2024-03-29T10:22:08Z
https://rl.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=199
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3800
1398
3
5
تحلیل ادبیات پایداری در مجموعه «عاشقانه روی مین» سروده اطهر قوامی
سهراب
سعیدی
فاطمه
مدرسی
دوران هشت ساله دفاع مقدس، بخش عظیمی از شعر و ادب ما را نیز تحت تأثیر خود قرار داد و منجر به پدید آمد ادبیات پایداری شد که در آن از مقاومت و ایستادگی مردمان یک کشور در برابر خطر و تهدید بیگانگان در دو گونه ادبی نظم و نثر سخن به میان میآورد. اشعاربیشتر در دو قالب سپید و غزل و گونه منثور در ادبیات داستانی جریان دارد. از آنجا که حسّ مقاومت و پایداری در برابر مهاجم امری ذاتی و برخاسته از فطرت انسانهاست «اطهر قوامی» شاعر بندرعباسی- لاری، از نازکهای خیال خویش در انعکاس مفاهیم ارزشی دفاع مقدس از هیچ کوششی فرو گذار نمانده و مانند رزمندهای در بیرون جبهه ،درصدد به تصویر کشیدن میادین جنگ و ویرانیهای پس از آن بوده است. این مقاله با روش تحلیل محتوا و با استفاده از منابع کتابخانه به بررسی اشعار ادبیات پایداری ایشان در مجموعه « عاشقانه روی مین» میپردازد و مشخص میشود که قوامی در این مجموعه از دو قالب شعری کلاسیک و سپید جهت معرفی آرمانهای دفاع مقدس بهره برده است و با خلق تصویرهایی از جنگ و حماسه رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس، دین خود را به انقلاب و ادبیات پایداری کشور ادا نمودهاند تا بدین سبب نسل جوان ما نیز با ارزشهای دفاع مقدس بیشتر آشنا شوند.
دفاع مقدس
عاشقانه روی مین
اطهر قوامی
شعر پایداری
2019
09
23
1
14
https://rl.shahed.ac.ir/article_1077_30b927d649e10ea1cee4006d55f47c55.pdf
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3800
1398
3
5
نشانهشناسیِ هویت مکانی در سرزمین فلسطین «مثلثِ نمادینِ وطن، خانه و زن در شعرِ مقاومت»
سارا
اکبری
محدثه
جزائی
مهدی
نجف زاده
رابطه مقوله «هویت» با «مکان»، پیچیده، انضمامی و نمادین است. مکان، تنها حضورِ افراد، صرفنظر از خصوصیات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیست، بلکه مملو از معانی نمادین، دلبستگیهای عاطفی و احساساتی است که افراد درباره یک مجموعه مشخص دارند. بیانِ نمادین عواطفِ نسبت به پدیدههای سیاسی در شرایط غیرعادی وجه بارزتری مییابد. مسألة اشغال فلسطین و مقاومت مردمی در برابر آن، یکی از اساسیترین موضوعات در شعر فلسطین و اعراب است به گونهای که مفاهیم کلیدی در اندیشه و بیان فلسطینیان حول محور «وطن» و «سرزمین» شکل گرفته است. از آنجا که یک مکان تنها در شرایطی میتواند نقش هویتساز ایفا نماید که تبدیل به یک نشانه یا نماد شده باشد، هدف این نوشتار بررسی نشانهشناسانه اشعارِ یکی از مهمترین شاعرانِ مقاومت فلسطینی، محمود درویش، است. نگارندگان پژوهش حاضر، بر این باورند که نه تنها مفهوم وطن، بلکه مفاهیم «خانه» و «زن» در اشعارِ شاعرانِ مقاومت جنبهای نمادین یافته است؛ به گونهای که میتوان از یک «مثلث نمادین» در شعرِ مقاومت که دارای معنایی همپوشان است، یاد کرد. نتایج حاصل از پژوهش نشانگر آن است که وجه غالب در شعرِ محمود درویش، بیانِ تلخکامیهای ناشی از سرزمینِ به یغما رفتهاست که هویت مکانی فلسطینیان را مخدوش ساختهاست.
وطن
خانه
زن
فلسطین
نشانهشناسی
2019
09
23
15
28
https://rl.shahed.ac.ir/article_1075_8952676c10f3ecca90fdf49093c8aff7.pdf
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3800
1398
3
5
بررسی تطبیقی رجز در شاهنامه و شعرِ دفاع مقدّس
فرهاد
محمدی
محمد رضا
سنگری
رجز بهعنوان تاکتیکِ جنگی، سخنانی است که از دیرباز در میدانِ مبارزه برای تضعیفِ دشمن و تقویتِ روحیه خود بیان میشده است. از جمله موضوعات مشترک در شاهنامه و شعرِ دفاع مقدّس رجز و رجزخوانی است که برجستهترین مشخصه آثار حماسی و قهرمانی محسوب میشود. در این نوشتار به مطالعه تطبیقیِ موضوعِ رجز در شاهنامه و شعرِ دفاع مقدّس پرداختهایم تا مشخّص شود که در چه جنبههایی با هم شباهت دارند و تفاوتِ آنها نیز به چه جنبههایی مربوط میشود. برای این کار، چندین رجز مهّم و برجسته شاهنامه با رجزهای موجود در شعر شاعران شاخص دفاع مقدّس مطابقت داده شد. نتیجه پژوهش نشان میدهد که شباهت بین رجزهای شاهنامه و شعرِ دفاع مقدّس تنها مربوط به اجزای تشکیلدهنده و برخی کارکردهای کلّی است. در مقابل، تفاوت آنها ملموستر است که عمدتاً به محتوا و درونمایه برمیگردد
رجز
جنگ
شاهنامه
شعر دفاع مقدّس
2019
09
23
29
44
https://rl.shahed.ac.ir/article_1073_73d6f474f982b2cda5afa6545f294f9f.pdf
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3800
1398
3
5
بررسی انواع مضامین پایداری در بخش حماسی شاهنامۀ فردوسی
زهرا
عسگری
احمد
فروزانفر
ادبیّات پایداری، روایتگر داستان مقاومت ملتهایی است که خاک و اعتقاداتشان مورد تجاوز بیگانگان قرار گرفته است و در این میان، آثاری که بیانگر رشادتهای این قوم است، مشحون است از مضامینی پایداری که میتواند بسته به فرهنگ آن قوم، در اشکال مختلفی ظهور کند. در ایران، شاهنامۀ فردوسی به عنوان نخستین منظومۀ پایداری ایرانیان، بیانگر رابطهای معنادار میان حماسههای خود و مضامین ادبیّات پایداری است که این مضامین در آن، به سه شکل: مختص، مشترک و تطبیقی پدیدار گشته است؛ مضامین مشترکی چون: میهندوستی، دعوت به اتحاد و همدلی، ترسیم چهرۀ رنجکشیدۀ مردم و... و مضامین مختصّی چون: تنها جنگیدن، پایبندی به نام، رزمافزاری، احترام به کشتگان دشمن و همچنین مضامین تطبیقیای نظیر: ستایش آزادی در قالب ستایش آزادگان، دعوت به مبارزه از سران به جای دعوت از عموم مردم و ... که در این میان، مضامین مشترک که شامل مضامین شاخص و ثابت ادبیات پایداری در میان تمامی ملتهاست، نسبت به سایر مضامین، از بسامد بیشتری برخوردار است. این مقاله به روش تحلیل محتوا با هدف اثبات وجود پیشینۀ ادب پایداری در ایران، با بیان مضامین مختلف ادبیات پایداری در بخش حماسی شاهنامۀ فردوسی، آن را بهعنوان اثری جامع از منظر ادبیات پایداری معرفی نموده است.
مؤلفههای پایداری
حماسه
شاهنامه
فردوسی
2019
09
23
45
60
https://rl.shahed.ac.ir/article_1140_0e5cc607a167f9dbcb38c9947dc6cbb9.pdf
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3800
1398
3
5
تحلیل و تطبیق اصول مکتب رمانتیک "با تکیه بر آثار سیدحسن حسینی و جبران خلیل جبران"
شهلا
خلیل اللهی
پوران
تاج آبادی
رمانتیک رویکرد ادبی است که خاستگاه اروپایی و غربی دارد، اما زمینهها و عوامل گوناگونی باعث شکلگیری و گسترش آن، البته نه به معنی دقیق و اروپایی آن، در ادبیات ایران و عرب شده است. این زمینهها و عواملی بهطور حتم تحت تأثیر شرایط و عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی شرایط فکری و احساسی است که ادبیات یک جامعه را مستعد تغییر و تحول میسازد. سید حسن حسینی یکی از شاعران معاصرایران است که بخش عمدهای از اشعار خود را به عرصه ادبیات پایداری اختصاص داده و در اغلب اشعار وی اصول مکتب رمانتیسم با چاشنی تعهّد اجتماعی، آرمانگرایی و انتقادی حاکم است. جبران خلیل جبران از شعرای برجسته و مشهور مکتب رمانتیسم ادبیات معاصر عرب است که در آثار غنایی او جلوههای رومانتیسم نمود یافته است. مقاله حاضر به بررسی و تحلیل مکتب رمانتیک در آثار سید حسن حسینی و جبران خلیل جبران پرداخته است تا نشان دهد که عوامل مؤثر بر شکلگیری و گسترش رمانتیسم در شعر معاصر فارسی و عربی، شباهتها و تفاوتهایی با هم دارند. تفاوتهای آنها معلول تفاوتهای نسبی فرهنگی و اجتماعی است.
رمانتیسم
اصول رمانتیسم
سید حسن حسینی
جبران خلیل جبران
2019
09
23
61
84
https://rl.shahed.ac.ir/article_1078_16fd3409c260b805ec880c4701e44867.pdf
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3800
1398
3
5
جلوههای ادبیات پایداری در اشعار آیینی مشروطه تا انقلاب اسلامی
ملیحه
خیری
منوچهر
اکبری
شعر آیینی به گونهای از شعر متعهّدانه گفته میشود که از جهت معنایی و محتوایی صبغه کاملاً دینی دارد و از آموزههای وحیانی، فرهنگ عترت و ولایت سرچشمه میگیرد. در شعر آیینی دورۀ مشروطه با توجه به شرایط زمانه، مضامین جدیدی همچون ستمستیزی، برقراری عدالت و نیز مبارزه با استبداد و استعمار، تحت تأثیر نهضت عاشورا رواج مییابد. شاعران آیینیسرای این دوره نیز دو دسته هستند: یکی شاعرانی که در کنار مسائل دینی به مسائل اجتماعی و سیاسی زمان هم توجه دارند. دستۀ دوم شاعرانی که در اشعارشان انعکاسی از حوادث سیاسی یا اجتماعی دیده نمیشود. در دورۀ پهلوی هم شعر آیینی ادامه دارد و شاعران آن در دستههای مختلفی قرار میگیرند: شاعران جریان سمبولیسم، شاعران جریان مقاومت و شاعران سنّتگرایی که اشعار مذهبی سرودهاند. از ویژگیهای ادبیات پایداری در این اشعار، چه مشروطه و چه پهلوی، توجه به قیام حسینی و فلسفه آن، ستایش جهاد و پاکبازی و نیز طرح الگوها و اسطورهها بهویژه الگوهای اسلامی چون ابوذر، سلمان و ... یا معاصرانی چون میرزا کوچک خان و ... است.
ادبیات پایداری
شعر آیینی
مشروطه
انقلاب اسلامی
2019
09
23
85
98
https://rl.shahed.ac.ir/article_876_691e0011736acc31fe6e09a1384b5197.pdf
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3800
1398
3
5
جستاری نو در اسطوره های شعر دفاع مقدّس (بررسی کارکرد اسطوره ها در تبیین هویّت ملّی)
حمزه
محمدی ده چشمه
اسماعیل
صادقی
جنگ تحمیلی بهعنوان یکی از رخدادهای عظیم تاریخ معاصر ایران، حوزههای متفاوت زندگی فردی و اجتماعی ایرانیان را تحتتأثیر قرار داد. ادبیّات - بهویژه شعر- نیز بهعنوان یکی از حوزههای تفکّر و اندیشه ایرانی، تحوّلی عمیق را شاهد بود. شاعران ایرانی با آغاز جنگ تحمیلی، تلاش کردند با استفاده از اسطورههای تاریخی ملّی و دینی و طرح شخصیّتهای حماسی در شعر خود، بر نقش هویّتسازی آنها تأکید نمایند. استفاده از اسطورهها در سرودههای دفاع مقدّس، نشان میدهد که ایرانیان هنوز هم پیوندهای فرهنگی خود را با عناصر هویّتبخش تاریخ و فرهنگ کشورشان حفظ کردهاند و از این نمادها و اسطورهها، در بازیابی هویّت خویش استفاده میکنند. کارکرد اسطورهها در شعر جنگ، بیشتر نقش ایجاد انگیزه دارد و در این راه نیز از شیوههای تحریک انگیزه و احساس استفاده میشود. بنابراین، پژوهش حاضر با بررسی آثار شاعرانی چون قیصر امینپور، حسین اسرافیلی، حمید سبزواری، محمّدعلی مردانی و نصرالله مردانی کارکردها و نقش اسطورهها را در تبیین هویّت، بهویژه هویّت ملّی مورد بررسی قرار داده است تا بیان نماید قهرمانان اسطورهایِ رویدادهای حماسی، معمولاً ابَرمردانی نامجو هستند که برای کسب افتخار و حفظ کیان و استقلال ملّت خود میکوشند و نبرد میکنند
دفاع مقدّس
شعر
اسطوره
هویّت ملّی
2019
09
23
99
118
https://rl.shahed.ac.ir/article_1074_2c757803557e838747039c0de218e11d.pdf
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3800
1398
3
5
سیمای جمیله بوحیرد؛ بانوی انقلابی و مجاهد الجزائری در شعر معاصر عربی
تورج
زینی وند
عاطفه
پورشمس
کشور الجزائر، مدتها در استعمار فرانسه بود که با مقاومت و مجاهدت مردان و زنان توانست از سلطه استعمارگران رهایی یابد. زنان مبارز در عرصۀ انقلاب الجزائر نقش بسزایی داشتند. از جملۀ این زنان، میتوان به «جمیله بوحیرد» (1935م/1353ق) اشاره کرد که آوازۀ این زن مجاهد در سراسر کشورهای عرب طنین انداز شده است؛ نه تنها شعرای الجزائری، بلکه برخی از شاعران در سرزمینهای عربی (عراق، سوریه، مصر، سودان، فلسطین و عربستان) با ظرافت و زیبایی خاصی به ستایش او پرداختهاند. در این پژوهش، تصویر شخصیّت و مجاهدتهای این زن مبارز در شعر برخی از شاعران معاصر عربی از جمله: بدر شاکر السیاب، نازک الملائکه، نزار قبانی، أحمد عبدالمعطی حجازی، راشد حسین، محمد فیتوری و حسن عبدالله القرشی مورد بررسی قرارگرفته است. یافتههای پژوهش، بیانگر این است که شاعران عرب با تصویرکشیدن مجاهدتهای وی در برابر دشمن توانستهاند از ایشان بهعنوان الگویی برای گسترش بینش سیاسی و انقلابی در سرزمینهای عرب بهره ببرند.
ادبیات مقاومت (پایداری)
الجزائر
زنان انقلابی
جمیله بوحیرد
شعر معاصر عرب
2019
09
23
119
132
https://rl.shahed.ac.ir/article_1072_aed6bef35fbdf28d5553ea672ba86f37.pdf
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3800
1398
3
5
بنمایههای بیداری و پایداری در شعر محمدرضا شبیبی
دانا
طالب پور
معصومه
شبستری
در اواخر دهة نوزدهم و اوایل بیستم، عراق از جمله کشورهایی بود که تحت یوغ و بردگی سلطهگران داخلی و خارجی قرار گرفت. این کشور در سال 1534 میلادی زیر سلطة دولت مستبد عثمانی رفت و در سال 1918 به تصرف دولت انگلیس درآمد و تا مدتها زیر بار بیعدالتی و تفرقه و فساد ناشی از سیاستهای فریبکارانه و ذلت بار آنها رنج میبرد. در این میان شاعران با بهرهگیری از زبان و قلم ادبی خویش، نقش عمدة تبلیغاتی را در بیداری و بسیج مردم علیه نفی ظلم و بیداد بر عهده داشتند و با قلم و ابزار قوی ادبی خویش نقش مهمی در صحنة جامعه بازی میکردند. یکی از شاعران مشهور بیداری و مقاومت ملت عراق، محمدرضا شبیبی است که بهدلیل مبارزات سیاسی و عملی خود از جایگاه برجستهای در ادبیات قرن نوزدهم و بیستم این کشور برخوردار شده است؛ بهطوری زبان گویای وی در بیان مسائل و عوامل فساد داخلی و خارجی، شوری مضاعف در روح بیداری در جامعه عراق دمانده است. در پژوهش حاضر با به کارگیری روش توصیفی- تحلیلی و تکیه بر برخی عناوین مطرح در ادبیات پایداری چون؛ دعوت به اتحاد و مبارزه با استبداد داخلی، استعمارستیزی، توانستیم نقش عملی مؤثر او را در ادبیات پایداری عراق به تصویر بکشیم و او را بهعنوان یک شاعر میهندوست عراق معاصر به حساب آوریم.
عراق
شعر
پایداری
بیداری
محمدرضا شبیبی
2019
09
23
133
144
https://rl.shahed.ac.ir/article_1020_fb7df8e2263651a2396607c83d2abf08.pdf
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3800
1398
3
5
تحلیل روایت و گزارههای جنگ در رمان«درهای آسمان روی زمین باز میشوند»
برات
محمدی
جعفر
محمدی
رمان«درهای آسمان روی زمین باز میشوند»روایتی از جنگ ایران و عراق است. مسألۀ اصلی این است که گزارشی که رمانها از واقعهای تاریخی مانند جنگ ارائه می دهند چه نسبتی با واقعیّت رخ داده دارند و روایت آن چگونه است و بر چه مسائلی تأکید میشود؟ آنچه در این کتاب به تصویر کشیدهمیشود؛ با واقعیّتی که گفتمان رسمی از آن روایت میکند، مغایر است. راوی، بنیان داستان خویش را بر شک بنا نهاده؛ شک دربارۀ زندگی، مرگ، جنگ و در نهایت شک در واقعیّت. نویسنده با تردید در درک و فهم از واقعیّت معمول، به نمایش و روایت صحنههای غیر عادی و خلاف واقعیّت میپردازد. این تردید در واقعیّت، سبب میشود که داستان از لحاظ سبک، تا حدودی به اندیشه و نگرش سوررئالیستها نزدیک شود. در واقع راوی واقعیّت مرسوم از جنگ را باردیگر روایت میکند تا از خلال این روایت دیگرگون به واقعیّتی دیگرگون اشاره کند. این رمان با ویژگیهای محتوایی و روایی خاص خود و رویکرد سهگانۀ انسانی (عشق)، انتقادی (جنگ) و آرمانی (شهادت)، روایت ذهن پریشانگو است؛ ذهنی برآمده از جنگ. ذهنی که میخواهد واقعیّت جنگ را از زبان خودِ جنگ بیانکند؛ براین اساس، ساختار هذیانگونه را برای روایت برمیگزیند. به نوعی این اثر بیانگر روایت ذهنیتی عاشق، شاعرانه و لطیف است که در آتش جنگ و عشق گرفتار شده است. تحلیل روساخت داستان نشان میدهد، روایت بیان شده، نه روایت ساحت مرگ است و نه روایت ساحت زندگی، بلکه روایت ذهنیّتی است که در برزخ مرگ و زندگی، گرفتار شده است؛ پس روایت نامرگ و نازندگی است.
سیاوش رحیمی
روایت جنگ
گزاره
واقعیّت
عناصر داستان
2019
09
23
145
166
https://rl.shahed.ac.ir/article_1076_0e5c7c3d1bfa1b0e6196265ec9a96842.pdf
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3800
1398
3
5
تأثیر تجربۀ زیسته بر ماهیت عناصر روایت (مطالعۀ موردی من زندهام )
سوسن
جبری
فرزانه
هدایتی زاده
روایت تجربۀ زیستۀ نویسنده، چه تأثیری بر شکلگیری ماهیت عناصر روایت دارد؟ هدف این پژوهش شناخت تأثیر تجربۀ زیستۀ بر شکلگیری ماهیت عناصر روایی است. برای مطالعۀ موردی، من زندهام برگزیدهشد که روایت تجربۀ دوران اسارت نویسنده است. شیوۀ پژوهش، متن پژوهی است. یافتهها نشان میدهند که؛ روایت از آنجا که برآمده از تجربۀ زیسته نویسنده است، توانسته بهخوبی از عهدۀ پردازش پیچیده و عمیق عناصر روایی برآید و نویسنده را از کاربرد شگردهای داستانپردازی بینیاز کند. شخصیتهای داستان نه برساختۀ خیال، بلکه انسانهای واقعی هستند. عنصر حقیقتمانندی در بالاترین حد تأثیرگذاری است. گزینش زاویه دید اول شخص راوی قهرمان در انتقال دلهرههای هولناک آمیخته به امید نقش اساسی دارد. شهرهای جنگزده، جبههها، اردوگاه اسیران صحنۀ واقعی رخدادها هستند. گفتگوها و تلاش برای دستیابی به اخبار جنگ بخش چشمگیری از حوادث هستند. چالشهای پیوسته و سهمگین شخصیتها در مرز مرگ و زندگی، جریانی مدام از کشمکشهای درونی، بیرونی، ذهنی، جسمانی و عاطفی پرقدرت آفریده وگرهافکنیها و بحرانها و تعلیق پرتوانی را شکلداده و رخدادهای پیشبینیناپذیر پیرنگ را استوار و سرشار از کشمکش، تعلیق و پویایی کرده و خواننده را در دلهرۀ مداومی نگاه میدارد. در نتیجه؛ این یافتهها، تأثیر عمیق و بنیادین محاکات تجربۀ زیسته بر شکلگیری ماهیت عناصر روایی را آشکار میکند.
روایتشناسی
تجربۀ زیسته
دفاع مقدس
من زندهام
محاکات
2019
09
23
167
184
https://rl.shahed.ac.ir/article_1130_db63857f45beb1097364593a29fd13cf.pdf
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3800
1398
3
5
بازتاب تحولات فکری طاهره صفارزاده ازعشق خاکی تا وطن خواهی و غلبهی نگرش دینی
فرهاد
کاکه رش
صفارزاده از شاعران اندیشمند دوره معاصر است که از 13 سالگی شعر سرود. اشعار او به جهت اندیشههای دینی و انقلابی حائز اهمیت است. مقاله پیش رو درصدد تبیین و معرفی اشعار طاهره صفارزاده از نظر تحولات اندیشه و افکار اوست. برای دستیابی به این هدف از روش کمی- کیفی استفاده شده است؛ یعنی نخست به توصیف ویژگیهای فکری اشعار صفارزاده پرداخته، سپس با استفاده از نمودار و اشکال، تغییر و تحولات ذهن و زبان شاعر نشان داده شده است؛ نتیجه پژوهش نشان میدهد که اندیشه و افکار صفارزاده دراشعارش، در طی پنجاه سال شاعری دستخوش تغییرات بسیار محسوسی شده و قابل تقسیم به دورههای مختلف است و این ویژگی ناشی از دوران طولانی شاعری اوست که تحت تأثیر تحولات اجتماعی (اعم از خانواده و جامعه)، تحولات فردی (تکامل شخصیت و عقاید) و حوادث مختلف (دوری از وطن، جنگ و ...) بودهاست. صفارزاده در فضای شعری گاهی یک مصلح اجتماعی است. متفکری است که به اصلاحات و امنیت جامعه میاندیشد، مربیای است که تربیت صحیح و آموزش همهجانبه تربیتی، اخلاقی، فردی و اجتماعی را در سر میپروراند. بازتاب تحولات فکری صفارزاده در موضوعات گوناگون مانند: عشق مجازی، عشق حقیقی و نوگرایی هایی اجتماعی و غیره تجلی یافته است. نکته قابل توجه در سیرفکری او، نگاه نو به مفاهیم غربی و حقوق بشراست
شعر
طاهره صفارزاده
تحولات اندیشه و افکار
2019
09
23
185
195
https://rl.shahed.ac.ir/article_1141_c7b98511f124db96322f0ef93b204a88.pdf
دو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس
2645-3800
2645-3800
1398
3
5
چکیده لاتین کلی
2019
09
23
1
12
https://rl.shahed.ac.ir/article_1203_71f5a8b1a16060b45141c172234254f8.pdf