکاهی
جفری لیچ
Guilaki Poetry
foregrounding
defamiliarization
deviation
Geoffrey Leech
per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2018-03-21
2
2
53
64
524
Research Paper
«حسرت بر گذشته» از بن مایه های اصلی ادب پایداری در نفثه المصدور
“Regret for the Past” as a Dominant Theme of Resistance Literature in Nafsatolmasdoor
زهرا حبیبی زاده
zahrahabibizadeh@gmail.com
1
غفار برج ساز
aborjsaz@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهد،تهران
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهد،تهران
ادبیات شناسنامه و هویت هر دورهای است که میتوان در پرتو آن به واقعیات روزگار مؤلف و رویدادهای اجتماعی و سیاسی عصر وی دست یافت. بهگواهی تاریخ، دورۀ مغول از پرالتهابترین و بحرانیترین دورهها در تاریخ ایران به شمار میآید. هجوم لشکر تاتار از یک سو و رویکارآمدن و قدرتگیری طبقاتی از امرا و حاکمان بیدادگر و نالایق داخلی از سوی دیگر، سبب گردید تا آثار این دوره غالباً رنگوبوی انتقاد و اعتراض به خویش بگیرد. درحقیقت، ادبیات بهعنوان آیینۀ تمامنمای هر عصر و ادیبان در مقام حامیان و سخنگویان مردم، با افشاگری و روشنگری، از درد و رنج مردم ستمدیده و تبعات ناشی از بیدادگری حاکمان جور سخن گفتند. شهابالدین محمد خرندزی زیدری نسوی از نویسندگانی است که در نفثةالمصدور، ضمن خاطرهگوییهای شخصی، به تشریح اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعۀ خویش میپردازد. این پژوهش بهروش توصیفیتحلیلی انجام شده و نتیجه حاکی از آن است که حسرت بر گذشتۀ آرمانی، از مهمترین مضمونهای نفثةالمصدور بوده است و نویسنده توانسته با بهرهگیری هوشمندانه از شگردهای زبانی ویژه، عاطفه و اندیشۀ قوی، بازتابدهندۀ جلوههای پایداری عصر خویش باشد.
Literature is an identity of each epoch making it possible to understand writers’ days and their social and political events and realities. As history evidences, the era of Mongol is one of the most critical times in the history of Iran. The invasion of Tartars on one hand and the rise of classes of tyrannical and impotent rulers on the other hand resulted in the production of works characterized by criticism and protest. In fact, literature as a true reflector of each epoch and men of letter as supporters and speakers of commoners voiced the hardships of the oppressed and the consequences of rulers’ tyranny through exposition and illumination. In his Nafsatolmasdoor, Shahabeddin Mohammad Khorandzi Zeidari Nasavi, in addition to articulating personal memories, analyzes the social and political situations of his time. The present descriptive research argues that regret for an ideal past is the most dominant theme of Nafsatolmasdoor and that the writer is able to reflect the resistance manifestation of his time through a conscious application of special language capacities, feelings, and powerful intellect.
https://rl.shahed.ac.ir/article_524_076555b7821a4bd2a2a367dc0e8545b8.pdf
نفثه المصدور
زیدری
حسرت
پایداری
Nafsatolmasdoor
Zeidari
regret
Resistance
per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2018-03-21
2
2
65
76
671
Research Paper
تحلیل عنصر روایت در خاطره نوشتهی «دخترشینا» براساس نظریه «ژرار ژنت»
A Study of Narrative in the Memoir Daughter of Sheena in the light of Gérard Genette’s Theor
الهام زارع
varesh_6106@yahoo.com
1
نعمت الله ایرانزاده
iranzaden@gmail.com
2
شیرزاد طایفی
sh-tayefi@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیارگروه زبان وادبیات فارسی ، دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار گروه زبان وادبیات فارسی ، دانشگاه علامه طباطبایی
روایتشناسی علمی است که به ساختار روایت میپردازد. از دیدگاه روایتشناسی ساختارگرا، تحلیل و بررسی روشمند آثار ادبی باعث کشف روشهای تولید معنا در این آثار خواهد شد. یکی از بزرگترین نظریهپردازان علم روایتشناسی ژرار ژنت فرانسوی است. او برای تحلیل متن روایی از سه عامل زمان دستوری، وجه یا حالوهوا و لحن بهره برده است. با وجود اینکه روایت پهنهای گسترده دارد، پژوهشگران بیشتر به تحلیل آن در آثار داستانی میپردازند. این مقاله بر آن است تا با بررسی عنصر روایت در خاطرهنوشتۀ دختر شینا، از دیدگاه ژرار ژنت، گامی در راه تحلیل روایتشناسی نوع ادبی خاطره بردارد. نتایج نشان میدهد با توجه به اقتضای نوع ادبی خاطرهنوشته، نوع روایت در این ژانر عموماً کلاسیک و خطی است. در بخشهایی از این اثر که همسر راوی حضور دارد، از عنصر «صحنۀ نمایشی» استفاده شده و این مسئله منجر به جذابیت و استناد بیشتر اثر شده است. از میان انواع بسامد، «بسامد مفرد» جایگاه نخست را در این روایت دارد. حضور کمرنگ راوی و ارائۀ جزئیات، فاصلۀ دو سطح داستان و روایتگری را کاسته است؛ درنتیجه روایت واقعگرایانهتر شده است. این اثر از دیدگاه اولشخص مفرد روایت شده است. انتخاب این زاویهدید با نوع ادبی خاطره هماهنگی دارد و آن را باورپذیرتر کرده است. درضمن، نویسندۀ اثر محدودیتهای این نوع راوی را نیز رعایت کرده است.
Narratology is a science that deals with the structure of narrative. According to structuralist narratology, a systematic analysis of literary works results in the discovery of the ways meaning is produced in them. One of the greatest theoreticians of narratology is Gérard Genette, the French literary theorist. For discussing narrative texts, Genette uses three factors including duration, order, and mood. Though narrative has a broad scope, researchers are mostly concerned with applying it to fiction. The present research aims at discussing the question of narrative in Daughter of Sheena in the light of Genette’s ideas to contribute to the study of narratology in the genre of memoir. Results show that due to the nature of memoir, narrative is primarily classic and linear in this genre. In some sections of this work in which the narrator’s partner is present, the writer uses “dramatic scene”, making it more interesting and documentary. Among the frequencies, “singular frequency” has the leading role in this narrative. The narrator’s slight presence and the lack of detailing have diminished the two levels of story and narrativizing, making the narrative more realistic. The adoption of the first person narrative keeps in line with Daughter of Sheena, making it more believable. It is noteworthy that the writer has observed the limitations of this type of narrator.
https://rl.shahed.ac.ir/article_671_5763b87cb823fab03c30a3c1b15076dd.pdf
روایتشناسی
ژرارژنت
خاطرهنوشته
دخترشینا
narratology
Gérard Genette
memoir
Daughter of Sheena
per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2018-03-21
2
2
77
92
672
Research Paper
بررسی و تحلیل محتوایی مجموعه داستان « أنا و جمانه » محمود شقیر
An Investigation of Mahmoud Shukair’s
“Ana wa-Jumana”
علیرضا شیخی
1
محسن محمدی
mohammadi3631@yahoo.com
2
استادیارگروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی ( ره )
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
ایستادگی و مقاومت دربرابر ظلم و استبداد از بنمایههای اصلی ادبیات پایداری است که از دیرباز نویسندگان بسیاری را به خود مشغول داشته و در آثار منثور و منظوم آنان بازتابی نظرگیر یافته است. محمود شقیر، نویسندۀ فلسطینی، ازجمله داستاننویسانی است که توانسته است با بهرهگیری از شیوۀ جدید در پرداخت روایتهای خویش، به پایداری مفهومی تازه بخشد. او مخاطب را در دل داستان تنها میگذارد تا خودش بهتنهایی گفتوگوی شخصیتهای داستان را به داوری بنشیند و از جزءجزء وقایع داستان نتیجهگیری کند؛ لذا با ارائۀ تصاویری از ظلم، رفتار ضدبشری اسرائیل، بیهویتی مردم و... در مجموعهداستان أنا و جمانه، کوشیده است بهصورت غیرمستقیم، مخاطب را در اعتراض به اشغالگری و نامشروعدانستن موجودیت اسرائیل با خود همراه نماید. این مقاله سعی دارد با بررسی مجموعهداستان أنا و جمانه، نگاه طنزگونه و ضداشغالگری نویسنده را از منظر ادبیات پایداری که در این داستان درحقیقت در قالب مبانی سیاسی و اجتماعی ارائه نموده است، تحلیل نماید.
Resistance against oppression and tyranny is one of the major themes of resistance literature which has long captivated various writers and has been conspicuously reflected it in their prose and poetry. Mahmoud Shukair, a Palestinian writer, is among those fiction writers who have been able to give a new aspect to resistance through applying a new style of narrative. He leaves the audience alone to be the sole arbitrators of the characters of the story and to conclude each parts by themselves. Thus, by representing oppression, Israel antihuman behaviors, people’s loss of identity, etc. in the story collection “Ana wa-Jumana,” he has tried indirectly to attract the audience to accompany him in his protest against the Israelite occupation and the illegitimate entity of the regime. By investigating “Ana wa-Jumana,” the present research tries to analyze the writer’s satiric and anti-occupation views in the light of resistance literature theories which have appeared in political and social foundations of the collection.
https://rl.shahed.ac.ir/article_672_0134f1975eac739529ccc291b1aa1bc9.pdf
ادبیات پایداری
فلسطین
محمود شقیر
انا و جمانة
Resistance Literature
Palestine
Mahmoud Shukair
Ana wa-Jumana
per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2018-03-21
2
2
93
111
669
Research Paper
بررسی تطبیقی جلوه های استعمارستیزی در شعر نسیم شمال و محمّدتقی بهار
A Comparative Study of Anti-Colonialism in Nasim Shomal and Mohammad Taqi Bahar’s Selected Poems
رضا موسی آبادی
rezamoosabady@yahoo.com
1
مهدی نوروز
dr.novroozm@gmail.com
2
بتول فخراسلام
rezamoosabady@gmail.com
3
دانشجوی دکتری زبان وادبیات فارسی دانشگاه آزاداسلامی واحدنیشابور
استادیار گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه آزاداسلامی واحدنیشابور
استادیار گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه آزاداسلامی واحدنیشابور
ادبیات مقاومت در عصر مشروطه، درخت تناوری است که در دامان فرهنگی انقلاب مشروطه، علیه استبداد و استعمارِ بیگانگان روییده است. این شاخۀ ادبی برپایۀ ستیز با بیدادگران و ترسیم چهرۀ آنان و بهمنظور دفاع از هویت ایرانی در مقابل تاختوتاز بیگانگان ظهور کرده است. پدیدۀ استعمار از پدیدههایی است که همواره کشورها و ملتهای مشرقزمین با آن مواجه بودهاند؛ لذا انسانهای آگاه و توانمند، بهویژه هنرمندان و ادیبان، با سلاح شعر به مبارزه با استعمار و استعمارگران میپرداختند. با توجه به اینکه شگردهای استعمار گوناگون و مختلف است، لذا شگردهای مبارزه با آن نیز بایستی گوناگون و مناسب باشد. در این مقاله، با استفاده از روش توصیفیتحلیلی به بررسی تطبیقی دیدگاههای محمدتقی بهار و سیداشرفالدین حسینی در باب پدیدۀ استعمارستیزی در دیوان اشعار آنها پرداخته میشود. پژوهشهای صورتگرفته در این مقاله نشان میدهد که هر دو شاعر، به شکلهای گوناگون به معرفی پدیدۀ استعمار پرداختهاند و برای مبارزه با آن، شگردهای مشابهی نیز داشته و راهکارهایی نیز ارائه نمودهاند که مهمترین آنها عبارت است از: آگاهکردن مردم و غفلتزدایی؛ دعوت به اتحاد و مقابله با استعمار؛ تحقیر استعمار با زبان طنز، نکوهش و محکومنمودن استعمارگران؛ برانگیختن مردم و بازگشت به هویت اصیل فرهنگ اسلامی.
Resistance literature in the Constitutional Revolution is a pillar that has emerged in the cultural context of the Revolution against tyranny and colonialism. This genre has emerged on the basis of struggle against oppressors and their representation with the purpose of defending Iranian identity against the invasion of foreigners. Colonialism is one of those phenomena that has always entangled Eastern countries and nations. Therefore, knowledgeable and capable people, especially artists and literati, use their pens to fight colonialism and colonizers. Since colonial practices are diverse and different, struggles against it should be diverse and appropriate. Using descriptive-analytical method, the present article undertakes a comparative study of the reflection of Mohammad Taghi Bahar and Seyed-Ashoor-al-Din-Husseini’s views on colonialism in their poems. The present research reveals that both poets have discussed colonialism in different ways and both have presented similar approaches to resist it, the most important of which are: illuminating people; inviting people to unite and confront colonialism; humiliating colonialism through satiric language; blaming and condemning oppressors; provoking people to return to the original identity of the Islamic culture.
https://rl.shahed.ac.ir/article_669_ad9a33e757a957b2b135ef91b1f5bf39.pdf
استعمارستیزی
وطن
مقاومت
نسیم شمال
بهار
Colonialism
Homeland
Resistance
Nasim Shomal
Bahar
per
دانشگاه شاهد
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3819
2018-03-21
2
2
1
8
1080
چکیده لاتین کلی
Abstract koli
https://rl.shahed.ac.ir/article_1080_4fa2ac932212711bc3ce6d82be4890dc.pdf