@article { author = {Mehragha, Soodabe and Movahedi, Mohammad reza}, title = {Confrontation Between Male and Female Fictional Writers of Resistance Literature in the Reflection of Female Characters in Terms of Feminist and Ontological Approaches}, journal = {Journal Of Sacred Defense Literature}, volume = {2}, number = {3}, pages = {91-112}, year = {2018}, publisher = {shahed university}, issn = {2645-3800}, eissn = {2645-3819}, doi = {}, abstract = {Many cultures around the world educate girls and women in a way that they find significance only in their dealings with men. Deeds and behaviors of women are defined by the first sex, i.e. man, and cultural and historical determinants are at work to implement some laws in the conscious or unconscious minds of men of all lands to resist women’s struggles to be disentangled from the norms. Simone de Beauvoir argues that all societies strive to provide some definition about women and regards them as the second sex to finally educate women to be women; however, existentialism asserts that humans’ existance is dominated by others before they come to the existential stage of “I.” As a result, each man is decayed in others’ existential quality, and this is a kind of tyranny. Also, it is emphasized that few people try to free themselves from such tyranny. Considering women’s place in resistance literature, the present research applies descriptive analysis to comparatively investigate the question of existentialism in male and female authors to discuss the way women in the selected stories are educated to be women. One can conclude that female writers have been predominantly knowingly and occasionally unknowingly displaying this issue in their stories. However, in male writers’ works, one can face a more masculine approach and writing as well as the lack of concern about this issue. }, keywords = {woman,feminism,existentialism,Resistance Literature,novel}, title_fa = {رویارویی نویسندگان ادبیات داستانی پایداری در انعکاس شخصیت زن با رویکرد زن محورانه و هستی شناسانه}, abstract_fa = {بسیاری از فرهنگ‌ها در جهان، دختران و زنان را به‌گونه‌ای تربیت می‌کنند که تنها در برخورد با مردان تعریف شوند. اعمال و حرکات زنان با توجه به تعریف جنس اول، مرد، معنا می‌شود و نفوذ فرهنگی و تاریخی سبب‌سازی است تا در ضمیر خودآگاه یا ناخودآگاه مردمان هر سرزمین، قوانینی در جهت مقابله با هرگونه برون‌رفت زنان از هنجارها وجود داشته باشد. سیمون دوبوار بر آن است که هر جامعه‌ای در تلاش است تا تعریف‌هایی از زن ارائه کند و وی را جنس دوم تلقی کرده و درنهایت زن را زن تربیت کند؛ این در حالی است که اگزیستانسیالیسم نیز معتقد است که انسان قبل از اینکه به مرتبۀ وجودی «من» برسد، دیگران وجود او را غصب کرده‌اند. به این ترتیب، هرکس در کیفیت هستی دیگران مضمحل می‌شود و این، نوعی استبداد است. از سویی بر این نکته نیز تأکید می‌شود که افراد محدودی درصدد رهایی خود از این استبداد برمی‌آیند. در پژوهش پیشِ‌رو با توجه به اهمیت شخصیت زن در حیطه‌های ادبیات داستانی پایداری، تلاش خواهیم داشت تا با روش توصیفی‌تحلیلی به واکاوی این موضوع به‌نحوی مقایسه‌ای، میان نویسندگان زن و مرد، بپردازیم و بدانیم چگونه زنان در جامعۀ تصویرشدۀ داستان‌های منتخب این پژوهش، زن تربیت می‌شوند. می‌توان به این نتیجه اشاره داشت که نویسندگان زن در داستان‌های خود این موضوع را غالباً به عمد و گاه ناخواسته، نمایش داده‌اند؛ اما در آثار داستانی نویسندگان مرد، با نگاه و نگارشی مردانه‌تر و نیز دغدغه‌نبودن این موضوع مواجهیم.}, keywords_fa = {زن,زن محورانه,هستی شناسانه,ادبیات پایداری,رمان}, url = {https://rl.shahed.ac.ir/article_810.html}, eprint = {https://rl.shahed.ac.ir/article_810_c959541c1ade71941210354982d12023.pdf} }