عرفان در شعر دفاع مقدّس خوزستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

جنگ‌ها، حوادثی سهمگین، خشن، بی‌رحم، مهلک و مخربند. ذاتی خونریز، ویرانساز و نابودگر دارند. شعر جنگ، اگر تنها و فقط شعر جنگ باشد ربط چندانی به عرفان و آموزه‌های عرفانی پیدا نمی‌کند؛ عرفان و آموزه‌های عرفانی هم با ذات خشن و بی‌رحم جنگ، تناسب چندانی ندارد. بروز و ظهور هر یک از آنها به روحّیه‌ای خاص- و نیز متفاوت- مربوط می‌شود، عرفان با خلق و خویی نرم و آرام و جنگ با رفتاری خشن و ستیهنده، تناسب بیشتری دارند. براساس یافته‌های این پژوهش تحلیلی-توصیفی در شناخت پیوند میان عرفان و شعر جنگ، در شعر دفاع مقدس، میان دو حوزه‌ی عرفان و جنگ- به رغم تفاوت‌هایشان- پیوندی خجسته و سودمند شکل می‌گیرد که از قضا در سرنوشت جنگ نیز نقش مهمی ایفاء می‌کند. شاعران دفاع مقدس در جنگ‌سروده‌های خود با بیان حالات و مقامات رزمندگان، شهدا، آزادگان، مفقودین، مجروحین و ایثارگران از سویی، و از سویی دیگر، با بیان درجه و مرتبه آنها در طی کردن هفت وادی سیر و سلوک، رزمندگان را در جایگاه سالکان و عارفان قرار می‌دهند. عارفان و سالکانی که حالات و مقامات و طی طریق آنها با اسلاف پیشین خود البته تفاوت‌هایی هم دارد. شیوه و مسلک عرفانی آنها، بسیار زود بازده، فشرده و پویاست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Mysticism and war poetry in Khuzestan

نویسنده [English]

  • Davoodreza Kazemi
Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Shahid Chamran University, Ahvaz
چکیده [English]

Wars are violent, violent, cruel, deadly and destructive. They have a bloody, destructive and destructive nature, if it is the only poetry of war, has little to do with mystical mysticism; Mysticism does not fit well with the violent and cruel nature of war. The emergence of each of them is related to a specific spirit - and also different - mysticism is more suited to a soft and calm temperament and war with violent and oppressive behavior. In the poetry of war, a blessed and useful connection is formed between the two realms of mysticism and war, which, ironically, is also effective in the fate of war. Studies show that the poets of war by expressing the states and authorities of warriors, martyrs, freedmen, missing, wounded and martyrs on the one hand, and on the other hand, by expressing their rank and rank during the seven valleys of journey, conduct warriors in the position of seekers And mystics put. Mystics and seekers whose states and authorities and through them are of course different from their predecessors. Their mystical method is very efficient, intensive and dynamic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mysticism
  • war
  • Khuzestan