دانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003420190321Relationship Between Theme and Structure in Three Holy Defense Novels by Three Authors (Ahmad Dehqan, Esmail Fasih, Ahmad Mahmoud)رابطۀ درونمایه و ساختار در سه رمان دفاع مقدّس از سه نویسنده (احمد دهقان، اسماعیل فصیح، احمد محمود)1121018FAمحبوبهبانی مهجوردانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهرانمنوچهراکبریاستاد گروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه تهرانJournal Article20181105The works written during the eight-year Holy Defense can be discussed in two ways: the material which is characterized by excruciating pain and loss; and the spiritual which is characterized by the rise of self-esteem and confidence. Human beings have a collective and historical identity. Modern man whose insight and manners are formed on such a historical and collective identity sees his future through the eyes of his ancestors. Stories are one of the most important literary genres through which favorable and unfavorable memories can be perpetuated in the mind of contemporary and future generations. In order to have a coherent narrative, all elements or the constituents of the structure need to interact with one another and have a harmonic relation with the content. The present research aims to investigate this relation in selected Holy Defense stories, focusing on a set of elements that enable the researchers to have a common, meaningful idea in the selected works. To this end, three novels including Ahmad Dehqan’s <em>Journey to Heading 270 Degrees</em>, Esmail Fasih’s <em>Winter 62</em> and Ahmad Mahmoud’s <em>The Scorched Earth</em> have been analyzed. The result of the study shows that the structures of these prominent works serve the consolidation of their themes which contain the long-standing history of our country, namely the destruction of cities, the massacre of innocent people, the resistance of our brave nation against oppressors, and finally victory over the nefarious enemy. This study applies content analysis as the methodology using available sources.آثار بهجامانده از هشت سال دفاع مقدس از دو منظر قابل بررسی است: جنبۀ مادی که مالامال از رنج طاقتفرسا و خسران است و جنبۀ معنوی که ظهور اعتمادبهنفس و خودباوری است. بشر هویتی جمعی و تاریخی دارد. آدمیان امروز، فردای خویش را از فراز شانههای گذشتگان به نظاره مینشینند و بینش و روشهای آنها در بستر همین هویت تاریخی و جمعی شکل میگیرد. داستان یکی از بهترین قالبهای ادبی است که میتواند خاطرات خوش یا ناخوش را در ضمیر نسل حاضر و نسلهای آتی ماندگار نماید. برای اینکه پیکرۀ داستان از استحکام بیشتری برخوردار گردد، میبایست تمامی عناصر یا اجزای تشکیلدهندۀ ساختار در تعامل با یکدیگر بوده و کارکردی هماهنگ و همسو با مضمون داشته باشند. پژوهش پیش رو با هدف یافتن این ارتباط در آثار داستانی منتخب دفاع مقدس انجام شده است. برای تبیین موضوع، مجموعهای از عناصر که این امکان را برای ما مهیا میکند تا در کل آثار منتخب یک اندیشۀ معنیدار را درک نماییم، مدنظر قرار دادهایم. به این منظور سه رمان سفر به گرای 270 درجه از احمد دهقان، زمستان 62 از اسماعیل فصیح و زمین سوخته از احمد محمود مورد تحلیل قرار گرفته است. نتیجۀ این تحقیق نشان میدهد ساختار این آثار برجسته در جهت تحکیم درونمایۀ آنهاست، که همانا حکایت همیشگی تاریخ کشور ما یعنی ویرانی شهرها، به خاک و خون کشیدهشدن مردم بیگناه، مقاومت ملت سلحشور ما در برابر ظلم ستمکاران و سرانجام پیروزی بر دشمن نابکار بوده است. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیل محتوا بهکمک منابع موجود است.https://rl.shahed.ac.ir/article_1018_833e09ddefb5fe98ae4f2dd8521e37fb.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003420190321Analysis of Language and Content in the Sacred Defense Poetryواکاوی ویژگیهای زبانی و محتوایی در شعر شاعران دفاع مقدس13261016FAعزتخلیقیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی سبزوارسیّد محمّدعلوی مقدّماستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180507Understanding the language of a poet prepares the ground for a more accurate understanding of his poetry. Thus, in addition to the consideration of the content and literary aspects, it is necessary to investigate the various causes that are influential in a linguistic context. Using the library research and descriptive analysis, this article investigates the language and content of the selected poems written by some of the most prominent Sacred Defense poets. Regarding language, this study is concerned with such elements as linguistic components, mystical terms and interpretations, words and images of modern warfare, the extensiveness of the scope of vocabulary, the lengthiness of poems, etc. Considering the content, this study discusses religious concepts and devotion to Imams, the consideration of the Ashura movement, the expectation of the rise of the last Imam, proximity to the Indian style, symbolism, commemoration and description of martyrs and martyrdom, self-incrimination, resistance against oppression and the oppressor, praise of the leadership, etc. Results show that in terms of language and content, Sacred Defense poetry is characterized by unique features that is not seen prior to it and that the poets such as Nasrollah Mardani, Ali Moallem Damghani, Moshfegh Kashani, Gheisar Aminpoor studied in this article have shown concern for these features in their poetry. <br /> شناخت زبان یک شاعر، زمینۀ درک دقیقتر شعر او را فراهم میسازد؛ بنابراین بهموازات توجه به محتوا و جنبههای ادبی، ضرورت دارد تا علل گوناگونی که منجر به تأثیرگذاری در یک بافت زبانی میشود، شناسایی شود. در این مقاله برآنیم تا با استفاده از روش کتابخانهای و بهشیوۀ تحلیلیتوصیفی به واکاوی ویژگیهای زبان و محتوا در شعر برخی از معروفترین شاعران دفاع مقدس بپردازیم. در سطح زبانی مواردی چون ترکیبسازی، آوردن اصطلاحات و تعابیر عرفانی، واژهها و تصاویر مخصوص جنگهای مدرن، گستردهبودن دایرۀ واژگان، بلند و طولانیبودن سرودهها و... و در سطح محتوایی مفاهیم مذهبی و عشق وافر به ائمه، رویآوردن به نهضت عاشورا، انتظار فرج، نزدیکشدن به سبک هندی، نمادگرایی، پاسداشت و توصیف شهید و شهادت، خوداتهامی، مبارزه با ستم و ستمگران، مدح رهبری و... مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که شعر دفاع مقدس ازنظر زبان و محتوا ویژگیهای خاصی دارد که در دوران قبل از آن مشاهده نمیشود و شاعرانی چون نصرالله مردانی، علی معلم دامغانی، مشفق کاشانی، قیصر امینپور و دیگر شاعران مورد بررسی در این پژوهش، در شعر خود به این ویژگیها توجه و علاقه نشان دادهاند.https://rl.shahed.ac.ir/article_1016_4505b9c8cea349ffdf61cfed3e603e0d.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003420190321Manifestations of Allusion and Simile Referring to Hazrat Abbas (PBUH) in Sacred Defense Poetryبازتاب تلمیح و تشبیه به حضرت عباس(ع) در اشعار دفاع مقدس2744809FAامیدوارمالملیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه، شیرازJournal Article20180823This research was conducted with the aim of studying the way Hazrat Abbas (PBUH) is referred to as the subject of simile and allusion in Sacred Defense poems. This is a library research discussing instances of literary simile and allusion referring to Hazrat Abbas (PBUH) in Sacred Defense poems in the subjects of strong belief in Hazrat Abbas (PBUH), zeal, veteran and veteranship, Saqaye Karbala, Abbases of the front, the post-war society, water’s thirst for retribution, the favor of the Hazrat, and Dashte Abbas. Findings show that the religious outlook existing in Sacred Defense literature and poetry indicates the religious and historical function and place of Hazrat Abbas (PBUH) in poets and veterans, resulting in explicit references to the character in allusions, similes, metaphors, and behaviorism. Also, the similarities between the Sacred Defense and Ashura and the achievements of the people present in this event have led to explicit references to Hazrat Abbas’ courage and sacrifice in the Sacred Defense poetry. By simulating and expressing manifestations of Hazrat Abbas’ behavior and conduct in the warriors of the eight-year Sacred Defense, poets devoted a large amount of their stylistic devices to the association of the warriors’ valor with that of Hazrat Abbas (PBUH) as well as to the reconstruction of and allusion to the events of Karbala, Ashura, Hazrat Abbas (PBUH), and the Imposed War.این پژوهش با هدف بررسی بازتاب تلمیح و تشبیه به حضرت عباس(ع) در اشعار دفاع مقدس شعرای معاصر انجام گرفت. روش،کتابخانهای است که به بیان نمونههایی از جلوههای ادبی تلمیح و تشبیه نسبت به حضرت عباس(ع) در اشعار دفاع مقدس در موضوعات اعتقاد قلبی به حضرت عباس(ع)، غیرت، جانباز و جانبازی، سقای کربلا، عباسهای جبهه، جامعۀ پس از جنگ، خونخواهی آب، عنایت حضرت و دشت عباس پرداخته است. یافتهها نشان میدهد نگاه مذهبی موجود در ادبیات و اشعار دفاع مقدس، بیانگر شخصیت و عملکرد و جایگاه تاریخی و دینی حضرت عباس(ع) در نزد رزمندگان و شعرا بوده که سبب شده در تلمیح، تشبیه، استعاره و رفتارگراییهای موجود در اشعار اشارۀ مستقیم به شخصیت حضرت عباس(ع) شود. و از طرفی، شباهت و تطابقهای دفاع مقدس با کربلا و عاشورا و عملکرد افراد حاضر در این واقعه سبب شده که در شعر دفاع مقدس نگاه مستقیم به دلاوری و ایثار حضرت عباس(ع) داشته باشند و شعرا با شبیهسازی و بیان نمونههایی از رفتار و عملکرد حضرت عباس(ع) در رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، حجم زیادی از صنایع ادبی و کلامی خود را به تشبیه این دلاوریها به حضرت عباس(ع) و همچنین بازسازی و تلمیح وقایع کربلا، عاشورا و حضرت عباس(ع) و جنگ تحمیلی اختصاص دهند.https://rl.shahed.ac.ir/article_809_9cb4b632856dba227494846df4eef5b5.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003420190321Investigation of Revolutionary Discourse in Mousavi Garmaroudi’s Poetryتحلیلِ گفتمانِ انقلابی در شعر موسوی گرمارودی45561017FAعباسباقی نژاداستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه0000-0003-3342-8022Journal Article20180722Ali Mousavi Garmaroudi is one of the poets of the pre-revolutionary Iran who wrote New Poetry with religious and revolutionary themes and continued his style after the Islamic Revolution. From the very beginning, his poetry was connected with the spirit of struggle and some sorts of social and human commitment, comprising concepts and subjects that were religious in nature and were potential to become a kind of revolutionary discourse. Gramroudi’s revolutionary discourse is based on a philosophical attitude and a particular social and human approach that relies on religious teachings and values. This discourse derives from a worldview and understanding that Garmaroudi has achieved in the course of some years of struggle and is characterized by discursive elements, components and signs that are reflected explicitly and implicitly in its poems. This paper investigates the way the dominant discourse in Mousavi Garmaroudi’s modern poems, which has been hailed as the revolutionary discourse, has evolved. In addition, the components and signs of such a discourse have been defined and analyzed.علی موسوی گرمارودی یکی از شاعران قبل از انقلاب اسلامی است که شعر نو را با مایههای مذهبی و انقلابی سروده و پس از انقلاب نیز شیوۀ خود را تداوم بخشیده است. شعر او از همان ابتدا با روح مبارزاتی و گونهای تعهد اجتماعی و انسانی پیوند داشت و مفاهیم و موضوعاتی را در بر میگرفت که دارای صبغۀ مذهبی بود؛ همچنین ظرفیت تبدیلشدن به نوعی گفتمان انقلابی را داشت. گفتمان انقلابیِ گرمارودی، مبتنی بر نگرش فلسفی و رویکرد اجتماعی و انسانی خاصی است که بر آموزهها و ارزشهای دینی تکیه دارد. این گفتمان، برآمده از جهانبینی و دریافتی است که گرمارودی در طول سالهای مبارزه به دست آورده و دارای عناصرِ گفتمانی و مؤلفهها و نشانههایی است که بهصورت آشکار و مستتر در اشعارش بازتاب یافته است. در این نوشتار، چگونگی تکوینِ گفتمانِِ مسلط در سرودههای نوپردازانۀ موسوی گرمارودی که از آن به گفتمان انقلابی تعبیر شده، مورد بررسی قرار گرفته. بهموازات آن، مؤلفهها و نشانههای چنین گفتمانی تعریف و تحلیل شده است. https://rl.shahed.ac.ir/article_1017_4bc09eecfac80730e9b563105536ea94.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003420190321Epic Dimensions of Modern Ashura Poetryابعاد حماسی شعر عاشورایی معاصر57681019FAعلیپورزماندانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهدغفاربرجسازاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهد00000000000000000000Journal Article20180904Along with other dimensions of Ashura such as elegy, mysticism and teaching, epic has been able to influence Ashura poetry, so that it has nowadays become one of the most important pillars of ritual poetry. Ashura poetry, by elucidating value-laden assumptions and the artistic expression of their objectives, has taken a step towards a further understanding of the foundations of ritual poetry. In Ashura poetry, Imam Hussein (A.S.), Hazrat Abbas (A.S.), Hazrat Zeinab (A.S.) and Imam Sajjad (A.S.) are introduced as hero-prototypes because the poet, while considering the Ashura, manoeuvres on the mythical and epic aspects of these characters. The language of modern Ashura poetry is much closer to that of modern poetry, but at times it is characterized by Ferdowsi’s strong language while at other times by Saadi’s gentle language. This study, using documentary research and reference to sources, investigates the epic dimensions of modern Ashura poetry. Results show that in the classical Ashura poetry, epic was not widely attended to, while modern Ashura poets have paid more attention to it in semantic and lexical dimensions. In addition, the addition of epic elements has been among significant factors contributing to the prominence and persistence of some of modern Ashura poems. <br /> <br /> حماسه در کنار ابعاد دیگر عاشورا مثل مرثیه، عرفان و پیام، توانسته است در شعر عاشورایی اثرگذار باشد؛ بهطوری که امروزه به یکی از رکنهای مهم شعر آیینی تبدیل شدهاست. شعر عاشورایی با تبیین مقولات ارزشی و بیان هنری اهداف آن، قدمی در راستای شناخت بیشتر مبانی شعر آیینی برداشته است. در شعرهای عاشورایی، امامحسین(ع)، حضرت عباس(ع)، حضرت زینب(س) و امامسجاد(ع) بهعنوان الگوقهرمان معرفی میشوند؛ به این دلیل که شاعر در کنار پرداختن به ماجرای عاشورا، به وجوه اسطورهای و حماسی چنین شخصیتهایی هم میپردازد. زبان شعرهای عاشورایی معاصر، بیشتر به زبان شعر معاصر نزدیک است؛ اما گاه صلابت زبان فردوسی و گاه لطافت زبان سعدی را داراست. در این پژوهش، با تکیه بر روش تحلیل اسنادی و رجوع به منابع، به بررسی و تحلیل ابعاد حماسی شعر عاشورایی معاصر پرداخته شده است. نتیجه نشان میدهد که در شعر عاشورایی گذشته، حماسه بهصورت گسترده مورد توجه نبوده است و حال آنکه شاعران عاشورایی معاصر در ابعاد معنایی و واژگانی، بیش از گذشته به این مقوله پرداختهاند؛ همچنین توجه به عناصر حماسی، از عوامل مهم شاخصشدن و ماندگاری شماری از اشعار عاشورایی معاصر شده است.https://rl.shahed.ac.ir/article_1019_1ab8a794a9f15214afad28516a7e0249.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003420190321The Place of Martyrs’ Wills and Letters in Literary Genresجایگاه وصیتنامهها و نامههای شهدا در میان ژانرهای ادبی6984812FAبهجت الساداتحجازیدانشیارگروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه شهید باهنر کرمانفاطمهاسفندیارپورکارشناس ارشد ادبیات مقاومت، دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20181001Martyrs’ wills and the outstanding letters written by religious leaders, thinkers, mystics, writers and all men of letters are among written and valuable works that contain a large amount of our spiritual culture. An analysis of such writings, whether as a will or as an advice or a letter, with the consideration of the beliefs and ethical teachings embedded in them can have an effective role in identifying the prevailing spiritual and ethical values in the course of Iranian history. Given the long history of such writings in advice books, the Quran, the saints and mystics’ wills, etc., it is possible to regard them as a “genre” when studied with an analytical-historical approach. Also, based on J. L. Austin and John R. Searle’s theory of speech act, the common features of the speech acts in these writings can be further evidence of this argument. The main purpose of this article is to prove that wills and letters, based on the analysis of their teachings and ethical content and the speech acts prevalent in them, deserve to be regarded as a genre, the one that, in addition to exerting a change in the personality of the audience, produces cultural discourses in social and even global domains. The dominant research method is a descriptive analysis based on the content analysis of the text.وصیتنامههای شهدا و نامههای برجستۀ پیشوایان دینی، اندیشمندان، عرفا، نویسندگان و همۀ اهل قلم، از جملۀ آثار مکتوب و باارزشی هستند که قسم عظیمی از فرهنگ اعتقادی ما را در بردارند. تحلیل این دست از نوشتارها، چه با عنوان وصیتنامه وچه با عنوان اندرزنامه یا نامه، با توجه به نکات و آموزههای اعتقادی و اخلاقی نهفته در آنها، میتواند نقش مؤثری در شناساندن ارزشهای اعتقادی و اخلاقی حاکم در طول تاریخ ایران داشته باشد. با توجه به پیشینۀ طولانی اینگونه نوشتارها در اندرزنامهها، قرآن، وصایای معصومین و عرفا... با رویکردی تحلیلیتاریخی میتوان آنها را همچون سایر گونهها، نوعی «ژانر» تلقی کرد. همچنین برمبنای نظریۀ کارگفتار آستین و سِرل، ویژگیهای مشترکی که در کنشهای گفتاری این نوشتارها وجود دارد شاهدی دیگر بر این مدعاست. هدف اصلی در این جستار اثبات این نکته است که وصیتنامهها و نامهها برمبنای تحلیل محتوای تعلیمی و اخلاقی و کنشهای گفتاری غالب بر آنها، درخور آن هستند که بهعنوان یک ژانر به شمار آیند؛ ژانری که افزون بر ایجاد تحول شخصیتی مخاطبان، در حوزۀ گستردۀ اجتماعی و حتی جهانی نیز تولید گفتمان فرهنگی دارد. روش پژوهشی غالب، تحلیلیتوصیفی مبتنی بر تحلیل محتوای متن است.https://rl.shahed.ac.ir/article_812_b509d1f1d8532b8e621ec4052a49065d.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003420190321A Sociological Analysis of Assumayser’s Protest Poetryنقد جامعهشناختی اشعار اعتراضی سُمَیسِر8598822FAامیرمقدم متقیدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فردوسی مشهدمولودخوانچه زردکارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانمسعودباوان پوریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000-0003-4219-9575Journal Article20181203War, disagreement, oppression, etc. are among the facts of Al-Andalus of the fifth century AH that led to the emergence of a sort of protest and resistance literature that stood against the adverse political and social conditions of the land. An example of the poets of this period is Assumayser who criticized the political and social conditions of his time having realized and understood the realities of his environment, aiming to preserve true Islamic ideals in his society. His poems are full of outrage, protest and criticism of the society and the politics of the rulers of the time. He also criticizes the townspeople for their jealousy by writing “chaotic poetry” characterized by aggression. This is a descriptive research with a sociological approach. Results show that the concept of criticism and resistance in the poetry and literature of this period reveals the poet’s religious zeal and ardor as well as his humanitarian and patriotic spirit, feelings and emotions, making his poetry a great example of the criticism and resistance of this period. Using satiric, simple language but assuming a critical, pathetic perspective, the poet expresses his protest against his society and his era. Also, knowing the political and religious issues of his society, the poet resists the corruption, oppression, sedition and betrayal exerted on Muslims. <br /> جنگ، اختلاف، ظلم و... از حقایق سدۀ پنجم هجری در سرزمین اندلس است که باعث ظهور نوعی ادبیات اعتراضی و مقاوم در برابر شرایط ناگوار سیاسی و اجتماعی محیط گردید. نمونهای از شاعران این دوره، سمیسر است که با واقعبینی و درک شرایط محیط خود و با هدف حفظ آرمانهای حقیقی اسلامی در جامعۀ خود، از طریق اشعار هجو و انتقادی به نقد اوضاع سیاسی و اجتماعی روزگار خود پرداخته است. اشعار وی سراسر خشم، اعتراض و انتقاد از جامعه و سیاست حاکمان وقت است و نیز با سرودن اشعاری از نوع «شعرِ آشوب» با پرخاشگری، مردم شهرش را بهخاطر حسادت مورد انتقاد قرار میدهد. روش پژوهش حاضر توصیفیتحلیلی و با رویکرد جامعهشناسانه است. نتایج پژوهش نشان میدهد مفهوم انتقاد و پایداری در شعر و ادبیات این دوره به داشتن حمیت و غیرت دینی، روحیه، احساس و عواطف انسانی و میهنی شاعر برمیگردد و شعر وی نمونۀ والایی از انتقاد و پایداری این دوره میباشد. نیز شاعر در اشعار خود در قالب هجو، با زبانی ساده ولی با نگاهی نقادانه و از سوز دل، شکوائیۀ خود را از جامعه و روزگار خود به تصویر میکشد و با آگاهی از مسائل سیاسی و دینی جامعۀ خود به مقابله با فساد، ظلم، فتنه و خیانت به مسلمانان برمیخیزدhttps://rl.shahed.ac.ir/article_822_6f0e83aa38d14a4b1dd1086807767c3c.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003420190321Analysis of the Role of the Author in Sacred Defense Biography (Case Study: Da Memoir)تحلیل نقش نویسنده در خاطرات دیگر نگاشت دفاع مقدس (مطالعه موردی مجموعه خاطرات «دا»)991121032FAاعظمعنقائیکارشناسی ارشد ادبیات پایداری، دانشگاه شاهداحمدفروزانفراستادیار گروه زبان وادبیات فارسی،دانشگاه شاهدJournal Article20181009In the process the Sacred Defense biography goes through, the creation of the work begins with questioning, that is, the narrator opens his or her mind to the interviewer and he or she reaches into the world of the narrator’s mind so that they can bring them to a space in time of war with the questions. Essentially, in the work that is created based on question and answer, the interviewer plays a significant role in its success or failure, a point that is ignored by most of the audiences of biographies. Aiming to illustrate the role of the author in the Sacred Defense biographies and applying descriptive research methodology, this study investigates the question of “how to say, write and document” with a focus on <em>Da</em> written by Seyyeded Azam Hosseini. Findings indicate that the author has succeeded in safeguarding the work from being stricken with slogans and cleverly has chosen the right perspective for the design of his subject. She emphasizes the documentary aspect of her work, but she knows how to incorporate dramatic quality into the documentary story. Despite the large quantity, the work has proper suspense and rhythm and is not boring. The strong and fictional structure of the book fascinates the audience. Results show how saying and writing are considered to be effective factors in the reputation and durability of <em>Da</em>.در فرایندی که خاطراتِ دیگرنگاشت دفاع مقدس طی میکنند، خلق اثر از پرسشگری آغاز میشود؛ یعنی راوی ذهن خود را به روی مصاحبهگر باز میکند و او به درون جهان ذهن راوی راه یافته تا بتواند با پرسشهایش او را به فضایی در زمان جنگ ببرد. اصولاً اثری که بر مبنای پرسش و پاسخ شکل میگیرد، مصاحبهگر در موفقیت یا ناموفق بودن آن نقش زیادی ایفا میکند. نکتهای که بسیاری از مخاطبان ِخاطرات دیگرنگاشت به آن بیتوجهاند. در این پژوهش که باهدف نمایاندن نقش نویسنده در خاطرات دیگرنگاشت دفاع مقدس صورت گرفته، مسئلۀ «چگونگی گفتن و نگارش و مستندنگاری» با محوریت کتاب دا، نوشتۀ سیدهاعظم حسینی، بهشیوۀ توصیفیتحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نویسنده بهخوبی توانسته اثر را از ورطۀ شعارزدگی حفظ کند و هوشمندانه زاویۀ دید درستی برای طراحی سوژهاش انتخاب نماید. او بر جنبۀ مستندوار اثرش تأکید دارد؛ اما میداند چطور بخش دراماتیک روایت واقعی را در داستانش بگنجاند؛ و با وجود حجم زیاد، کشش و ضربآهنگ مناسب دارد و خستهکننده نیست. ساختار قوی و داستانی کتاب مخاطب را مجذوب خود میکند. نتایج پژوهش نشان میدهد که چگونهگفتن و نحو نگارش بهعنوان عواملی مؤثر در شهرت و ماندگاری دا محسوب می شود.https://rl.shahed.ac.ir/article_1032_e59334a4a73b34794f56b8854479543f.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003420190321Critical Discourse Analysis of Akbar Sahraie’s Immortal Hill and the Mystery of Eshlooتحلیل گفتمان انتقادی داستان تپه جاویدی و راز اشلو نوشتۀ اکبر صحرایی113126800FAزهرهملاکیاستادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهرمعصومهمرجانیانکارشناس ارشد ادبیات مقاوت، دانشگاه خلیج فارس، بوشهرJournal Article20180621Critical discourse analysis originated from the ideas of linguists, in particular Halliday’s functional linguistics, semioticians, hermeneutic researchers, and Michel Foucault’s ideas. Since the method focuses on both the form and the content of the text, it is therefore a comprehensive approach to textual analysis. Experts such as Norman Fairclough, Ruth Vedak, Teun van Dijk, Roger Fowler, and Gunther Kress have contributed to the introduction and development of critical discourse analysis as a new field in textual analysis. In this study, Norman Fairclough’s approach has been chosen as the methodology of the research. Fairclough examines the text in three levels of description, interpretation, and explanation. This method is effective in describing and exploring the author’s intellectual views and his or her political and social approaches. In this study, Akbar Sahraie’s <em>Immortal Hill and the Mystery of Eshloo</em>, a Sacred Defense story, is analyzed to explore the author’s outlook. From the perspective of critical discourse analysis, the author in this work has sought the self-constructed revolutionary, ethical, devout, Muslim identity by choosing specific terms, using the concepts of religious discourse and linking it with the power, and generalizing this element to the contemporary era. He has succeeded in making a heroic and valiant character out of the middle-class or materially lower-class society, as well as showing the natural and gradual evolution of a Muslim man from religiosity to martyrdom. <br /> تحلیل گفتمان انتقادی از اندیشههای زبانشناسان، بهویژه مکتب نقشگرای هلیدی، نشانهشناسان، پژوهشگران هرمنوتیک و آرای میشل فوکو سرچشمه گرفته است. از آنجا که این روش بر هر دو جنبۀ صورت و معنای متن توجه میکند، ازاینرو رویکردی جامع در تحلیل متن است. صاحبنظرانی چون نورمن فرکلاف، روث وداک، تئون وان دایک، راجر فاولر و گونتر کرس در معرفی و رشد تحلیل گفتمان انتقادی بهعنوان گرایشی نو در تحلیل متن نقش داشتهاند. در این پژوهش از میان رویکردهای یادشده، رویکرد نورمن فرکلاف بهعنوان روش خاص این تحقیق انتخاب شده است. نورمن فرکلاف متون را در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بررسی میکند. این شیوه در توصیف و کشف دیدگاههای فکری نویسندگان و رویکردهای سیاسی و اجتماعی آنان کارآمد است. در این پژوهش، داستان تپۀ جاویدی و راز اشلو، نوشتۀ اکبر صحرایی، از زمرۀ داستانهای دفاع مقدس، با استفاده از این رهیافت تحلیل و تبیین شده است تا چگونگی نگرش نویسنده کشف گردد. از دیدگاه تحلیل گفتمان انتقادی، نویسنده در این اثر با انتخاب واژگان خاص، استفاده از مفاهیم گفتمان دینی و پیوند آن با قدرت و تعمیمدادن این عنصر به دورۀ معاصر، هویت خودساختۀ مسلمان مؤمن انقلابی و اخلاقمدار را جستوجو کرده است. وی موفق شده از طبقۀ متوسط یا ضعیف جامعه (بهلحاظ مادی) قهرمانی جنگاور و جسور بسازد و نیز تحول طبیعی و تدریجی انسان مسلمان را از دینداری تا شهادت نشان دهد.https://rl.shahed.ac.ir/article_800_7a6c85d12f8c4e02d5adcb40100e9e54.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003420190321Manifestations of Myth and Epic Language in
Nasrollah Mardani’s Poetryنمودهای اسطوره و زبان حماسی در شعر نصرالله مردانی127144803FAبراتمحمدیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیهمریمحداددانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیهJournal Article20180915The consideration of myth and epic, especially the national ones, is one of the main bases in the linguistic and semantic context of Persian literature following Ferdowsi’s <em>Shahnameh</em> which has continued to be significant in each era in line with literary changes and in proportion to the social conditions of that era. With the Islamic Revolution and the Imposed War, there appeared a deeper consideration of the different aspects of resistance poetry. In addition, the tendency for the epic which was an essential feature of this type of poetry increased. This result in the fact that many poets used epic language to describe the valor of the warriors of the Sacred Defense. In this article, Nasrollah Mardani’s poems have been studied because they are characterized by mythical elements and epical language. Results show that considering his interest in Ferdowsi’s <em>Shahnameh</em> and the sociopolitical atmosphere of the time, Mardani has used national mythology and epic language, mingling epic language with the lyrical language to fashion new capacities for myth and epic in his poetry in proportion to new needs for expression. <br /> توجه به اسطوره و حماسه بهویژه اساطیر و حماسههای ملی، یکی از مبانی اصلی در بافت معنایی و زبانی ادبیات فارسی بعد از شاهنامۀ فردوسی است که در هر دورهای همگام با تحولات ادبی و متناسب با شرایط اجتماعی آن برهه ادامه یافته است. با شکلگیری انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی، توجه عمیق به ابعاد شعر پایداری افزون گشت. همگام با آن، گرایش به حماسه که مناسب این نوع شعر بود، رشد کرد و شاعران بسیاری با زبان و بیان حماسی، دلیریهای رزمندگان دفاع مقدس را به تصویر کشیدند. در این پژوهش، اشعار نصرالله مردانی بهلحاظ دارابودن عناصر اساطیری و زبان حماسی بررسی شده است. حاصل بررسی نشان میدهد مردانی بهاقتضای علاقۀ خود به شاهنامۀ فردوسی و فضای سیاسیاجتماعی روزگار خود، از اساطیر ملی و زبان حماسی استفاده کرده است. او زبان حماسی را با زبان غنایی آمیخته و متناسب با نیازهای بیانی تازه، ظرفیتهای تازهای برای اسطوره و حماسه در شعرش ایجاد کرده است.https://rl.shahed.ac.ir/article_803_6309a470572a74b636f551440628646c.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003420190321Resistance Elements in the Poetry of Tahereh Saffarzadeh and Sepideh Kashaniمؤلفههای پایداری در شعر طاهره صفارزاده و سپیده کاشانی145158805FAمسعودباوان پوریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی ،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000-0003-4219-9575الهامابراهیمیکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستانJournal Article20180528Considering their commitment, literature and poetry have a lasting, significant role in the culture of a nation. A great deal of contemporary Persian poetry is devoted to the Imposed War and the Sacred Defense literature. In the course of the eight-year Sacred Defense, women accompanied men in all domains and defended their country. In such a situation, some female poets expressed the concern for the legitimate defense of their country and, commemorating martyrs and alluding to various symbols and signs, protested against the oppression of Ba’athi invaders. Tahereh Saffarzadeh and Sepideh Kashani are two female poets who devoted their poetry to the defense of their country and their people. Both poets are highly interested in their land, comparing it with the mother. The two poets use human symbols such as Imam Hossein, Imam Mahdi, etc. to describe their nation’s warriors and martyrs, while they use animal symbols such as wolf and negative characters such as thief and Satan to describe the enemy. The present research investigates resistance elements in the writings of the two female poets, using descriptive research methodology and studying the themes of resistance literature pertaining to the Sacred Defense. <br /> ادبیات و شعر، با توجه به تعهد خویش، نقشی پررنگ و ماندگار در فرهنگ یک ملت دارند. بخش عظیمی از شعر معاصر فارسی به جنگ تحمیلی و ادبیات دفاع مقدس اختصاص یافته است. در طول هشت سال دفاع مقدس، زنان دوشادوش مردان در تمامی صحنهها حاضر بوده و به دفاع از کشور خویش پرداختند. در این میان زنان شاعر، زبان به دفاع مشروع از کشور و وطن خویش گشودهاند و در کنار ابراز حس وطندوستی خویش، به یاد و ذکر نامویاد شهیدان پرداخته و با آوردن نمادها و عناوین مختلف نسبت به ظلم و ستم متخاصمان بعثی اعتراض کردند. طاهره صفارزاده و سپیده کاشانی دو تن از مِهینبانوانی هستند که شعر خویش را وقف دفاع از کشور و ملت خویش ساختند. هر دو شاعر علاقۀ وافری به وطن خویش داشته و آن را به مادر تشبیه ساختهاند. دو شاعر از نمادهای انسانی مثل امامحسین(ع)، حضرت مهدی(عج) و... برای مبارزان و شهیدان ملت خویش، نیز نمادهای حیوانی مثل گرگ، دزد و شیاطین برای دشمنان بهره بردهاند. مقالۀ حاضر میکوشد با استفاده از روش توصیفیتحلیلی و با بررسی مضامین ادبیات پایداریِ مرتبط با دفاع مقدس، به بررسی مؤلفههای پایداری در شعر این دو شاعر زن بپردازد.https://rl.shahed.ac.ir/article_805_570a2b8122f64d6f5057ac4312411a5a.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003420190321Investigating the Effect of Iranian Sacred Defense Poetry on Palestinian Resistance Poetry Based on the American School of Comparative Literatureبررسی تأثیر گفتمان شعر دفاع مقدس ایران بر گفتمان شعر مقاومت فلسطین، براساس رویکرد مکتب تطبیقی ادبیات آمریکا159176807FAمحمد رضاسنگریدانشیار گروه پژوهشی ادبیات دفاع مقدس، پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدسشبنمکابینیکارشناسی ارشد آموزش زبان عربی، دانشگاه تربیت مدرسعثمانویسیکارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180801Resistance poetry is one of the subjects of world literature in which religious concepts and ideological patterns, whether explicitly or implicitly, have been institutionalized. Thus, an investigation of the interactions among poetic discourses, especially the one between the Islamic Revolution discourse and that of the Imposed War, reveals not only the social and political contexts and the conditions of the poet’s society, but also the mission of the Sacred War literature and the way the interaction in question developes, leading to a better understanding of this literary genre and its objectvives. Using a descriptive research methodology and the American school of comparative literature, the present study examines the influence of the discourse and ideology of the Sacred Defense poetry on the Palestinian resistance poetry in the works of ten Iranian and Palestinian resistance poets, the ideological status of the Revolution and the values coming from it, the way these discourses are reflected by the poets of the two countries, and the interaction between the Resistance poetry and the Imposed War phenomena. Undoubtedly, the Islamic Revolution of Iran and the eight-year Sacred Defense era are the most influential periods in contemporary Iranian and world history and are appropriate contexts for the emergence of ideological discourses in all popular movements in the world. <br /> شعر پایداری یکی از مقولههای ادبیات جهان است که مفاهیم دینی و الگوهای ایدئولوژیک، خواه آشکار و خواه پنهان، در آن نهادینه شده است؛ ازاینرو، بررسی تعامل میان گفتمان شعری بهخصوص گفتمان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی، علاوهبر نشاندادن بسترهای اجتماعی، سیاسی و شرایط جامعۀ شاعر، رسالت ادبیات دفاع مقدس و چگونگی شکلگیری سیر تحول این تعامل را نیز بهتر نشان داده و منجر به درک بهتر این ژانر ادبی و اهداف آن میشود. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفیتحلیلی و بهکارگیری مکتب تطبیقی آمریکا، به بررسی تأثیر گفتمان و ایدئولوژی شعر دفاع مقدس بر شعر مقاومت فلسطین در آثار متفاوت ده شاعر مقاومت ایران و فلسطین، جایگاه ایدئولوژیک انقلاب و ارزشهای برآمده از آن و نحوۀ بازتاب این گفتمان توسط شاعران هر دو سرزمین، کنش متقابل بین شعر پایداری و پدیدههای جنگ تحمیلی پرداخته است. بیگمان، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و دوران هشتسالۀ دفاع مقدس تأثیرگذارترین دورههای تاریخ معاصر ایران و جهان، بستری مناسب برای ظهور گفتمانهای ایدئولوژیک در تمامی حرکتهای مردمی در جهان است. https://rl.shahed.ac.ir/article_807_d7ecae651538078d09a68fe8abeecc9d.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003420190321Abstract koliچکیده لاتین کلی1121108FAJournal Article20200215https://rl.shahed.ac.ir/article_1108_7ea83fb50c3ba2bf9a3b817df917dfe7.pdf