دانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38005820210321A Reflection on the Function of Natural Elements in Resistance Personification in the Selected Poems of Sepideh Kashani and Nasrollah Mardaniتأمّلی بر کارکرد عناصر طبیعت، در شخصیّتسازی پایداری در شعر سپیده کاشانی و نصرالله مردانی1143778FAفاطمهکلاهچیاندانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی .رؤیارجایی فریدکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، گرایش ادبیات پایداری، دانشگاه رازی.Journal Article20200802The elements of nature with their impressive varieties have always had a considerable role in communicating various contents to audiences and making literal illustrations, especially in poetry. Sometimes, these roles are so extraordinary that it is impossible to find out their semantic and formal values without deep analysis. This efficiency is also at work in resistance poetry. The current descriptive-analytical study aims to analyze the efficiency of natural elements in the poems of Sepideh Kashani and Nasrollah Mardani. These poets are chosen due to the considerable quality of their poems, pivotal benefits they take from natural elements, and relevant issues to the topic of present study. Findings reveal that foliage and astronomical objects have the highest frequency in their poems. Among the foliage, tulip denotes martyrs. Besides, the sun and stars denote leaders and martyrs respectively. Pigeons symbolize martyrs, while vultures and hyenas represent enemies. Semantically, both poets use natural elements to make the contents of leaders, martyrs, and enemies. However, Kashani has also made characteristic Iranian devoted ladies, hypocrites and betrayers that are not found in Mardani’s poems. Unlike Kashani, Mardani has made characteristic warrior. Furthermore, martyrs and leaders have the highest frequency in the poems of Kashani and Mardani respectively.عناصر طبیعت با تنوّع چشمگیر، همواره نقش قابل توجّهی در گزارش موضوعات و مفاهیم گوناگون به مخاطب و تصویرسازیهای ادبی، بهویژه در شعر داشتهاند. این نقشها، گاهی چنان پررنگ و برجستهاند که نمیتوان بدون تحقیق دربارۀ جزئیات و ظرایف آنها، به ابعاد و زوایای بسیاری از ارزشهای معنایی و صوری آثار ادبی پی برد. این کارآیی و نقشپذیری در اشعار پایداری نیز، بسیار تأثیرگذار و تعیینکننده بوده است. براساس این اهمّیّت، در مقالۀ حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی، کارکردهای عناصر طبیعت در شخصیّتسازی پایداری را در اشعار سپیده کاشانی و نصرالله مردانی بررسی میکنیم. دلیل انتخاب این دو شاعر، کیفیّت قابل توجّه اشعارشان، بهرهمندی محوری از عناصر طبیعت و دستیابی به یافتههای مرتبط، از منظر نگاه زنانه و مردانه، در کنار هم بوده است. یافتهها نشان میدهند که گلها و گیاهان و اجرام آسمانی، در شعر هر دو شاعر از بسامد بسیاری برخوردارند. از میان گلها و گیاهان، لاله در مفهوم شهید؛ از میان اجرام آسمانی، آفتاب و خورشید در مفهوم راهبر، اختران و ستارگان در مفهوم شهید؛ از میان حیوانات، کبوتر در مفهوم شهید، کرکس و کفتار در مفهوم دشمن، در شعر هر دو شاعر، نمود بیشتری دارند. از لحاظ کارکرد معنایی عناصر طبیعت در ساختن شخصیّتهای راهبر و پیشوا، شهید و دشمن بهعنوان شخصیّتهای مشترک در شعر دو شاعر استفاده شدهاند؛ البتّه کاشانی در اشعارش به ساختن شخصیّتهای زن فداکار ایرانی، منافقان و خیانتکاران نیز پرداخته که در اشعار مردانی یافت نمیشوند. همچنین، مردانی به ساخت شخصیّت رزمندگان پرداخته که در اشعار کاشانی نیامده است. شخصیّت شهید در شعر کاشانی و شخصیّت راهبر در شعر مردانی، بیشترین بسامد را دارند.<br /> https://rl.shahed.ac.ir/article_3778_8ca3619a5a5adeefed5de4441c2ef849.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38005820210321A Contemplation on War Novel and its definitionتأملی در رمان جنگ و تعریف آن15303270FAفاطمهحسینی اسحق آبادیدکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمی .محمدپارسانسباستاد، گروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمی .حسینبیاتاستادیار، گروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمی .Journal Article20201007This study, employing a descriptive – analytic method, criticizes the existing definitions of war novels and defines it by studying eight war novels considering the structural features of this type of novel, regardless of the features related to the content. The structural study of these novels shows that the narrative elements of some of them have more relation to war, so that they could be considered as full war novels and some common elements, which have been analyzed in all novels, could be found. It can be claimed that the most distinguishing feature of war novels compared to other novels, is the motifs which are repeated in such novels. Therefore, based on the motifs which are employed in war novels, they can be divided into two following categories: full war novels and novels which have indirect relation to war. Based on common elements which are present in these novels, war novel can be considered as the novel which deals with the subject matter of war and its consequences, it takes place in the historical period in which the war happens and the years thereafter, and in the battlefield, cities under enemy attack or the places far from the front; the soldier's character and the incident of death are the main motifs of this type of novel and armaments and ammunitions and the social effects of war constitute its secondary motifs.<br /><strong> </strong> این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، به نقد تعاریف موجود از رمان جنگ میپردازد و با مطالعة هشت رمان جنگ و با توجه به ویژگیهای ساختاری این نوع رمان، فارغ از جنبههای محتوایی، آن را تعریف میکند. مطالعة ساختاری این رمانها، نشان میدهد که عناصر داستانی برخی از آنها، ارتباط بیشتری با جنگ دارند و میتوان آنها را رمانهای کاملاً جنگی دانست و نیز میتوان عناصری را یافت که در همة رمانهای بررسیشده، مشترک هستند. میتوان گفت که مهمترین وجه تمایز رمانهای جنگ از دیگر رمانها، بنمایههایی هستند که در آنها، تکرار میشوند. بنابراین، بر اساس بنمایههای بهکاررفته در رمانهای جنگ، آنها را به دو دستة رمانهای کاملاً جنگی و رمانهایی که با جنگ، ارتباط غیرمستقیم دارند، تقسیم کرد. بر اساس عناصر مشترکی که در این رمانها وجود دارد، میتوان رمان جنگ را رمانی دانست که به موضوع جنگ و پیامدهای آن میپردازد. داستان این رمانها در زمان تاریخی وقوع جنگ یا سالهای پس از آن و در میدان نبرد، شهرهای تحت هجوم دشمن یا مکانهای دور از جبهه رخ میدهد، شخصیت سرباز و حادثة مرگ، بنمایههای اصلی این نوع رمان بهشمار میروند و ابزار و ادوات جنگی و تأثیرات اجتماعی جنگ، بنمایههای فرعی آن هستند.https://rl.shahed.ac.ir/article_3270_5b4895ae424e2f661c314fd3e51208cc.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38005820210321The Ideal and Idealistic Woman of the Novel of the Islamic Revolutionزن آرمانی و آرمانگرای رمان انقلاب اسلامی31503523FAفریبارحیمیدکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اراک.شاهرخحکمتدانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اراک.00000000000000000000Journal Article20200707The capacities of the novel are so vast and varied that they can be used to arrive at an accurate and almost complete understanding of society and its individuals. Also, because the novel does not have a life apart from human life, it can be considered a source of human behavior based on which the interests of individuals in society can be achieved. So it is not far from the truth to say that the novel has the most potential to represent the life of contemporary man. In the present article, based on selected novels from those of the Islamic Revolution and eight years of Holy Defense, the concepts of idealistic and idealistic women in the eyes of male and female writers have been studied. Based on the research results, it has been determined that gender is the most important factor in the definition of an idealistic and idealistic woman. Female writers consider a woman to be an idealist who has escaped from patriarchy and gained independence, and male writers also consider a woman to have these characteristics who have excelled in the home and family environment.ظرفیتهای رمان آنچنان گسترده و متنوع است که میتوان بر مبنای آنها به شناختی درست و تقریباً کامل از جامعه و افراد آن رسید. همچنین به دلیل اینکه رمان حیاتی جدا از زندگی آدمی ندارد میتوان آن را منبعی از رفتارهای انسانی دانست که بر اساس آنها به علایق افراد جامعه دست پیدا کرد. پس دور از واقعیت نیست اگر گفته شود رمان برای بازنمایی زندگی انسان معاصر بیشترین ظرفیت را دارد. در مقاله حاضر نیز با تکیه بر چند رمان منتخب از رمانهای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، مفاهیم زن آرمانی و آرمانگرا در نگاه نویسندگان زن و مرد بررسی شده است. بر مبنای نتایج پژوهش مشخص شده که جنسیت مهمترین عامل تفاوت در تعریف زن آرمانی و آرمانگرا است. نویسندگان زن، زنی را آرمانی و آرمانگرا دانستهاند که از مردسالاری گریخته، به استقلال رسیده باشد و نویسندگان مرد نیز زنی را دارای این خصوصیات میدانند که در محیط خانه و خانواده به تعالی رسیده باشد.https://rl.shahed.ac.ir/article_3523_9e8c03eddd475a58af89e44a3f8ce249.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38005820210321Representation of History in the Events of the Imposed War in the novel "Bloody" by Mehdi Yazdani Khorram Based on the Meta-historical Perspective of Hayden Whitبازنمایی تاریخ در حوادث جنگ تحمیلی در رمان «خون خورده» اثر «مهدی یزدانی خرم» با تکیه بر دیدگاه فرا تاریخ «هایدن وایت»51663559FAرقیهموسویدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور،ایران.0000-0002-8502-568ایوبمرادیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور،ایران.بهنازپیامنیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور،ایران.Journal Article20200917Imagination, using the methods of realism and using text processing tools such as metaphor, metaphor, irony and irony, draws clear boundaries of the heroes created by the author's mind and real historical and even anti-hero characters. In fact, metaphors in stories deal with the representational relations of the words next to each other, and this is why the meaning is constructed in each text. In recent years, history has flowed in a special way, in narratives, stories and reports. Writing socio-historical stories simply because of the nature of history and retelling historical events as an important genre in literature can be considered a broad study of the rotation of events in a dynamic and real way. Hayden White is one of the philosophers and theorists who, in his book "Meta-History", emphasizes the inevitable fabrication of history in historical narratives. He believes in the permissible and ironic influence of the text and incorporates the author's vision and ideology into a historical work. The novel "Bloody" has become a postmodern novel due to the combination of fictional characters along with places and real characters, as well as the combination of sub-narratives along with several large narratives, which also includes some recent events of the imposed war. The purpose of this article, which is written analytically-descriptively, is to study the novel "Bloody" by Mehdi Yazdani Khoram to analyze the representation of history and society in the text of the story based on Haydn White's theory and in the end it is concluded that the relationships of real characters and places with the metaphors and irony in the story are arguments that can be purposefully configured to balance truth and imagination, and the author appropriately uses the trick of imagination alongside truth to strengthen the extent of historic events.تخیل با کمکگرفتن از اسلوبهای واقعگرایی و بهرهبردن از ابزارهای پردازش متن مانند مجاز، استعاره، کنایه و آیرونی مرزهای روشنی از قهرمانانِ ساخته ذهن نویسنده و شخصیتهای حقیقی تاریخی و حتی ضدقهرمان را ترسیم میکند. درواقع مجازها در داستان به روابط بازنمایانه واژهها در کنار یکدیگر میپردازند و همین سبب برساختهشدن معنا در هر متن میگردد. در چند سال اخیر، تاریخ به شکلی خاص، در روایتها، داستانها و گزارشها نیز بهنوعی جریان داشته است. نوشتن داستان تاریخی- اجتماعی صرفاً به دلیل ماهیت تاریخ و بازگویی حوادث تاریخی بهمثابه یک ژانر مهم در ادبیات، میتواند مطالعه وسیعی از گردش حوادث در شکلی پویا و واقعی قلمداد شود. هایدن وایت (Hayden White) از فیلسوفان و نظریهپردازانی است که با کتاب «فرا تاریخ» خود بر برساختگیبودن اجتنابناپذیر تاریخ در روایتهای تاریخی تأکید دارد. او به تأثیر مجاز و آیرونی در متن معتقد است و بینش و ایدئولوژی نویسنده را در یک اثر تاریخی دخیل میداند. رمان «خون خورده» به دلیل ترکیب شخصیتهای خیالی در کنار مکانها و شخصیتهای حقیقی و همچنین ترکیب خردهروایتها در کنار چند کلانروایت به یک رمان پسامدرن تبدیل شده است که برخی از حوادث اخیر جنگ تحمیلی را نیز در خود نهفته دارد. هدف از نگارش این مقاله که به روش تحلیلی- توصیفی نوشتهشده، بررسی رمان «خون خورده» به قلم «مهدی یزدانی خرم» برای تحلیل بازنمایی تاریخ و اجتماع در متن داستان بر اساس نظریه هایدن وایت است و در پایان به این نتیجه رسیده است که روابط شخصیتها و مکانهای حقیقی در کنار مجازها و آیرونی که در داستان وجود دارد، ادلهای هستند که میتوانند با پیکربندی هدفمند تناسب میان حقیقت و تخیل را ایجاد نمایند و نویسنده به شیوه مناسبی از شگرد تخیل در کنار حقیقت بهره برده، تا میزان تاریخیبودن وقایع را تقویت کند.https://rl.shahed.ac.ir/article_3559_7929ae6658907c75aaca5ac4c79caa29.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38005820210321A Thematic Analysis of Lady Gulab and the Roots in the Depthsتحلیل درونمایههایی از دو رمان «گلابخانم» و «ریشه در اعماق»67843639FAمجیدحق بیندانشجوی کارشناسی ارشد، زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران.غفاربرجسازاستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران.00000000000000000000Journal Article20200926The most important elements of the sacred defense literature can be found in the stories of the seventies. The novels <em>Lady Gulab</em> and <em>Roots in the Depths</em> are two important works of resistance literature of this decade, and the theme element has had a significant effect in harmonizing the other components of these stories. In these two works, themes of resistance and stability are presented, especially in the field of problems and hardships of individual, family and social life, the wounded of the Holy Defense, and their intellectual and spiritual concerns due to the transformation of systems. Therefore, the purpose of this study is to identify the main themes of these two works. The research method is descriptive-analytical, which compares the similarities and differences in the themes of these works. The results show that in both works, the most important themes are: feeling of loneliness and isolation, restlessness, waiting eyes, patience and endurance, worry, pain, nostalgia, etc., which despite sharing many of the themes can be seen in the design of this category. But among them, due to the intellectual and perceptual perception of each of the writers or personalities regarding the importance and impact of the problems in question, there are recognizable differences in terms of addressing its extent and quality; In <em>Lady Gulab</em>, for example, themes such as "hiding a secret and worrying about its disclosure" and "worrying about the reaction of others" have received a great deal of attention, but have not been addressed in depth or has been a passing reference to it; In contrast, the theme of "opposition to going to war" has only been considered in the novel <em>Roots in the Depths</em>. مهمترین بنمایههای ادبیات دفاع مقدس را میتوانیم در داستانهای دهة هفتاد مشاهده کنیم. رمانهای «گلاب خانم» و «ریشه در اعماق» دو اثر مهم ادب پایداری این دهه هستند که عنصر درونمایه، اثر چشمگیری در هماهنگ کردن اجزای دیگر این داستانها داشته است. در این دو اثر، به طرح درونمایههای مقاومت و پایداری، بهویژه در حوزة مشکلات و سختیهایِ زندگیِ فردی، خانوادگی و اجتماعی مجروحان دفاع مقدّس توجه شایانی شده است و دغدغههای فکری و روحی آنان، بر اثر دگرگونی نظامهای ارزشی دورانِ دفاع مقدس و پس از آن، بهطور ویژه منعکس شده است. از این رو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی درونمایههای اصلی این دو اثر است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است که به مقایسة شباهتها و تفاوتهای درونمایههای این آثار میپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که در هر دو اثر، مهمترین بنمایهها عبارتاند از: احساس تنهایی و تک افتادگی، بیقراری، چشمانتظاری، صبر و استقامت، نگرانی، درد، دلتنگی و... که با وجود اشتراکهای بسیاری که از نظر طرح این دسته از درونمایهها در این آثار دیده میشود؛ اما در میان آنها، به جهت تلقیِ فکری و ادراکی هر یک از نویسندگان یا شخصیتها تفاوتهایی قابل شناسایی است. تفاوت درونمایهها نسبت به اهمیت و تأثیر مشکلات مدنظر، از جهت پرداختن یا میزان و کیفیت آنها متغیر است. برای نمونه، در رمان «گلاب خانم» به درونمایههایی چون «پنهانکردن راز و نگرانی از برملاشدن آن» و «نگرانی از واکنش دیگران» تا حد زیادی توجه شده است و حال آنکه در رمان «ریشه در اعماق» بدان پرداخته نشده یا اشاره گذرائی بدان شده است؛ در مقابل، به درونمایة «مخالفت با رفتن به جنگ» تنها در رمان «ریشه در اعماق» توجه بوده است. https://rl.shahed.ac.ir/article_3639_1ecb0d2d4c5b723aee1deb76e76ab808.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38005820210321Representation of the War of Independence in Algerian Novels in French (Case study of “Al-Dar Al-Kabira” from the story of the Al-Tholasiyah by Muhammad Dib)بازنمایی جنگ استقلال در رمانهای فرانسوی زبان الجزایر (با تکیه بر: الدار الکبیرة از رمان ثلاثیه محمد دیب)85983591FAفرشتهافضلیاستادیار گروه مترجمی زبان عربی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ملی دامغان، ایران.Journal Article20201031Algerian French Novels are representative of the battles of warriors and sufferings of the people of this country under the yoke of colonialism, as well as the crimes of the French. <em>Al-Tholasiyah</em> is one of the splendid novels in the field of Algerian resistance literature in French, while the spirit and thought of the Arab society known as the "Memories of the Algerian Nation" is obvious. “Al-Dar Al-Kabira” as the first part of this novel, represents a clear picture of the life of the Algerian people during the beginning of the national awareness and this house is the motivating mystery of resistance and revolution seeds. This research as a descriptive-analytical approach is supposed to investigate the Algerian War of Independence in this novel, and to explore the components of war, the colonialism situation in the deprived areas of Algeria, and the occupation device of French colonialists. The results of this study show that fatherland, suffocation and tyranny, criticism of political and economic distress, forces of fighting people, calling for perseverance and encouragement to struggle, war and hope for the future are among the most important sparks in the fight against colonialism in this novel. Mohammad Deeb reveals the signs of colonized and tyrant countries, for instance the constant presence of police forces in the Darsbitar neighborhood, intimidation of young and old people and their arrest without return, distress, economic and political crisis of society, hiring of Algerian workers with low wages, people’s panic of riot and war anxieties and so on.رمانهای فرانسوی زبان الجزایر، بیانگر نبردهای سلحشوران و رنجهای مردم این کشور در زیر یوغ استعمار و نیز جنایتهای فرانسویهاست. رمان «الثلاثیه» اثر محمد دیب یکی از رمانهای برجستۀ حوزه ادبیات پایداری کشور الجزایر به زبان فرانسه، ولی با روح و اندیشه جامعه عربی است که با عنوان «خاطرات ملت الجزایر» پرآوازه است. الدار الکبیرة که بخش نخست این رمان است، از زندگی مردم الجزایر در دوران آغاز بیداری ملی تصویر روشنی میدهد و این خانه، رمز حرکتدهنده بذرهای مقاومت و انقلاب است. این جستار که رهیافتی توصیفی - تحلیلی دارد، در پی آن است که نحوه بازنمایی جنگ استقلال الجزایر را در این رمان بررسی کند و به کنکاش درباره مؤلفههای جنگ، اوضاع استعمار در مناطق محروم الجزایر و شیوه اشغال استعمارگران فرانسه بپردازد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که موضوع وطن، خفقان و استبداد، انتقاد از اوضاع پریشان سیاسی و اقتصادی، نیروهای مردمی مبارز، دعوت به استقامت و تشویق به مبارزه، جنگ و امید به آینده از مهمترین بارقههای مبارزه با استعمار در این رمان است و محمد دیب نشانههای کشورهای استعمارزده و بیداد را به تصویر درمیآورد: وجود مداوم نیروهای پلیس در محله دار سبیطار، هراسافکندن در دل پیر و جوان و دستگیری آنها بدون بازگشت، پریشانی و بحران اقتصادی و سیاسی جامعه، اجیرکردن کارگران الجزایری با دستمزدهای پایین، هراس مردم از شورش و نگرانیهای جنگ و...<br /> https://rl.shahed.ac.ir/article_3591_eab153f0983a2d713c1901a997b22086.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38005820210321An Analysis of the Effects of Awakening and Resistance in the Poems of Al-Barghouthiواکاوی جلوههای بیداری و مقاومت در اشعار مرید البرغوثی991123744FAسبحانکاوسیاستادیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کوثربجنورد، بجنورد، ایران.امیدایزانلواستادیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کوثربجنورد، بجنورد، ایران.سمیراخسرویدانشجوی کارشناسی ارشد، زبان و ادبیات عربی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کوثربجنورد، بجنورد، ایران.Journal Article20200823Resistance literature evokes the resistance of truth against falsehood and encourages perseverance in goals and ideals, which of course is not limited to time and place and is one of the most important categories that poets have at times devoted a large part of their texts to it during different periods. The way poets have referred to these concepts in their poems is an issue that has occupied the minds of many researchers. The purpose of this descriptive-analytical study is to analyze the effects of stability and awakening in the poems of Al-Barghouthi to extract examples of awakening and stability, to categorize and analyze how to deal with these concepts. The results of this study indicate that Al-Barghouti, with the help of his poems, calls the people to wake up and stand against oppression and uses his pen to awaken and make his nation aware, hoping that with his poetry he will wake up the neglected human society. He has been able to use symbols and myths to show the current situation of Palestine and to give objectivity to the Palestinian identity and their awakening.ادبیات پایداری تداعیگر ایستادگی حق در برابر باطل و تشویقکننده به پایداری در راه اهداف و آرمانهاست که البته محدود به زمان و مکان نیست و یکی از مهمترین مقولههایی است که شاعران گاهی بخشی یا قسمت بیشتری از متون شعری خود را در طول دورههای مختلف به آن اختصاص دادهاند و این موضوع که شاعران چگونه در اشعار خود به این مفاهیم اشاره کردهاند، مسألهای است که ذهن بسیاری از پژوهشگران را به خود مشغول کرده است. یکی از شاعرانی که بخش زیادی از شعر خود را به مفهوم مقاومت و پایداری اختصاص داده، شاعر و نویسنده مقاومت فلسطین، مرید البرغوثی است. هدف از پژوهش پیشرو که با روش توصیفی - تحلیلی انجام شده، تحلیل و بررسی جلوههای پایداری و بیداری در سرودههای مرید البرغوثی است و نمونههای بیداری و پایداری در این اشعار استخراج، دستهبندی و طریقه پرداختن به این مفاهیم تحلیل شده است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این است که البرغوثی به کمک اشعارش مردم را به بیداری و مبارزه و ایستادگی بر ضد ظلم و ستم فرا میخواند و از قلم برای بیداری و آگاهی ملت خود استفاده میکند و امیدوار است که با شعر خود جامعه بشری را از خواب غفلت بیدار سازد و توانسته است با استفاده از نمادها و اسطورهها، وضعیت فعلی فلسطین را به نمایش بگذارد و به هویت فلسطینی و بیداری آنها عینیت بخشد.https://rl.shahed.ac.ir/article_3744_f7c9d3a3caac144aa403dc2e4a44824d.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38005820210321Analysis of the Effect of Resistance Components of Oral Literature in Khuzestan Province on Committed Poetry of the Sacred Defenseبررسی تأثیر مؤلفههای پایداری ادبیات شفاهی استان خوزستان بر شعر متعهد و ملتزم دفاع مقدس1131303592FAمنیرهرضازاده کاوریدانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران.سیمامنصوریاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران.مسعودپاکدلاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران.منصورهتدینیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران.Journal Article20200719It is in line with the history of Iranian literature of stability and resistance that committed poetry is formed in the eight years of the Holy Defense. The themes of this poem express a kind of oral literature specific to Khuzestan province that has been hidden in the voices of local people for many years and has been a symbol of resistance and stability of the people of this region in different eras. In this research, which has been formed in two descriptive-analytical and field methods, through library methods and face-to-face interviews with narrators of sacred defense and old speakers, the effect of oral literature of this region on the poetry of stability and resistance of eight years of the Sacred Defense has been investigated. The findings of this study, which were collected through phishing, critique and analysis of written data and presentation of oral documents, indicate the rich history of oral literature in the province. The results of this study contain clear insights such as the identity and independence of this literary genre and its effects on committed poetry. در راستای تاریخ ادبیات پایداری و مقاومت ایران، شعر متعهد و ملتزم در هشت سال دفاع مقدس، شکل گرفته است. مضامین موجود در این شعر، بیانگر گونهای از ادبیات شفاهی خاص استان خوزستان است که سالیان سال در آواها و نواهای مردم محلی نهفته و نماد مقاومت و پایداری مردم این خطه در دورانهای مختلف بوده است. در این پژوهش که به دو روش توصیفی- تحلیلی و میدانی، با استفاده از منابع کتابخانهای و مصاحبه حضوری با راویان دفاع مقدس و گویشوران کهنسال شکل گرفتهاست، تأثیر ادبیات شفاهی این خطه بر شعر پایداری و مقاومت هشت سال دفاع مقدس بررسی شده است. یافتههای این پژوهش که از طریق فیشبرداری، نقد و تحلیل دادههای مکتوب و ارائه مستندات شفاهی جمعآوری شده است، بیانگر پیشینه غنی ادبیات شفاهی استان است. نتایج حاصل از این پژوهش دربردارندۀ برداشتهای روشنی ازجمله هویت و استقلال نهفته در این گونۀ ادبی و تأثیراتش بر شعر متعهد و ملتزم دفاع مقدس است.https://rl.shahed.ac.ir/article_3592_318407ed9187fb7b4019a6473683e2e3.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38005820210321Analysis of the Superstructure and Depth of Resistance Poetry: A Case Study of Qasem Haddad's Poetryتحلیل روساخت و ژرفساخت شعر مقاومت: با تکیه بر شعر قاسم حداد1311443743FAعبدالباسطعرب یوسف آبادیاستادیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه زابل .0000-0003-4899-4051Journal Article20201031Assessing the different levels of discourse allows for a new understanding of it and discovers the interactions of language with ideological structures. Critical discourse analysis makes it possible to examine the two factors of ideology and power that have an important impact on the superstructure and depth of language in the process of linguistic communication. Teun van Dijk, one of the theorists in this field, considers critical discourse analysis as a powerful tool for social analysis. His proposed model is a good criterion for analyzing the poetry of resistance, which is often based on highlighting the positive points of the "self" and marginalizing the negative points of the "other". Qassim Haddad (1926-1995) is one of the contemporary Bahraini poets that is attributed to socio-political poetry, whose bipolar system of emphasis and marginalization plays a key role in shaping his poetic discourse. Relying on a descriptive-analytical method, the present study seeks to show what discourse measures Qassim Haddad used in the superstructure of his resistance poems in order to deepen it in order to highlight his own identity and marginalize another identity. The results show that the discourse system of Qassim Haddad's resistance poems is based more on semantic techniques, propositional structure, grammar and reasoning.ارزیابی سطوح گوناگون گفتمان، امکان دستیابی به برداشتی جدید از آن را فراهم مینماید و تعاملات زبان با ساختارهای ایدئولوژیک را کشف میکند. تحلیل گفتمان انتقادی این امکان را فراهم میآورد که دو عامل ایدئولوژی و قدرت که در فرایند ارتباط زبانی، تأثیر مهمی در روساخت و ژرفساخت زبان دارند بررسی شوند. تئون وندایک (Teun van Dijk)، ازجمله نظریهپردازان این حوزه، تحلیل گفتمان انتقادی را بهمثابة ابزاری نیرومند برای تحلیلهای اجتماعی میداند. الگوی پیشنهادی وی معیار مناسبی جهت تحلیل شعر پایداری است که غالبا برپایة برجستهسازی نکات مثبتِ «خود» و حاشیهرانی نکات منفیِ «دیگری» بنا شدهاست. قاسم حداد (1926-1995م) ازجمله شعرای معاصر بحرین است که نظام دوقطبی برجستهسازی و حاشیهرانی، نقش اساسی در شکلبندی گفتمان شعر وی دارد. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی در پی آن است تا نشان دهد قاسم حداد از چه تمهیدات گفتمانی در روساخت اشعار مقاومتش استفاده نموده تا ژرفساخت آن در راستای برجستهسازی هویت خود و حاشیهرانی هویت دیگری موفق عمل نماید. نتایج نشان میدهد نظام گفتمانی اشعار مقاومت قاسم حداد، بیشتر بر پایة شگردهای معناسازی، ساختار گزارهای، دستور زبان و استدلال بنیاد نهاده شدهاست.https://rl.shahed.ac.ir/article_3743_405fad6251d2d8325aebb6e8764252e4.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38005820210321Analysis of the Structure and Content of Morteza Mardiha’s In Water Flamesتحلیل ساختار و محتوای رمان «در شعلههای آب» از مرتضی مردیها1451663560FAافسانهشیرشاهیدانشآموخته مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ایلامJournal Article20200616The novel <em>In</em> <em>Water Flames</em> is taken from the memories of Morteza Mardiha in the days of war. The author's narrative in this novel is related to war and its psychological aspect, with a philosophical, poetic, intellectual and neutral point of view, as well as mystical and realistic ones. In order to understand its structural and content features, the researcher seeks to address how the novel, as one of the most influential novels of the beginning of the war, was able to reflect the crisis of the war and the political, social and cultural issues at a particular time. Therefore, due to the historical importance of this novel, in addition to its literary aspect, the researcher decided to analyze its structure and content. According to this article, poetic prose combined with fictional prose to convey the author's experiences, use of new symbols and choosing a first-person perspective, and assumption of a plot and adventurous design are the most important structural features of the novel. In terms of content, the author has dealt with the basic issues of the holy defense era and has tried to present more facts. The messages of the novel are important because the author tries to instill in the audience the components of resistance such as martyrdom, self-sacrifice, sacrifice, preservation of the homeland, and praise of freedom and liberty. The most important aspect of its value is the transmission of resisting issues to the new generation. The author uses influential artistic power to propagate and educate, and writes purposeful stories that characterize the actions of the characters in order to legitimize it. Thus, it can be a new perspective in contemporary literature from different angles, but it is too late to be under the magnifying glass of criticism from different angles.رمان «در شعله<strong></strong>های آب» برگرفته از خاطرات مرتضی مردیها، از روزهای جنگ است. روایت نویسنده در این رمان، جنگ و کارکردهای مختلف آن است؛ با نگاهی فلسفی، روانشناسی، شاعرانه و روشنفکرانه و بیطرفانه؛ در عین حال، عرفانی و واقعگرایانه. نگارنده به هدف شناخت ویژگیهای ساختاری و محتوایی آن، در پی رسیدن به این مسأله است که رمان نامبرده بهعنوان یکی از تأثیرگذارترین رمانهای آغاز جنگ، چگونه توانسته است بحران جنگ و مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آن را در برهۀ خاصی در خود انعکاس دهد؟ به همین جهت، نگارنده به دلیل اهمیّت تاریخی رمان مذکور، بر آن شد تا ساختار و محتوای آن را نیز تحلیل کند. براساس این جستار، دارابودن نثر شاعرانه توأم با نثری داستانی برای انتقال تجربیّات نویسنده، استفاده از نمادهای تازه و انتخاب زاویۀ دید اول شخص، دارابودن پیرنگ و طرحی پرحادثه از مهمترین ویژگیهای ساختاری رمان است. از لحاظ محتوایی نیز، مشتمل بر مسائل اساسی دوران دفاع مقدس است که نویسنده خواسته، واقعیّات آن را بیشتر مطرح کند. پیامهای رمان، اهمیّت دارد؛ زیرا نویسنده تلاش دارد مؤلفههای پایداری ازجمله شهادت، ایثار، فداکاری، حفظ مرزهای میهن، ستایش آزادی و آزادگی را به مخاطب القاء کند. مهمترین وجهۀ ارزشمندی آن، انتقال موضوعات پایداری به نسل جدید است. از قدرت تأثیرگذاری هنری برای تبلیغ و آموزش استفاده میکند و داستان هدفداری مینویسد که عملکرد شخصیّتها در جهت حقانیّت بخشیدن به آن است. بنابراین، از زوایای گوناگون میتواند چشمانداز جدیدی در ادبیات معاصر باشد.https://rl.shahed.ac.ir/article_3560_61242d1ca1dd25779d4a819d40961bc7.pdfدانشگاه شاهددو فصلنامه ادبیات دفاع مقدس2645-38005820210321An analysis of the Islamic Revolution and the Holy Defense Couplets in Alireza Ghazveh, Soheil Mahmoudi, and Akbar Behdarvand’s Poemsبررسی و تحلیل دوبیتیهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در شعر علیرضا قزوه، سهیل محمودی و اکبر بهداروند1671853707FAمسعودپاکدلاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز ایران.حاتمسعیدی مهردانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران.Journal Article20200812Alireza Ghazveh, Soheil Mahmoodi, and Akbar Behdarvand are three of the most prominent couplet poetry figures in the Modern Poetry. They tend to use couplets as a way of expressing their poetical sentiments toward Martyrs, war captives, separation from beloved ones, and internal state. In this Article, themes of the Islamic Revolution couplets, as one of the most frequent poetry styles in this era, will be analyzed with an analytical point of view considering all the aspects including structure and content. With the onset of the imposed war against Iran, couplet was one of the first styles used by these poets as a way of versifying and composing their inner voice and reflecting the love and enthusiasm and epic battles of the soldiers, as well as the war incidents. This was the period that couplets were at the peak of their popularity and after the “holy defense” period, it started to fade out, and less successful couplets were composed and this could be seen more often in younger generation poets.علیرضا قزوه، سهیل محمودی و اکبر بهداروند از شاعران دوبیتیسرا و از چهرههای برجستۀ معاصر هستند که برای بیان احساسات و عواطف شاعرانۀ خود نسبت به شهیدان، اسرا، جدایی از عزیزان و توصیف حالات درونی و... قالب دوبیتی را برگزیدهاند. در این جستار مضامین دوبیتیهای انقلاب اسلامی در شعر شاعران مذکور، به عنوان یکی از پربسامدترین قالبهای شعر این دوران با نگاهی تحلیلی از جنبههای ساختاری و محتوایی بررسی شده است. با شروع جنگ تحمیلی دوبیتی جزء نخستین قالبهایی بوده است که این شاعران به وسیلۀ آن به سرودن و زمزمۀ نجوای درونی خود و انعکاس صحنههای عشق، شور و حماسۀ رزمندگان و حوادث جنگ پرداختهاند. دورۀ درخشش دوبیتیهای انقلاب اسلامی نیز همین زمان بوده، بعد از دوران دفاع مقدس تقریباً رو به افول نهاده است. پس از اتمام جنگ دوبیتیسرایی یا به تعبیری دوبیتیهای موفق کمتری سروده شده که آن هم در شعر شاعران جوانتر، نمود یافته است.https://rl.shahed.ac.ir/article_3707_9ebe36cfdfa9ccf260b35c04b92ed73b.pdf