دانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38004720200922Bakhtinian Reading of Three War Novels: The Scorched Earth, Headless Palms and Prowling the Enemy Soilخوانش باختینی سه رمان جنگ: زمین سوخته، نخلهای بیسر و پرسه در خاک غریبه1163433FAفاطمهحسینی اسحاق آبادیدکترای ادبیات فارسی ، دانشگاه خوارزمیمحمدپارسانسباستاد، گروه زبان وادبیات زبان فارسی، دانشگاه خوارزمیحسینبیاتاستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20200425Most of the Persian war novels, have been written with ideological approach. Therefore, the present study, with the aim of studying the level to which these novels are subject to Dialogism and comparing literary value and then ideological dimension of them, tries to demonstrate that these works have been able to approach the concept of novel in Bakhtin's perspective or have remained in the realm of Monologism. Although researches have already been done in this area and with regard to the importance of this issue, considering other war novels there is a need to fulfill it. Hence, the present study concerns a Bakhtinian reading of three war novels and the study of components such as Chronotope, Dialogism, and Carnivalesque in these works utilizing a descriptive-analytical method. The results of this study reveals that among the novels which have been studied, Ahmad Mahmoud, who has a different view from the dominant discourse has narrated the war with a critical view by choosing characters from different walks of life in <em>The Scorched Earth</em> and Polyphony plays a more prominent role in this work; but in the novel <em>Headless Palms,</em> Monology has a more dominant effect over the text due to the predominance of ideological approach. Straying from the atmosphere of war, Ahmad Dehqan, despite believing in the values of Holy Defense, tries to narrate the war with a comprehensive viewpoint and also reflect the opposing voices; but in the end, due to the authoritarianism of the narrator, polyphony is not established in his novel. It can be claimed that the story tellers of war could not fully accomplish this historical event from an ideological perspective and at last focus on depicting the tragic dimension of war that intensifies the emotional aspect of such works.بیشتر رمانهای فارسی جنگ، با رویکرد ایدئولوژیک به نگارش درآمدهاند؛ ازاینرو، پژوهش حاضر، با هدف مطالعة میزان گفتوگومندی در این رمانها و مقایسة ارزش ادبی و بعد ایدئولوژیک آنها، بر آن است تا نشان دهد که این آثار، توانستهاند به مفهوم رمان از نگاه باختین نزدیک شوند یا اینکه در حیطة تکصدایی باقی ماندهاند. اگرچه پیشتر، پژوهشهایی در این حوزه صورت گرفتهاست، با توجه به اهمیت این موضوع، ضرورت تکمیل آن، با توجه به دیگر رمانهای جنگ نیز وجود دارد؛ ازاینرو، این مقاله، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، به خوانش باختینی سه رمان جنگ و بررسی مؤلفههایی مانند کرونوتوپ، گفتوگومندی و کارناوالگرایی در این آثار میپردازد. نتایج این پژوهش نشان میدهد در میان رمانهای بررسیشده، احمد محمود که دیدگاهی متفاوت با گفتمان حاکم دارد، در زمین سوخته، با انتخاب شخصیتهایی از طیفهای مختلف اجتماع، با دیدی انتقادی به روایت جنگ پرداخته و چندصدایی در این اثر، از قوت بیشتری برخوردار است، اما در رمان نخلهای بیسر، بهدلیل غلبة رویکرد ایدئولوژیک، تکصدایی بر متن غلبه دارد. با فاصلهگرفتن از فضای جنگ، احمد دهقان، با وجود اعتقاد به ارزشهای دفاع مقدس، تلاش میکند تا با نگاهی همهجانبه به روایت جنگ بپردازد و صداهای مخالف را نیز منعکس کند، اما در نهایت، اقتدارگرایی راوی، مانع از تحقق چندصدایی در رمان وی شدهاست. میتوان گفت که داستاننویسان جنگ، نتوانستهاند بهطور کامل، از نگاه ایدئولوژیک از این رویداد تاریخی دور شوند و در نهایت، بر ترسیم بُعد تراژیک جنگ متمرکز میشوند که به تقویت جنبة عاطفی این آثار میانجامد.https://rl.shahed.ac.ir/article_3433_530d0812c6fa6142d4728d108531be17.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38004720200922RResistance Elements in Farangisمؤلّفههای پایداری در کتاب فرنگیس17343279FAغلامرضاسالمیاندانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی0000-0002-1633-1192مریمعزتیدانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازیJournal Article20200415<em>Farangis</em> is the title of a memoir narrated by Mahnaz Fattahi in place of Farangis Heidarpour, a heroine from <em>Gilan-e-gharb</em>. In the present study, resistance elements of the <em>Farangis</em> have been extracted by using descriptive-analytical method and based on the library-study, the frequency of each of these elements has been demonstrated by using diagram. The findings of the study indicate that in this book, the positive elements such as: Anti-xenophobia, religious beliefs, courage and bravery and courage and resistance of women, as well as negative elements such as: bombardment and fusillade, description of martyrs and the wounded, migration and escape of the people and the planting landmines, and enemy are more frequent compared to other elements. Also, the positive elements with 49% and the negative elements with 51% are almost equal; therefore, it can be claimed that the memories of the Holy Defense, in addition to the indices of positive Resistance, has negative elements as well. Apparently, these negative elements do not reflect the negative face of the war, but rather indicate the oppressed Iranian people and the hostility of the invader enemy.<em>فرنگیس</em> عنوان خاطرهنوشتهای است که مهناز فتاحی از زبان فرنگیس حیدرپور، یکی از شیرزنان اهل گیلانغرب روایت کرده است. در پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر پایۀ مطالعه کتابخانهای، مؤلفههای پایداری کتاب <em>فرنگیس</em> استخراج و با بهرهگیری از نمودار، بسامد هر یک از این مؤلفهها نشان داده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در این کتاب، مؤلفههای مثبت از جمله: بیگانهستیزی، باورهای دینی و مذهبی، رشادت و دلاوری و شجاعت و مقاومت زنان همچنین مؤلفههای منفی چون بمباران و گلوله باران، توصیف شهیدان و مجروحان، مهاجرت و فرار مردم، مینگذاری دشمن بسامد و فراوانی بیشتری نسبت به دیگر مؤلفهها دارند. همچنین مؤلفههای مثبت با 49 درصد و مؤلفههای منفی با 51 درصد، تقریباً با یکدیگر مساوی هستند؛ در نتیجه میتوان گفت خاطرات دفاع مقدس، علاوهبر شاخصهای پایداری مثبت، مؤلفههای منفی نیز دارند. بدیهی است این مؤلفههای منفی، بیانگر چهرۀ منفی جنگ نیست؛ بلکه نشاندهندۀ مظلومیت مردم سرزمین ایران و درندهخویی دشمن تجاوزگر است.https://rl.shahed.ac.ir/article_3279_64c1fa5e6548a7946b489b9e45aebefa.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38004720200922Metamorphosis in Holy Defense Fiction Based on the Top Ten Novels from the Sixties to the Ninetiesدگردیسی در ادبیات داستانی دفاع مقدس بر مبنای ده رمان برتر از دهه شصت تا دهه نود35623330FAافسانهشیرشاهید کترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ایلامJournal Article20200504In contemporary literature, concurrent with the emergence of the Imposed War, a new phenomenon takes place in fiction which is called War Fiction that reaches its growth, maturity, permanence to this day. The purpose of this study is to explore its ups and downs and transformations, with regard to the diversity and abundance of Holy Defense fiction. Ten selected works of fiction from festivals and from four periods of time, the sixties onwards, have been purposefully chosen and analyzed to present a historical image relating to the process of metamorphosis of Holy Defense fiction, employing an analytical-historical method with an emphasis on sociological elements. According to this investigation, the processes of transformation in political and social and historical realms can be observed in the historical course of the creation of works. In the sixties, some new authors, most of whom were passionate revolutionary youths, joined the class of Novelists. Most of their works were dominated by the religious insight affected by political discourse. For this reason, the first stories of Holy Defense Literature had a simple structure, because they relied more on content; but the content and form became more correlated over time. The novelist of the seventies, pays special attention to the consequences of war in the form of family ties and along with the subject matter of Holy Defense, different themes constitute the major theme in the work of novelist. Religious novels are also released in different subject matters and diverse forms. The most important achievement of novel writing in the eighties, was the dominance of critical view to the themes of war and Holy Defense. In the early nineties and afterwards, authors, are woefully concerned about the reminiscence of gallantry shown by martyrs and warriors with a different perspective. In the eighties and nineties, authors employ the subject matter of war as a means of portraying the social and philosophical realities and concerns of mankind. From the sixties to the eighties and afterwards, the course of the novel and the Persian story of the Holy Defense, have proceeded from holism to a more detailed view, in a gradual motion. The present study focuses on the relationship of this metamorphosis with political, historical and religious changes in the social context. در ادبیات معاصر، مقارن با ظهور جنگ تحمیلی، پدیدهای نوین در داستاننویسی پدید آمد به نام ادبیات داستانی جنگ که تا به امروز، به رشد و بلوغ و ماندگاری خویش رسیده است. هدف این پژوهش، کاوش در فراز و فرودها و دگرگونیهای آن، ضمن در نظر گرفتن تنوع و تکثر ادبیات داستانی دفاع مقدس است. در این پژوهش با روش تحلیلی – تاریخی با تأکید بر مؤلفههای جامعه شناختی، ده اثر داستانی برگزیده در جشنوارهها از چهار دورۀ زمانی دهۀ شصت به بعد بهصورت هدفمند انتخاب و تحلیل شده است تا تصویری تاریخی از روند دگردیسیِ ادبیات داستانی ِدفاع مقدس ارائه شود.. برطبق این جستار، میتوان در سیر تاریخی ِخلق آثار، روندهای دگرگونی را در حوزههای سیاسی و اجتماعی و تاریخی مشاهده کرد. در دهۀ 60 نویسندگانِ نوقلمی به جرگۀ داستاننویسان پیوستند که اکثرشان جوانان پرشور انقلابی بودند. در غالب آثار آنها بینش دینی متأثّر از گفتمان سیاسی حاکم بود. به همین جهت، اولین داستانهای ادبیات دفاع مقدس ساختار سادهتری داشتند؛ زیرا بیشتر بر محتوا تکیه داشتند، امّا به مرور زمان، محتوا و قالب تناسب بیشتری با هم یافتند. رماننویسرماننویس دهۀ هفتاد بهطور مشخص به پیامدهای جنگ در قالب مناسبات خانوادگی توجه دارد و مضامینی متفاوت در کنار مسألۀ دفاع مقّدس، درونمایۀ اصلی کار داستاننویس قرار میگیرد. رمانهای دینی نیز، در موضوعهای بیشتر و قالبهای متنوعتری عرضه میشود. مهمترین دستاورد رماننویسی دهۀ80، غلبۀ نگاه انتقادی به درونمایههای جنگ و دفاع مقدّس است. در ابتدای دهۀ 90 و پس از آن، نویسندگان، حسرتوار به یادآوری حماسههای شهیدان و رزمندگان با دیدی متفاوتتر میپردازند. در دهۀ 80 و 90، نویسندگان، موضوع جنگ را بهعنوان محملی برای نمایش واقعیّتها و دغدغههای اجتماعی و فلسفی نوع بشر به کار میگیرند. سیر رمان و داستان فارسیِ دفاع مقدّس، از دهۀ 60 تا دهۀ 80 و پس از آن، در حرکتی آرام از کلنگری به سمت جزئیتر شدن پیش رفتهاست. پژوهش حاضر، بر ارتباط این دگردیسی با تغییرات سیاسی و تاریخی و دینی در فضای اجتماعی متمرکز شده است.https://rl.shahed.ac.ir/article_3330_a13beb83c3bb3646d62294df1f07604d.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38004720200922Character Analysis of Mirmohanna Vaghaei (South Resistance Icon) from the Perspective of Khorshid Faqih and William Floorبررسی شخصیت میرمهنّا وغایی (چهره پایداری جنوب) از دیدگاه خورشید فقیه و ویلیام فلور63743282FAزهرارضاییکارشناسیارشد ادبیات پایداری، دانشگاه شاهداحمدفروزانفردانشیار،گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه شاهدJournal Article20200309Resistance Literature is a type of literary genre which has played an effective role in expressing and infusing resistance concepts throughout history. Apparently, Resistance Literature is more correlated with the science of history than other literary genres; because we have to study history and its reflection upon the realm of literature for understanding the issues and subject matters of Resistance Literature. Referring to the essence of resistance has permanently been existed in Iranian culture. The south territory has also been subject to invasion in different domains by the foreigners such as the Portuguese, the British, and the Dutch. In the meantime, Mirmohanna Vaghaei is one of the resistance models, who has been undermined due to unreliable analyses made by some Western historians, including the Dutch William Floor in terms of his character as a national fighter; nonetheless, Khorshid Faqih, the author from Boushehr, has resolved all of the ambiguities raised by Floor and other historians utilizing sound historical documents, publishing <em>Rig Port in fight against Colonialism. </em>Therefore, in order to resolve the ambiguities regarding Mohanna's character; in the first place, we analyze Mohanna's character from the perspective of both authors employing an analytic-descriptive method, therefore, due to the consequent results, present him as the resistance icon of south territory.<br /><strong> </strong>ادبیات پایداری، گونهای از انواع ادبیات است که در طول تاریخ، نقش مؤثری در بیان و القای مفاهیم مقاومتی ایفا نموده است. واضح است که ادبیات پایداری بیشتر از سایر گونههای ادبی با علم تاریخ در ارتباط است؛ زیرا برای فهم مسائل و موضوعات آن، ناگزیر به مطالعه تاریخ و بازتاب آن در بستر ادبیات خواهیم بود. اشاره به جوهرۀ پایداری همواره در فرهنگ ایرانی وجود داشتهاست. خطۀ جنوب نیز در عرصههای مختلف مورد تهاجم بیگانگان ازجمله پرتغالیها، انگلیسیها و هلندیها بوده است. در این میان <em>میرمهنّا وغایی</em> یکی از الگوهای پایداری است که با تحلیلهای غیرقابل استناد توسط برخی مورخان غربی، ازجمله ویلیام فلور هلندی، درباره شخصیت او بهعنوان مبارز ملّی، جفا شده است، امّا در این میان خورشید فقیه، نویسندۀ بوشهری با انتشار کتاب «بندر ریگ در مبارزه با استعمار» تمامی ابهامات مطرح شدة فلور و دیگر مورخان را، با اسناد تاریخی متقن، رفع نمودهاست. در این مقاله جهت رفعِ شبهاتِ پیرامون شخصیت میرمهنّا، با روش تحلیلی- توصیفی، شخصیت میرمهنّا از منظر هر دو نویسنده بررسی شده است. بنابر نتایج حاصل شده میرمهنّا وغایی برخلاف تمامی شبههافکنیهای غربیها با توجه به ویژگیهای شخصیتی بسیاری که در حوزه ادبیات پایداری داراست بهعنوان قهرمانی مبارز که دو جزیرۀ خارک و خارگو را برای همیشه از تصرف هلندیها درآورده، بهعنوان چهره پایداری خطه جنوب معرفی میشود.https://rl.shahed.ac.ir/article_3282_355db82706445cc6f8c833fe205f6049.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38004720200922Change of Point of View in Translation of the Works of Holy Defenseتغییر زاویۀ دید در ترجمۀ آثار دفاع مقدّس75863446FAفاطمهقادری بافتیدانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشکدۀ زبانهای خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران مرکزی، تهران0000-0003-2914-2152Journal Article20200519One of the noticeable issues in translating the works of holy defense is taking point of view into account as one of the principal elements of Narratology; because, such a change results in the change of point of view in the narration of the story in the source language and the readers go through a different narration from another perspective. Hence, the present study was an attempt to examine the translation of Iran-Iraq War narrative in a case study of <em>Journey to Heading 270 Degrees</em> from Persian to English to see if the point of view of the foregoing novel has undergone any changes or it has been transferred to the target language without any alterations. Adopting Pekkanen's model (2010), the element of Narratology of point of view has been examined in the light of frequency of shifts in the linguistic elements. Ultimately, in this comparative study, through which the source and translated texts have been compared, it was determined that respectively, 100 shifts in referential relations (38%), 91 shifts in agency (35%), 34 shifts in the sequence of events (13%), 22 shifts in transferability (8%), and 14 concealment of repetition (5%), affected the element of Narratology of point of view in the translated text considering their frequency throughout the story. Furthermore, it is noteworthy that no shift in modality has been observed in this study.یکی از مسائل حائز اهمیّت در ترجمۀ آثار دفاع مقدّس، توجّه به زاویۀ دید بهعنوان یکی از عناصر اصلی روایتشناسی است؛ زیرا تغییر آن، منجر به تغییر نگاه روایت داستان مبدأ میشود و مخاطبان اثر، روایت متفاوتی را از منظری دیگر تجربه میکنند. بنابراین، تحقیق حاضر تلاشی بود جهت بررسی ترجمۀ روایت جنگ ایران و عراق در یک مطالعۀ موردی از کتاب <em>«سفر به گرای 270 درجه»</em> از زبان فارسی به زبان انگلیسی با هدف مطالعه اینکه آیا زاویۀ دید در ترجمۀ رمان مذکور دستخوش تغییراتی شده یا اینکه بدون تغییر به زبان مقصد منتقل شده است؟ با به کارگیری مدل پکنن (2010)، عنصر روایتشناسی زاویۀ دید در پرتو بسامد تغییرات عناصر زبانشناختی بررسی شد. در نهایت، در این بررسی مقابلهای که در آن متن مبدأ و متن ترجمهشده مقایسه شدند، مشخص شد که به ترتیب 100 تغییر ارتباطات ارجاعی (38%)، 91 تغییر عاملیّت (35%)، 34 تغییر در ترتیب رخدادها (13%)، 22 تغییر انتقالپذیری (8%) و 14 کتمان تکرار (5%)، با توجّه به تکراری که در سراسر داستان داشتهاند، بر عنصر روایتشناسی زاویۀ دید در متن ترجمهشده تأثیرگذار بودهاند. همچنین شایان ذکر است که در این بررسی، هیچ نمونهای از تغییر وجهیّت مشاهده نشد. https://rl.shahed.ac.ir/article_3446_e6b767d2d63595cebd952295b622e14d.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38004720200922Analysis of Intertextual Relations of Themes and Elements of Resistance in Ghavami Razi's Ghadiriyyeh and Ghadir Sermonتحلیل روابط بینامتنیِ مضامین و مؤلفههای پایداری در غدیریۀ قوامی رازی و خطبۀ غدیر871003448FAفرشته ساداتعقیلی تکیهدانشجوی کارشناسی ارشد، زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهرانغفاربرجسازاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران00000000000000000000Journal Article20200527Whereas the event of <em>Ghadir</em> and the proclamation of the guardianship of Imam Ali (peace be upon him) and his children is among the most important events in the history of Islam, and according to the explicit prophetic text, speaking, writing and composing about it is obligatory for everyone and at all times; Therefore, many poets, including Persian-language poets, have tried to compose poems regarding this event in order to fulfill their duty and convey <em>Ghadir</em>’s message and the fundamentals of the culture of guardianship-abiding, awakening, seeking justice and to struggle against oppression and tyrant, and have taken provisions from this boundless sea analogous with their abilities. Therefore, the main concern of this study is to answer the question that, in terms of intertextual relations, to what extent Ghavami Razi, a sixth century poet, had regard to and made use of the absent text, i. e. <em>Ghadir</em>’s sermon, in composing his <em>Ghadiriyyeh</em>, according to the elements and motifs of Resistance Literature. This study has been done by a qualitative-thematic analysis method and this investigation reveals that Ghavami Razi has acted so competently and skillfully in creating various thematic, lexical, stylistic and predicative intertextual relations with the sermon to such an extent that it arouses the emotions of each reader and compel him/her contemplate. In his poems, he explicitly boasts about the blessing of being a Shiite of Twelve Imams, and his poems reveals that he composed them to systematize political and doctrinal procedures and upheavals, in the history and people of his time and other timesاز آنجا که واقعۀ غدیر و اعلام ولایت حضرت علی علیهالسّلام و فرزندانشان از مهمترین وقایع تاریخ اسلام است و طبق نص صریح نبوی سخن گفتن، نوشتن و سرودن دربارۀ آن بر همگان و در همۀ زمانها واجب است؛ ازاینرو شاعران بسیاری از جمله شعرای پارسی زبان بر حسب وظیفه و به جهت انتقال پیام غدیر و مبانی فرهنگ ولایتمداری، بیداری، حقطلبی و مبارزه با ظلم و ظالم به سرودن اشعاری پیرامون این واقعه اهتمام ورزیده، به فراخور توانایی خود از این دریای بیکران توشهها برداشتهاند؛ ازاینرو مسأله اصلی این پژوهش پاسخ به این سؤال است که قوامی رازی شاعر قرن ششم، در سرودن غدیریۀ خود در چه سطوحی از روابط بینامتنی با توجه به مؤلفهها و بنمایههای ادب پایداری به متن غائب؛ یعنی خطبۀ غدیر نظر داشته و از آن بهره بردهاست. این پژوهش به روش تحلیل کیفی – مضمونی انجام گرفته است و این بررسی نشان میدهد که قوامی رازی در ایجاد روابط بینامتنی مختلف مضمونی، واژگانی، سبکی و گزارهای با خطبه چنان استادانه و ماهرانه عمل کرده است که عواطف هر خوانندهای را برمیانگیزد و او را به تأمل وامیدارد. وی در اشعار خود آشکارا بر نعمت شیعۀ دوازده امامی بودن خویش مباهات میکند و اشعارش نشان از آن دارد که وی آنها را برای نظام بخشیدن به جریانات و تغییر و تحول سیاسی و اعتقادی در تاریخ و مردم زمان خویش و دیگر زمانها سروده است.https://rl.shahed.ac.ir/article_3448_1ab395fd93fa47b14588871bb76e03e4.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38004720200922Elements of Resistance in the Poems of "Mohammad al-Sagheer Awlad Ahmad" - Poet of the Tunisian Revolutionمؤلفههای پایداری در اشعار «محمد الصغیر اولاد أحمد؛ شاعر انقلاب تونس»1011203445FAعلی اکبرمحمدیاستادیار، زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بیرجندJournal Article20200424The poignant, biting, and satirical poems and posture of Mohammad al-Sagheer Awlad Ahmad (1955-2016) have always been controversial and influential in the major events of contemporary history and social and political upheavals of Tunisia. During Jasmine Revolution of 2010, Awlad Ahmad, became increasingly eminent as the poet or the poetic spokesman of Revolution and was immortalized beside Shabbi. This Article tries to represent some features of resistance poetry in the poems and posture of Awlad Ahmad employing a descriptive and analytical method. The result of the discussion reveals that the religious and national beliefs of Awlad Ahmad helped him, while praising resistance against oppression, to condemn inaction and passivity that consequently lead to material and spiritual poverty of the society. Supporting Liberation Movements and Palestine Resistance, the combination of home-mother concept, paying attention to the homeless and deprived people of the society, praising the stature and dignity of the nation's martyrs are the most frequent notions presented by the poet. Prohibition of public offices and services, imprisonment, prohibition against publishing the works, and even <em>Takfir</em> were among the consequences of this struggle, but he was never disappointed and inculcated such a spirit to the audience and people of Tunisia.در رویدادهای مهم تاریخ معاصر و تغییرات سیاسی و اجتماعی تونس، اشعار و موضعگیریهای تند، گزنده و طنزآمیز محمد الصغیر اولاد احمد (1955-2016)، همواره چالشبرانگیز و اثرگذار بوده است. در جریان انقلاب یاسمین سال 2010 اولاد احمد بهعنوان شاعر انقلاب و یا سخنگوی شعری انقلاب، بیش از پیش پرآوازهتر و در کنار شابّی جاودانه گردید. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی میکوشد جلوههایی از شعر پایداری در اشعار و موضعگیریهای اولاد احمد را نشان دهد. نتیجه بحث نشان میدهد که باورهای دینی و ملیِ اولاد احمد به او کمک کرد تا ضمن ستایش ایستادگی در برابر ستم، به نکوهش سکون و انفعال و به دنبال آن فقر مادی و معنوی جامعه بپردازد. حمایت از نهضتهای آزادیبخش و مقاومت فلسطین، آمیختگی مفهوم وطن- مادر، توجّه به آوارگان و محرومان جامعه، تمجید از مقام و منزلت شهیدان وطن از پربسامدترین اندیشههای شاعر است. محرومیت از مناصب و خدمات دولتی، زندان، ممنوعیت نشر آثار و حتی تکفیر، از پیامدهای این مبارزه بود، ولی او هرگز ناامید نشد و همین روحیه را به مخاطبان و مردم تونس منتقل کرد. https://rl.shahed.ac.ir/article_3445_74763d69f86c181dc95f8a5834cfbd8d.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38004720200922Reflection of Mythical and Epic Allusions in the Poems of Seyed Hossein Hosseiniبازتاب تلمیحات اسطورهای و حماسی در اشعار سید حسن حسینی1211323278FAنرگسنظریکارشناسارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهدشهلاخلیل اللهیدانشیار،گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شاهد0000-0001-8152-5930Journal Article20200408According to Shams Qeis Razi, the poet, by employing allusion, tries to create a lot of meanings in the mind of the audience with few words that are reminiscent of the story, allegory, and so forth; in other words, allusion, in traditional terms, enriches the mind of the reader, or by the present signifiers in the text, in theoretical terms, brings more complex signifieds into the mind. The poets have portrayed political, social, and economical events and the like, from this path, by connection to the past and present at every time period in order to retain the events of their time throughout history. Eight-year Iran-Iraq War can be called as one of the significant events in contemporary period of Iran in which many poets and authors tried to produce images of gallantry and bravery shown by the warriors to be recorded in history. Seyed Hossein Hosseini is one of such poets who has linked the aura of the warriors and martyrs of the Imposed War to mythical and epic allusions. Therefore, in the present study, utilizing a descriptive-analytical method and by using library resources, we try to express mythical and epic allusions of his works, to answer the question that "what are the mythical and epic allusions of Hosseini's poems?" and "what are their literary roles?". This study reveals that some of his mythical and epic allusions are taken from mythical and epic characters of Ferdowsi's <em>Shahname</em> that have the most literary role in the form of metaphor, simile, and Symmetry.از دید شمس قیس رازی، شاعر با به کارگیری تلمیح میکوشد با الفاظی اندک که یادآور داستان، مثل و... است، معانی بسیاری را در ذهن مخاطب به وجود آورد؛ به عبارت دیگر تلمیح، تجربه خواننده را به اصطلاح سنّتی، غنیتر میکند یا به اصطلاح نظری با دالهای موجود در متن، مدلولهای پیچیدهتری به ذهن متبادر میکند. شاعران در هر برهه زمانی از این رهگذر با پیوند گذشته و حال، رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره را به تصویر کشیدهاند تا از این طریق، رخدادهای عصر خود را در تاریخ زنده نگه دارند. یکی از رخدادهای مهم در دوره معاصر ایران، جنگ هشت ساله ایران و عراق است که شاعران و نویسندگان بسیاری سعی کردهاند تا از دلاوریها و شجاعتهای رزمندگان تصاویری خلق کنند که در تاریخ ثبت شود. سید حسن حسینی ازجمله این شاعران است که حال و هوای رزمندگان و شهدای جنگ تحمیلی را با تلمیحات اسطورهای و حماسی پیوند زده است. ازاینرو، در پژوهش حاضر برآنیم تا با تبیین تلمیحات اسطورهای و حماسی آثار او، با روش توصیفی – اسنادی و با استفاده از منابع کتابخانهای به این پرسش پاسخ دهیم که تلمیحات اسطورهای - حماسی اشعار حسینی کدام هستند و از حیث ادبی چه نقشی را بر عهده دارند؟ این پژوهش نشان میدهد که برخی از تلمیحات اسطورهای و حماسی او برگرفته از شخصیتهای اسطورهای و پهلوانی شاهنامه فردوسی است که در قالب استعاره و تشبیه و مراعاتالنظیر بیشترین نقش ادبی را بر عهده داشتهاند.https://rl.shahed.ac.ir/article_3278_7d67e6f7dd40be3927329795681ef1b3.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38004720200922Reflection of the Holy Defense in the Poems of Settar Sowghyبازتاب دفاع مقدس در اشعار ستّار سوقی1331423424FAمهدیمحمدی نژاداستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گلستانکمال الدینآرخیدکتری،زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20200405The Islamic Revolution of Iran transformed the intellectual, doctrinal, social and political foundation of Iran's society; consequently, the Imposed War and the Holy Defense had also a tremendous effect on the thoughts and feelings of the people. Regarding the fact that Iran's society is composed of different ethnic groups, all of whom have participated in the revolution and Holy Defense, the question of whether these events have had an impact on national and ethnic literature may naturally be raised. Sattar Sowghi is a contemporary Turkmen poet whose poems abundantly reflect the ideas of the Holy Defense and Islamic Revolution. Martyr and martyrdom, disabled veterans, freedmen, patriotism, anti-arrogance, etc. are among the prominent themes of this committed and ritual poet. This article analyzes the prominent themes of Holy Defense Literature in the works of this poet employing an analytical and content description and library method. انقلاب اسلامی ایران، زیربنای فکری، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی جامعة ایران را دگرگون کرد؛ به دنبال آن جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نیز تأثیرات شگرفی در اندیشه و روحیات مردم به جا گذاشت. با توجه به اینکه جامعة ایران از اقوام متنوعی تشکیل یافته و همة این اقوام در انقلاب و دفاع مقدس مشارکت داشتند؛ این سؤال پیش میآید که آیا این حوادث در ادبیات ملی و قومی تأثیرگذار بوده است؟ سَتَّار سُوقِی(sowghi) شاعر معاصر ترکمن است که اندیشههای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در اشعار او بازتاب فراوانی داشته است. شهید و شهادت، جانبازان، آزادگان، میهندوستی، استکبارستیزی و... از مضامین برجستة شعر این شاعر متعهد و آیینی است. این مقاله به روش کتابخانهای و با تحلیل و توصیف محتوا مضامین برجستة ادبیات دفاع مقدس را در آثار این شاعر تحلیل میکند.https://rl.shahed.ac.ir/article_3424_39ef4c8ce20f78f9507c5e5aa9f760c0.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38004720200922Analysis of Satire techniques in the novel Cardamom Candyبررسی تکنیک های طنز در رمان آبنبات هل دار1431603269FAنعیمهترکمن نیامدرس دانشگاه آزاد مشهدحسینعباس زادهکارشناسیارشد ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور، مرکز فریمان .Journal Article20200207Satire and making use of satire techniques have existed throughout the literary history of Iran and many storytellers have used this feature and one of the important events that has taken place in the realm of Persian literature is the entry of satire into the domain of Holy Defense Literature. One of the authors of this type of fiction is Mehrdad Sedghi, a young author who has eight satire books in his repertoire so far, and here one of these eight works (Cardamom Candy) has been analyzed in terms of techniques of writing satire. In the first place, this article is concerned with recognition and categorization of all the techniques in the creation of satire and then analyzes such techniques in Cardamom Candy. The findings of the study indicate that the intended work has taken advantage of all satire techniques and in the categorization of techniques, the work has tended more towards the techniques belonging to the second category, i.e. the techniques which are based on language content and such techniques have more frequency in this regard, and in a more detailed and precise manner, it can be concluded that character-oriented techniques from the indices of the techniques based on language content have occurred much stronger and with more potentiality.طنز و بهره بردن از تکنیکهای طنز، در طول تاریخ ادبی ایران وجود داشته است و داستاننویسان از این مقوله بسیار استفاده کردهاند و یکی از اتفاقات مهمی که در عرصه ادبیات فارسی به وجود آمده، ورود طنز به حیطه ادبیات دفاع مقدس است. یکی از این نویسندگان این نوع از ادبیات داستانی، مهرداد صدقی نویسنده جوانی است که تا کنون هشت کتاب طنز را در کارنامۀ خود دارد و در این مقاله یکی از این هشت اثر (آبنبات هلدار) از نظر شگردهای طنزنویسی بررسی شده است. این مقاله ابتدا به شناخت و دسته بندی همۀ تکنیکهای طنزآفرینی پرداخته است سپس به بررسی این تکنیکها در اثر «آبنبات هلدار». یافتههای پژوهش حاکی از آن است که در این رمان از همۀ تکنیکهای طنزآفرینی بهره برده شده است و در تقسیمبندی تکنیکها، رویکرد اثر بیشتر به سمت شگردهای دستۀ دوم یعنی تکنیکهای مبتنی بر محتوای زبان گرایش داشته است و فراوانی آن شگردها در این زمینه بیشتر بوده است و بهصورت جزئیتر و دقیقتر میتوان اینگونه نتیجه گرفت که شگردهای شخصیتمحور از زیر شاخصهای تکنیکهای مبتنی بر محتوای زبان، خیلی قویتر و با قدرت بیشتر در رمان ظاهر شدهاند.https://rl.shahed.ac.ir/article_3269_3b4c61d1582086f564e76a141f965610.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38004720200922Analysis of Migration Literature in Kazemi’s First Poetry Collection Based on Sociology of Contentواکاوی ادبیات مهاجرت در نخستین مجموعۀ شعر کاظمی بر پایۀ جامعهشناسی محتوا1611763423FAمهردادنصرتیمربی گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه یزد0000-0002-5048-1389Journal Article20200403In this study, we have criticized the content of the first collection of poems by Mohammad Kazem Kazemi entitled <em>on Foot I Came</em> based on library studies and employing descriptive and analytical approach and have investigated the position of Immigration Literature in relation to the society in which the poet lives and composes poetry. In the formation of Immigration Literature, only two elements of time and place have been considered so far. The findings of this investigation indicate the need to review the current definition of this literature and show that although the two above-mentioned conditions are required but they are not sufficient, in the same way, despite setting the foregoing conditions regarding the life of this poet, immigration literature is not formed in the case of the above-mentioned collection of poems. The results show that although the book's title refers to the subject of immigration and the expectation that the sensitive and concerned personality of this Afghan immigrant poet brings forth into the mind of the reader, regarding the subject matter of migration, the content of the poems of the foregoing book are common themes between the society of the poet's birthplace and the host society and even about the themes which are merely related to the host society. In the case of Kazemi, the reason for this phenomenon can be investigated through the breadth of collective cultural domain between the society of birthplace and the host society. It seems that among the most important reasons are the beginning of serious poetic activities of Kazemi in Iran, his continuous presence in literary societies, and the advantage of having company with accomplished poets of the host country, that caused the content of his poems stray from Migration Literature and this is in contrast to the former definitions of the element of "place", which is developed by Migration Literature. در این جستار بر پایۀ مطالعات کتابخانهای و با استفاده از روش توصیف و تحلیل، به نقد محتوای نخستین مجموعۀ شعر «محمدکاظم کاظمی» با عنوان «پیاده آمده بودم» پرداخته میشود و جایگاه ادب مهاجرت در ارتباط با جامعهای که شاعر در آن زندگی میکند و شعر میسراید بررسی میشود.
تاکنون در شکلگیری ادبیات مهاجرت، تنها به دو مؤلفه زمان و مکان توجه شده است. یافتههای این تحقیق ضرورت بازنگری در تعریف این ادبیات را یادآور میشود و نشان میدهد دو شرط ذکر شده با اینکه لازمند، کافی نیستند؛ زیرا با وجود برقراری شرطهای مزبور درباره زندگی این شاعر، باز هم ادب مهاجرت در مجموعۀ شعر فوق شکل نگرفته است. نتایج نشان میدهد با وجود اشارهای که عنوان کتاب به موضوع مهاجرت دارد و توقّعی که شخصیت حساس و دغدغهمند این شاعر مهاجر افغان نسبت به این موضوع در خواننده ایجاد میکند، محتوای شعرهای کتاب مزبور غالباً دربارۀ مضامین مشترک بین جامعۀ مولد شاعر و جامعۀ میزبان یا حتی در باب مضمونهایی است که صرفاً مربوط به جامعۀ میزبان هستند. درباره کاظمی، دلیل این پدیده را میتوان در وسعت ساحت مشترک فرهنگی میان جامعۀ مولد و جامعۀ میزبان شاعر جست.
بهنظر میرسد از مهمترین آنها، آغاز فعالیتهای جدی شاعری کاظمی در ایران، حضور مداوم او در انجمنهای ادبی و بهرهگیری وی از استادان شعر و شاعری کشور میزبان باشد که موجب فاصله گرفتن محتوای اشعار او از ادب مهاجرت شده است و این برخلاف انتظاری است که تعاریف سابق ادب مهاجرت از عامل «مکان» ارائه میدهند.https://rl.shahed.ac.ir/article_3423_ed4caef6f92da2a830890b53d631aab2.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38004720200922Typology of Munajat Nameh of Holy Defense martyrsگونهشناسی مناجاتنامههای شهدای دفاع مقدس1771983443FAمحمدمیریاستادیار، گروه اخلاق و منابع اسلامی، دانشکده معارف اسلامی، دانشگاه تهران .Journal Article20200314This study is an attempt to better present<em> Munajat-nameh<sup> </sup></em>and <em>Ilahi-nameh</em> of Holy Defense Martyrs to researchers' community of contemporary mystical literature. The combination of Mysticism and literature in many of the remaining <em>Munajat</em> of the mystic martyrs of Holy Defense has provided a valuable repertoire for the audiences of contemporary generation so as to manifest pure thought, surpassing spiritual ideal, and bright path of the martyrs of Holy Defense. The following study presents <em>Ilahi-nameh</em> of martyrs through three principal sections of repentantly prayers, love prayers, and epic-love prayers and for better and broader recognition, brings forward examples of each. Each of these three principal sections have their roots in the depth of history of Mysticism and literature and of course could be observed in religious studies and this fact enhances the authenticity of <em>Ilahi-nameh</em> of Holy Defense martyrs. Seemingly, such elevated supplications is the continuation of mystical whispers that has its roots in the history of Mysticism and Sufism.این پژوهش تلاشی است برای معرفی هرچه بهتر مناجاتنامهها و الهینامههای شهدای دفاع مقدس به جامعه پژوهشگران ادبیات عرفانی معاصر. آمیزه عرفان و ادبیات در بسیاری از مناجاتهای باقیمانده از شهدای عارفمسلک دفاع مقدس، گنجینهای پر بها برای مخاطبان نسل معاصر فراهم آورده است تا بیانگر اندیشه پاک، آرمان برترِ معنوی و راه روشن شهدای دفاع مقدس باشد. پژوهشِ پیشِ رو، الهینامههای شهدا را در سه بخش اصلی نیایشهای تائبانه، نیایشهای عاشقانه و نیایشهای حماسی ـ عاشقانه معرفی کرده، نمونههایی از هر کدام را جهت آشنایی بیشتر و بهتر، ارائه میدهد. هر کدام از این سه بخش اصلی، در عمق تاریخ عرفان و ادبیات ریشه دارد و البته قبل از آن، در آموزههای دینی نیز قابل مشاهده است و این نکته، بر اصالت الهی نامههای شهدای دفاع مقدس میافزاید. گویا این دست از مناجاتهای متعالی، ادامه نجواهای عارفانهای است که تاریخ عرفان و تصوف در عمق خود سراغ دارد.https://rl.shahed.ac.ir/article_3443_0101d03d4cf1729df933c6903bdd1684.pdf