دانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003520190923An Investigation of Resistance Literature in Athar Qavami’s “Lovingly on the Mine”تحلیل ادبیات پایداری در مجموعه «عاشقانه روی مین» سروده اطهر قوامی1141077FAسهرابسعیدیکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیهفاطمهمدرسیاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیهJournal Article20190406The eight-year Holy Defense affected a large part of our poetry and literature and led to the emergence of a resistance literature in which the struggle of a nation against the danger and threat of foreigners is expressed in both verse and prose. Most poems appear in two forms of free verse and sonnet, and fiction is seen in the genre of prose. Since the drive for resistance against the invader is inherent in human nature, Athar Ghavami, a poet from Bandar Abbas and Lar, has spared no effort to reflect the committed concepts of the Holy Defense. Like a warrior outside the front, he has sought to depict battlefields and the subsequent devastation. This article uses content analysis and library research method to examine resistance literature in Ghavami’s poetry collection “Lovingly on the Mine.” It is discussed that Ghavami’s collection uses the two classical and free verse forms to introduce the ideals of sacred defense. By creating images of war and epic warriors in the eight-year Holy Defense, he has shown his faith in the Islamic Revolution and the resistance literature of his country, so that our younger generation can become more familiar with the values of the Holy Defense. <br /> <br /> دوران هشت ساله دفاع مقدس، بخش عظیمی از شعر و ادب ما را نیز تحت تأثیر خود قرار داد و منجر به پدید آمد ادبیات پایداری شد که در آن از مقاومت و ایستادگی مردمان یک کشور در برابر خطر و تهدید بیگانگان در دو گونه ادبی نظم و نثر سخن به میان میآورد. اشعاربیشتر در دو قالب سپید و غزل و گونه منثور در ادبیات داستانی جریان دارد. از آنجا که حسّ مقاومت و پایداری در برابر مهاجم امری ذاتی و برخاسته از فطرت انسانهاست «اطهر قوامی» شاعر بندرعباسی- لاری، از نازکهای خیال خویش در انعکاس مفاهیم ارزشی دفاع مقدس از هیچ کوششی فرو گذار نمانده و مانند رزمندهای در بیرون جبهه ،درصدد به تصویر کشیدن میادین جنگ و ویرانیهای پس از آن بوده است. این مقاله با روش تحلیل محتوا و با استفاده از منابع کتابخانه به بررسی اشعار ادبیات پایداری ایشان در مجموعه « عاشقانه روی مین» میپردازد و مشخص میشود که قوامی در این مجموعه از دو قالب شعری کلاسیک و سپید جهت معرفی آرمانهای دفاع مقدس بهره برده است و با خلق تصویرهایی از جنگ و حماسه رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس، دین خود را به انقلاب و ادبیات پایداری کشور ادا نمودهاند تا بدین سبب نسل جوان ما نیز با ارزشهای دفاع مقدس بیشتر آشنا شوند. https://rl.shahed.ac.ir/article_1077_30b927d649e10ea1cee4006d55f47c55.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003520190923Semiology of Place Identity in Palestine “The Symbolic Triangle of Homeland, Home, and Woman in Resistance Poetry”نشانهشناسیِ هویت مکانی در سرزمین فلسطین «مثلثِ نمادینِ وطن، خانه و زن در شعرِ مقاومت»15281075FAسارااکبریدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهدمحدثهجزائیدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهدمهدینجف زادهدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190424The relationship between “identity” and “place” is complex, concrete and symbolic. Place does not merely refer to the presence of individuals, regardless of cultural, political or social characteristics; rather, it is full of symbolic meanings, emotional attachments and feelings that people have for a particular group. Symbolic expression of feelings for political phenomena finds greater significance in unusual situations. The issue of the occupation of Palestine and the popular resistance against it is one of the most fundamental subjects in Palestinian and Arabic poetry, in which key concepts in Palestinian thought and expression are centered around the notions of “homeland” and “land.” Since a certain place can create identity in certain circumstances in order to become a sign or symbol, the purpose of this article is to examine the semiotic aspects of the poems of Mahmoud Darvish, one of the most important poets of the Palestinian resistance. The authors of the present study believe that not only the concept of homeland, but also the concepts of “home” and “woman” in the poems of resistance poets have found a symbolic aspect, in such a way that one can find a “symbolic triangle” in resistance poetry with a semantic overlap. The results of the study indicate that the dominant aspect of Mahmoud Darwish’s poetry is the expression of bitterness caused by a plundered land that has distorted the Palestinian place identity.رابطه مقوله «هویت» با «مکان»، پیچیده، انضمامی و نمادین است. مکان، تنها حضورِ افراد، صرفنظر از خصوصیات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیست، بلکه مملو از معانی نمادین، دلبستگیهای عاطفی و احساساتی است که افراد درباره یک مجموعه مشخص دارند. بیانِ نمادین عواطفِ نسبت به پدیدههای سیاسی در شرایط غیرعادی وجه بارزتری مییابد. مسألة اشغال فلسطین و مقاومت مردمی در برابر آن، یکی از اساسیترین موضوعات در شعر فلسطین و اعراب است به گونهای که مفاهیم کلیدی در اندیشه و بیان فلسطینیان حول محور «وطن» و «سرزمین» شکل گرفته است. از آنجا که یک مکان تنها در شرایطی میتواند نقش هویتساز ایفا نماید که تبدیل به یک نشانه یا نماد شده باشد، هدف این نوشتار بررسی نشانهشناسانه اشعارِ یکی از مهمترین شاعرانِ مقاومت فلسطینی، محمود درویش، است. نگارندگان پژوهش حاضر، بر این باورند که نه تنها مفهوم وطن، بلکه مفاهیم «خانه» و «زن» در اشعارِ شاعرانِ مقاومت جنبهای نمادین یافته است؛ به گونهای که میتوان از یک «مثلث نمادین» در شعرِ مقاومت که دارای معنایی همپوشان است، یاد کرد. نتایج حاصل از پژوهش نشانگر آن است که وجه غالب در شعرِ محمود درویش، بیانِ تلخکامیهای ناشی از سرزمینِ به یغما رفتهاست که هویت مکانی فلسطینیان را مخدوش ساختهاست.<br /> https://rl.shahed.ac.ir/article_1075_8952676c10f3ecca90fdf49093c8aff7.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003520190923A Comparative Study of Rodomontade in Shahnameh and Holy Defense Poetryبررسی تطبیقی رجز در شاهنامه و شعرِ دفاع مقدّس29441073FAفرهادمحمدیدکتری زبان وادبیات فارسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانمحمد رضاسنگریدانشیار گروه پژوهشی ادبیات دفاع مقدس، پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدسJournal Article20190422As a war tactic, rodomontade refers to expressions that have long been uttered in battlefields to weaken the enemy and increase the morale of comrades. Rodomontade, which is considered to be the most prominent feature of epic poems, is a common element in <em>Shahnameh</em> and Holy Defense poetry. The present study has comparatively studied the appearance of rodomontade in <em>Shahnameh</em> and Holy Defense poetry to investigate their similarities and differences. To this end, some prominent pieces of rodomontade have been extracted from <em>Shahnameh</em> and have been compared with those of prominent poets of Holy Defense poetry. The results of the research reveal that regarding rodomontade, similarities between <em>Shahnameh</em> and Holy Defense poetry are related to the constituents and some general functions, while the differences are more palpable and are predominantly related to content and theme.رجز بهعنوان تاکتیکِ جنگی، سخنانی است که از دیرباز در میدانِ مبارزه برای تضعیفِ دشمن و تقویتِ روحیه خود بیان میشده است. از جمله موضوعات مشترک در شاهنامه و شعرِ دفاع مقدّس رجز و رجزخوانی است که برجستهترین مشخصه آثار حماسی و قهرمانی محسوب میشود. در این نوشتار به مطالعه تطبیقیِ موضوعِ رجز در شاهنامه و شعرِ دفاع مقدّس پرداختهایم تا مشخّص شود که در چه جنبههایی با هم شباهت دارند و تفاوتِ آنها نیز به چه جنبههایی مربوط میشود. برای این کار، چندین رجز مهّم و برجسته شاهنامه با رجزهای موجود در شعر شاعران شاخص دفاع مقدّس مطابقت داده شد. نتیجه پژوهش نشان میدهد که شباهت بین رجزهای شاهنامه و شعرِ دفاع مقدّس تنها مربوط به اجزای تشکیلدهنده و برخی کارکردهای کلّی است. در مقابل، تفاوت آنها ملموستر است که عمدتاً به محتوا و درونمایه برمیگرددhttps://rl.shahed.ac.ir/article_1073_73d6f474f982b2cda5afa6545f294f9f.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003520190923Investigating Themes of Resistance in the Epic Section of Ferdowsi’s Shahnamehبررسی انواع مضامین پایداری در بخش حماسی شاهنامۀ فردوسی45601140FAزهراعسگریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزویناحمدفروزانفراستادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهدJournal Article20190423Resistance literature narrates the stability and resilience of nations whose lands and beliefs have been invaded by foreigners and enemies. Meanwhile, the works that express the bravery of this people are full of resistance themes that can appear in different forms depending on the culture of that people. In Iran, Ferdowsi’s <em>Shahnameh</em>, as the first versification of Iranians’ resistance, expresses a meaningful relationship between his epics and the themes of resistance literature in which these themes have appeared in three forms: specific, common and comparative; common themes such as patriotism, calling for unity and empathy, depiction of the suffering faces of people, etc., and specific themes such as fighting alone, adhering to fame, ammunition, respecting the dead of the enemy, as well as comparative themes such as praise of freedom in the form of praise of veterans, invitation of the leaders to fight instead of inviting the general public to do so, etc. Among these, some themes that cover the prominent and fixed themes of resistance literature are more prevalent among all nations, finding a higher frequency than other subjects. This article, using content analysis method with the aim of proving the existence of resistance literature in Iran and pointing out different themes of resistance literature in the epic section of Ferdowsi’s <em>Shahnameh</em>, has introduced the work as a comprehensive work from the perspective of resistance literature. <br /> ادبیّات پایداری، روایتگر داستان مقاومت ملتهایی است که خاک و اعتقاداتشان مورد تجاوز بیگانگان قرار گرفته است و در این میان، آثاری که بیانگر رشادتهای این قوم است، مشحون است از مضامینی پایداری که میتواند بسته به فرهنگ آن قوم، در اشکال مختلفی ظهور کند. در ایران، شاهنامۀ فردوسی به عنوان نخستین منظومۀ پایداری ایرانیان، بیانگر رابطهای معنادار میان حماسههای خود و مضامین ادبیّات پایداری است که این مضامین در آن، به سه شکل: مختص، مشترک و تطبیقی پدیدار گشته است؛ مضامین مشترکی چون: میهندوستی، دعوت به اتحاد و همدلی، ترسیم چهرۀ رنجکشیدۀ مردم و... و مضامین مختصّی چون: تنها جنگیدن، پایبندی به نام، رزمافزاری، احترام به کشتگان دشمن و همچنین مضامین تطبیقیای نظیر: ستایش آزادی در قالب ستایش آزادگان، دعوت به مبارزه از سران به جای دعوت از عموم مردم و ... که در این میان، مضامین مشترک که شامل مضامین شاخص و ثابت ادبیات پایداری در میان تمامی ملتهاست، نسبت به سایر مضامین، از بسامد بیشتری برخوردار است. این مقاله به روش تحلیل محتوا با هدف اثبات وجود پیشینۀ ادب پایداری در ایران، با بیان مضامین مختلف ادبیات پایداری در بخش حماسی شاهنامۀ فردوسی، آن را بهعنوان اثری جامع از منظر ادبیات پایداری معرفی نموده است. https://rl.shahed.ac.ir/article_1140_0e5cc607a167f9dbcb38c9947dc6cbb9.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003520190923Analysis and Comparison of the Principles of the Romantic School (In the Works of Seyyed Hassan Hosseini and Gibran Khalil Gibran)تحلیل و تطبیق اصول مکتب رمانتیک "با تکیه بر آثار سیدحسن حسینی و جبران خلیل جبران"61841078FAشهلاخلیل اللهیدانشیار گروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه شاهد0000-0001-8152-5930پورانتاج آبادیدانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات پایداری، دانشگاه شاهدJournal Article20190429Romanticism is a literary movement that has European and Western origins, but there are various backgrounds and factors for its formation and expansion, though not in its exact European meaning, in Iranian and Arabic literature. These contexts and factors are inevitably influenced by cultural, social, political and even intellectual and emotional conditions that make the literature of a society prone to change. Seyyed Hassan Hosseini is an Iranian contemporary poet who has devoted most of his poems to the genre of resistance literature, and in most of his poems the principles of the school of Romanticism with a touch of social commitment, idealism and criticism prevail. Gibran Khalil Gibran is one of the most prominent poets of the school of Romanticism in contemporary Arabic literature, whose lyrical works reflect the manifestations of Romanticism. The present article examines the Romantic school in the works of Seyyed Hassan Hosseini and Gibran Khalil Gibran to show that the factors influencing the formation and spread of Romanticism in contemporary Persian and Arabic poetry have similarities and differences. The differences are due to the relatively cultural and social dissimilarities.رمانتیک رویکرد ادبی است که خاستگاه اروپایی و غربی دارد، اما زمینهها و عوامل گوناگونی باعث شکلگیری و گسترش آن، البته نه به معنی دقیق و اروپایی آن، در ادبیات ایران و عرب شده است. این زمینهها و عواملی بهطور حتم تحت تأثیر شرایط و عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی شرایط فکری و احساسی است که ادبیات یک جامعه را مستعد تغییر و تحول میسازد. سید حسن حسینی یکی از شاعران معاصرایران است که بخش عمدهای از اشعار خود را به عرصه ادبیات پایداری اختصاص داده و در اغلب اشعار وی اصول مکتب رمانتیسم با چاشنی تعهّد اجتماعی، آرمانگرایی و انتقادی حاکم است. جبران خلیل جبران از شعرای برجسته و مشهور مکتب رمانتیسم ادبیات معاصر عرب است که در آثار غنایی او جلوههای رومانتیسم نمود یافته است. مقاله حاضر به بررسی و تحلیل مکتب رمانتیک در آثار سید حسن حسینی و جبران خلیل جبران پرداخته است تا نشان دهد که عوامل مؤثر بر شکلگیری و گسترش رمانتیسم در شعر معاصر فارسی و عربی، شباهتها و تفاوتهایی با هم دارند. تفاوتهای آنها معلول تفاوتهای نسبی فرهنگی و اجتماعی است.<br /> https://rl.shahed.ac.ir/article_1078_16fd3409c260b805ec880c4701e44867.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003520190923Manifestations of Resistance Literature in Ritual Poetry from the Constitution to the Islamic Revolutionجلوههای ادبیات پایداری در اشعار آیینی مشروطه تا انقلاب اسلامی8598876FAملیحهخیریدکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهرانمنوچهراکبریاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهرانJournal Article20190415Ritual poetry is a kind of committed poetry that, in terms of meaning and content, is totally religious and comes from revelatory teachings, the culture of the <em>Etrat</em>, and guardianship. In the ritual poetry of the Persian Constitutional Revolution, new themes, including anti-oppressive, pro-justice, anti-tyrannical and anti-colonial ones which were influenced by Ashura, were fashioned based on the circumstances of the era. The ritual poets of this period can also be found in two categories: those who considered religious issues as well as social and political concerns of the time; and those who did not reflect political or social issues in their poetry. Ritual poetry endured until the Pahlavi era, and its practitioners can be categorized into various groups: symbolist poets, resistance poets, and those traditional poets who wrote religious poems. The resistance elements in such poems, whether those belonging to the Constitutional or Pahlavi eras, include consideration of the uprising of Imam Hossein and its philosophy, praise for Jihad, and the inclusion of models and legends, especially Islamic ones, such as Abu Zarr, Salman, etc. or contemporary figures such as Mirza Kuchak Khan and so on. <br /> شعر آیینی به گونهای از شعر متعهّدانه گفته میشود که از جهت معنایی و محتوایی صبغه کاملاً دینی دارد و از آموزههای وحیانی، فرهنگ عترت و ولایت سرچشمه میگیرد. در شعر آیینی دورۀ مشروطه با توجه به شرایط زمانه، مضامین جدیدی همچون ستمستیزی، برقراری عدالت و نیز مبارزه با استبداد و استعمار، تحت تأثیر نهضت عاشورا رواج مییابد. شاعران آیینیسرای این دوره نیز دو دسته هستند: یکی شاعرانی که در کنار مسائل دینی به مسائل اجتماعی و سیاسی زمان هم توجه دارند. دستۀ دوم شاعرانی که در اشعارشان انعکاسی از حوادث سیاسی یا اجتماعی دیده نمیشود. در دورۀ پهلوی هم شعر آیینی ادامه دارد و شاعران آن در دستههای مختلفی قرار میگیرند: شاعران جریان سمبولیسم، شاعران جریان مقاومت و شاعران سنّتگرایی که اشعار مذهبی سرودهاند. از ویژگیهای ادبیات پایداری در این اشعار، چه مشروطه و چه پهلوی، توجه به قیام حسینی و فلسفه آن، ستایش جهاد و پاکبازی و نیز طرح الگوها و اسطورهها بهویژه الگوهای اسلامی چون ابوذر، سلمان و ... یا معاصرانی چون میرزا کوچک خان و ... است.https://rl.shahed.ac.ir/article_876_691e0011736acc31fe6e09a1384b5197.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003520190923A New Look at Myths of Holy Defense Poetry (Exploring the Function of Myths in Determining National Identity)جستاری نو در اسطوره های شعر دفاع مقدّس (بررسی کارکرد اسطوره ها در تبیین هویّت ملّی)991181074FAحمزهمحمدی ده چشمهدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشاناسماعیلصادقیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهرکردJournal Article20190417As one of the greatest events in the modern history of Iran, the Imposed War has influenced various aspects of the individual and social lives of Iranians. As one of the manifestations of the Iranian thought, literature, especially poetry, has witnessed a profound change. With the outbreak of the Imposed War, Iranian poets used historical, national, and religious myths and created mythological characters to emphasize their identity-making functions. The use of myths in the poetry of the Imposed War indicates that Iranians have continued to preserve their cultural bonds through the identity-inspiring elements of their country’s history and culture, using such symbols and myths to reinstate their identity. Myths were used in war poetry to primarily increase motivation through inciting feelings and incentives. The present research investigates the works of such poets as Qeysar Aminpour, Hossein Esrafili, Hamid Sabzevari, Mohammad Ali Mardani, and Nasrollah Mardani to discuss the role of mythology in determining identity, especially national identity. It is finally argued that mythological heroes of epic events are usually ambitious supermen who fight for the honor, supremacy and independence of their nations. <br /> جنگ تحمیلی بهعنوان یکی از رخدادهای عظیم تاریخ معاصر ایران، حوزههای متفاوت زندگی فردی و اجتماعی ایرانیان را تحتتأثیر قرار داد. ادبیّات - بهویژه شعر- نیز بهعنوان یکی از حوزههای تفکّر و اندیشه ایرانی، تحوّلی عمیق را شاهد بود. شاعران ایرانی با آغاز جنگ تحمیلی، تلاش کردند با استفاده از اسطورههای تاریخی ملّی و دینی و طرح شخصیّتهای حماسی در شعر خود، بر نقش هویّتسازی آنها تأکید نمایند. استفاده از اسطورهها در سرودههای دفاع مقدّس، نشان میدهد که ایرانیان هنوز هم پیوندهای فرهنگی خود را با عناصر هویّتبخش تاریخ و فرهنگ کشورشان حفظ کردهاند و از این نمادها و اسطورهها، در بازیابی هویّت خویش استفاده میکنند. کارکرد اسطورهها در شعر جنگ، بیشتر نقش ایجاد انگیزه دارد و در این راه نیز از شیوههای تحریک انگیزه و احساس استفاده میشود. بنابراین، پژوهش حاضر با بررسی آثار شاعرانی چون قیصر امینپور، حسین اسرافیلی، حمید سبزواری، محمّدعلی مردانی و نصرالله مردانی کارکردها و نقش اسطورهها را در تبیین هویّت، بهویژه هویّت ملّی مورد بررسی قرار داده است تا بیان نماید قهرمانان اسطورهایِ رویدادهای حماسی، معمولاً ابَرمردانی نامجو هستند که برای کسب افتخار و حفظ کیان و استقلال ملّت خود میکوشند و نبرد میکنندhttps://rl.shahed.ac.ir/article_1074_2c757803557e838747039c0de218e11d.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003520190923Representation of Djamila Bouhired, the Algerian Revolutionary Female Warrior, in Modern Arabic Poetryسیمای جمیله بوحیرد؛ بانوی انقلابی و مجاهد الجزائری در شعر معاصر عربی1191321072FAتورجزینی ونددانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه رازیعاطفهپورشمسکارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه رازیJournal Article20190410Algeria had long been a French colony and could achieve decolonization through resistance and struggles of its men and women. Female warriors played a prominent role in the Algerian Revolution. Among these women, one can refer to Djamila Bouhired (1935 AD) whose reputation has been heard across the Arab countries. She has been delicately and strikingly praised by not only Algerian poets, but also other poets in the Arabic world (Iraq, Syria, Egypt, Sudan, Palestine and Saudi Arabia). In this study, the character and struggles of this female warrior are investigated in the poems of some modern Arab poets, including Badr Shakir al-Sayyab, Ahmed Abdel Muti Hijazi, Nazik al-Malaika, Nizar Qabbani, Rashid Hussein, Hassan Abdullah Qureshi, and Mohammed El Fitory. Findings show that the selected Arab poets, by depicting Bouhired’s struggles against the enemy, could turn her into a model for the spread of political and revolutionary insight in the Arab world. <br /> <br /> کشور الجزائر، مدتها در استعمار فرانسه بود که با مقاومت و مجاهدت مردان و زنان توانست از سلطه استعمارگران رهایی یابد. زنان مبارز در عرصۀ انقلاب الجزائر نقش بسزایی داشتند. از جملۀ این زنان، میتوان به «جمیله بوحیرد» (1935م/1353ق) اشاره کرد که آوازۀ این زن مجاهد در سراسر کشورهای عرب طنین انداز شده است؛ نه تنها شعرای الجزائری، بلکه برخی از شاعران در سرزمینهای عربی (عراق، سوریه، مصر، سودان، فلسطین و عربستان) با ظرافت و زیبایی خاصی به ستایش او پرداختهاند. در این پژوهش، تصویر شخصیّت و مجاهدتهای این زن مبارز در شعر برخی از شاعران معاصر عربی از جمله: بدر شاکر السیاب، نازک الملائکه، نزار قبانی، أحمد عبدالمعطی حجازی، راشد حسین، محمد فیتوری و حسن عبدالله القرشی مورد بررسی قرارگرفته است. یافتههای پژوهش، بیانگر این است که شاعران عرب با تصویرکشیدن مجاهدتهای وی در برابر دشمن توانستهاند از ایشان بهعنوان الگویی برای گسترش بینش سیاسی و انقلابی در سرزمینهای عرب بهره ببرند. <br /> https://rl.shahed.ac.ir/article_1072_aed6bef35fbdf28d5553ea672ba86f37.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003520190923Themes of Awakening and Resistance in Mohammed Ridha Al-Shabibi’s Poetryبنمایههای بیداری و پایداری در شعر محمدرضا شبیبی1331441020FAداناطالب پوردکتری زبان وادبیات عربی ،دانشگاه تهرانمعصومهشبستریدانشیارگروه زبان ادبیات عربی،دانشگاه تهرانJournal Article20190507In the late nineteenth and early twentieth centuries, Iraq was among those countries that were subjected to domestic and foreign colonizers. In 1534, the country went under the rule of the Ottoman Empire and was dominated by the British government in 1918. As a result, for a long time, Iraq suffered from injustice, disintegration and corruption caused by deceptive policies. Meanwhile, poets used their literary merit to play a major role in the awakening and mobilization of people against the neglect of oppression and oppression, and played a significant role in the social scene with their literary power. One of the most famous poets writing for the awakening and resistance of the Iraqi people is Mohammed Ridha Al-Shabibi who has enjoyed a prominent place in the Iraqi literature of the nineteenth and twentieth centuries due to his political and practical struggles. His clear language in expressing domestic and foreign corruption has inspired an increasing passion for the awakening of the Iraqi nation. Using a descriptive-analytical method and relying on some topics in the resistance literature such as invitation to unity and struggle against domestic tyranny and colonialism, in this research, we were able to portray the poet’s effective role in the Iraqi resistance literature and consider him as a patriotic poet in modern Iraq. <br /> در اواخر دهة نوزدهم و اوایل بیستم، عراق از جمله کشورهایی بود که تحت یوغ و بردگی سلطهگران داخلی و خارجی قرار گرفت. این کشور در سال 1534 میلادی زیر سلطة دولت مستبد عثمانی رفت و در سال 1918 به تصرف دولت انگلیس درآمد و تا مدتها زیر بار بیعدالتی و تفرقه و فساد ناشی از سیاستهای فریبکارانه و ذلت بار آنها رنج میبرد. در این میان شاعران با بهرهگیری از زبان و قلم ادبی خویش، نقش عمدة تبلیغاتی را در بیداری و بسیج مردم علیه نفی ظلم و بیداد بر عهده داشتند و با قلم و ابزار قوی ادبی خویش نقش مهمی در صحنة جامعه بازی میکردند. یکی از شاعران مشهور بیداری و مقاومت ملت عراق، محمدرضا شبیبی است که بهدلیل مبارزات سیاسی و عملی خود از جایگاه برجستهای در ادبیات قرن نوزدهم و بیستم این کشور برخوردار شده است؛ بهطوری زبان گویای وی در بیان مسائل و عوامل فساد داخلی و خارجی، شوری مضاعف در روح بیداری در جامعه عراق دمانده است. در پژوهش حاضر با به کارگیری روش توصیفی- تحلیلی و تکیه بر برخی عناوین مطرح در ادبیات پایداری چون؛ دعوت به اتحاد و مبارزه با استبداد داخلی، استعمارستیزی، توانستیم نقش عملی مؤثر او را در ادبیات پایداری عراق به تصویر بکشیم و او را بهعنوان یک شاعر میهندوست عراق معاصر به حساب آوریم.<br /> https://rl.shahed.ac.ir/article_1020_fb7df8e2263651a2396607c83d2abf08.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003520190923Analysis of War Narratives and Propositions in The Doors of Heaven Open to the Earthتحلیل روایت و گزارههای جنگ در رمان«درهای آسمان روی زمین باز میشوند»1451661076FAبراتمحمدیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیهجعفرمحمدیکارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیهJournal Article20190416<em>The Doors of Heaven Open to the Earth</em> is a novel that narrates Iran-Iraq war. The main question is this: what is the relationship between the reports that novels give about historical events like war and the reality of the events in question? How is the narration and what issues are emphasized? What is depicted in this novel is in contrast with the realities represented in the official discourse. The narrator has based the story on doubts about life, death, war, and finally reality. With having doubt about the possibility of understanding the usual reality, the author represents unusual scenes which defy reality. This incredulity towards reality turns the novel somehow into a surrealist work. In fact, the narrator re-narrates the known realities about war to point out another version of reality along the way. With its specific narratological method and its triple approaches to humanity (love), criticism (war) and idealism (martyrdom), this novel narrates a disturbed mind affected by war, a mind that struggles to narrate realities of war through the war itself. To this end, a delusional structure is used for the narration, such that the novel narrates a loving, poetical, and delicate mentality that is surrounded by the fire of war and love. A surface analysis of the story shows that the narration is not one of the dimension of death or that of life, but the narration of a mentality that is involved with the inbetweenness of life and death, and thus the narration of non-death and non-life. <br /> رمان«درهای آسمان روی زمین باز میشوند»روایتی از جنگ ایران و عراق است. مسألۀ اصلی این است که گزارشی که رمانها از واقعهای تاریخی مانند جنگ ارائه می دهند چه نسبتی با واقعیّت رخ داده دارند و روایت آن چگونه است و بر چه مسائلی تأکید میشود؟ آنچه در این کتاب به تصویر کشیدهمیشود؛ با واقعیّتی که گفتمان رسمی از آن روایت میکند، مغایر است. راوی، بنیان داستان خویش را بر شک بنا نهاده؛ شک دربارۀ زندگی، مرگ، جنگ و در نهایت شک در واقعیّت. نویسنده با تردید در درک و فهم از واقعیّت معمول، به نمایش و روایت صحنههای غیر عادی و خلاف واقعیّت میپردازد. این تردید در واقعیّت، سبب میشود که داستان از لحاظ سبک، تا حدودی به اندیشه و نگرش سوررئالیستها نزدیک شود. در واقع راوی واقعیّت مرسوم از جنگ را باردیگر روایت میکند تا از خلال این روایت دیگرگون به واقعیّتی دیگرگون اشاره کند. این رمان با ویژگیهای محتوایی و روایی خاص خود و رویکرد سهگانۀ انسانی (عشق)، انتقادی (جنگ) و آرمانی (شهادت)، روایت ذهن پریشانگو است؛ ذهنی برآمده از جنگ. ذهنی که میخواهد واقعیّت جنگ را از زبان خودِ جنگ بیانکند؛ براین اساس، ساختار هذیانگونه را برای روایت برمیگزیند. به نوعی این اثر بیانگر روایت ذهنیتی عاشق، شاعرانه و لطیف است که در آتش جنگ و عشق گرفتار شده است. تحلیل روساخت داستان نشان میدهد، روایت بیان شده، نه روایت ساحت مرگ است و نه روایت ساحت زندگی، بلکه روایت ذهنیّتی است که در برزخ مرگ و زندگی، گرفتار شده است؛ پس روایت نامرگ و نازندگی است.<br /> https://rl.shahed.ac.ir/article_1076_0e5c7c3d1bfa1b0e6196265ec9a96842.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003520190923The Effect of Lived Experience on the Nature of Narrative Elements (Case Study: I Am Alive)تأثیر تجربۀ زیسته بر ماهیت عناصر روایت (مطالعۀ موردی من زندهام )1671841130FAسوسنجبریدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازیفرزانههدایتی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات پایداری، دانشگاه رازیJournal Article20190414What is the effect of the narration of the author’s lived experience on the formation of the nature of narrative elements? The purpose of this study is to identify the effect of lived experience on the formation of the nature of narrative elements. For the case study, <em>I Am Alive</em>, which narrates the author’s experience of captivity, was chosen. The research methodology is text analysis. Findings show that since the narration is based on the author’s lived experience, it has well been able to handle the complex and deep processing of narrative elements, eliminating the need for the author to use the techniques of storytelling. The characters in the story are not imaginary, but real human beings. The element of truthfulness is at its highest. Choosing the protagonist’s first-person perspective plays a key role in conveying both horrors and hope. War-torn cities, fronts, prisoner-of-war camps are the real scenes of the events. Conversations and attempts to get the news of the war are a significant part of the events. The constant and formidable challenges of the characters on the border of life and death have created a constant stream of powerful internal, external, mental, physical and emotional conflicts and have formed projections, crises and powerful suspense. Unpredictable events have made the plot stable and full of conflict, suspense and dynamism, keeping the reader in constant apprehension. As a result, these findings reveal the profound and fundamental impact of lived experience mimesis on shaping the nature of narrative elements.روایت تجربۀ زیستۀ نویسنده، چه تأثیری بر شکلگیری ماهیت عناصر روایت دارد؟ هدف این پژوهش شناخت تأثیر تجربۀ زیستۀ بر شکلگیری ماهیت عناصر روایی است. برای مطالعۀ موردی، من زندهام برگزیدهشد که روایت تجربۀ دوران اسارت نویسنده است. شیوۀ پژوهش، متن پژوهی است. یافتهها نشان میدهند که؛ روایت از آنجا که برآمده از تجربۀ زیسته نویسنده است، توانسته بهخوبی از عهدۀ پردازش پیچیده و عمیق عناصر روایی برآید و نویسنده را از کاربرد شگردهای داستانپردازی بینیاز کند. شخصیتهای داستان نه برساختۀ خیال، بلکه انسانهای واقعی هستند. عنصر حقیقتمانندی در بالاترین حد تأثیرگذاری است. گزینش زاویه دید اول شخص راوی قهرمان در انتقال دلهرههای هولناک آمیخته به امید نقش اساسی دارد. شهرهای جنگزده، جبههها، اردوگاه اسیران صحنۀ واقعی رخدادها هستند. گفتگوها و تلاش برای دستیابی به اخبار جنگ بخش چشمگیری از حوادث هستند. چالشهای پیوسته و سهمگین شخصیتها در مرز مرگ و زندگی، جریانی مدام از کشمکشهای درونی، بیرونی، ذهنی، جسمانی و عاطفی پرقدرت آفریده وگرهافکنیها و بحرانها و تعلیق پرتوانی را شکلداده و رخدادهای پیشبینیناپذیر پیرنگ را استوار و سرشار از کشمکش، تعلیق و پویایی کرده و خواننده را در دلهرۀ مداومی نگاه میدارد. در نتیجه؛ این یافتهها، تأثیر عمیق و بنیادین محاکات تجربۀ زیسته بر شکلگیری ماهیت عناصر روایی را آشکار میکند.https://rl.shahed.ac.ir/article_1130_db63857f45beb1097364593a29fd13cf.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003520190923Reflection of Tahereh Saffarzadeh's Intellectual Transformations From Worldly Love to Patriotism and Overcoming Religious Attituteبازتاب تحولات فکری طاهره صفارزاده ازعشق خاکی تا وطن خواهی و غلبهی نگرش دینی1851951141FAفرهادکاکه رشاستادیارگروه زبان وادبیات فارسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد00000000000000000000Journal Article20190413Saffarzadeh is a contemporary poet who began writing poetry at the age of thirteen. Her poems are important for their religious and revolutionary notions. The present article seeks to explain and introduce Tahereh Saffarzadeh's poems in terms of the evolution of her thoughts and ideas. Quantitative-qualitative method has been used to achieve this goal, meaning that first it describes the intellectual characteristics of Saffarzadeh's poems, then it shows the changes and transformations of the poet's mind and language using diagrams and shapes. Results of the research show that Saffarzadeh's thoughts and ideas in her poetry have undergone significantly noticeable changes during fifty years of writing poems and can be divided into different periods. This feature is due to her long poetic career which has been influenced by social changes (including family and society), individual transformations (evolution of personality and beliefs) and various events (distance from home, war, etc.). Saffarzadeh is sometimes a social reformer in her poetry. She is a thinker who considers the reforms and security of her society and an educator who envisions proper education and comprehensive educational, moral, individual and social education. The reflection of Saffarzadeh's intellectual developments has been manifested in various subjects such as virtual love, real love, social modernism, etc. A noteworthy point in her thinking is her new look at Western concepts and human rights.صفارزاده از شاعران اندیشمند دوره معاصر است که از 13 سالگی شعر سرود. اشعار او به جهت اندیشههای دینی و انقلابی حائز اهمیت است. مقاله پیش رو درصدد تبیین و معرفی اشعار طاهره صفارزاده از نظر تحولات اندیشه و افکار اوست. برای دستیابی به این هدف از روش کمی- کیفی استفاده شده است؛ یعنی نخست به توصیف ویژگیهای فکری اشعار صفارزاده پرداخته، سپس با استفاده از نمودار و اشکال، تغییر و تحولات ذهن و زبان شاعر نشان داده شده است؛ نتیجه پژوهش نشان میدهد که اندیشه و افکار صفارزاده دراشعارش، در طی پنجاه سال شاعری دستخوش تغییرات بسیار محسوسی شده و قابل تقسیم به دورههای مختلف است و این ویژگی ناشی از دوران طولانی شاعری اوست که تحت تأثیر تحولات اجتماعی (اعم از خانواده و جامعه)، تحولات فردی (تکامل شخصیت و عقاید) و حوادث مختلف (دوری از وطن، جنگ و ...) بودهاست. صفارزاده در فضای شعری گاهی یک مصلح اجتماعی است. متفکری است که به اصلاحات و امنیت جامعه میاندیشد، مربیای است که تربیت صحیح و آموزش همهجانبه تربیتی، اخلاقی، فردی و اجتماعی را در سر میپروراند. بازتاب تحولات فکری صفارزاده در موضوعات گوناگون مانند: عشق مجازی، عشق حقیقی و نوگرایی هایی اجتماعی و غیره تجلی یافته است. نکته قابل توجه در سیرفکری او، نگاه نو به مفاهیم غربی و حقوق بشراستhttps://rl.shahed.ac.ir/article_1141_c7b98511f124db96322f0ef93b204a88.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38003520190923Abstract Koliچکیده لاتین کلی1121203FAJournal Article20200722https://rl.shahed.ac.ir/article_1203_71f5a8b1a16060b45141c172234254f8.pdf