Ph.D in Persian Language and Literature, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Shahid Chamran University, Ahvaz.
Abstract
ars are violent, cruel, deadly, and destructive. They have a bloody and destructive nature. If it is the only poetry of war, it has little to do with mystical mysticism. Mysticism does not align well with the violent and cruel nature of war. The emergence of each of them is related to a specific spirit - and also different - mysticism is more suited to a soft and calm temperament, while war is associated with violent and oppressive behavior. In the poetry of war, a blessed and useful connection is formed between the two realms of mysticism and war, which, ironically, also influences the outcome of war. Studies show that war poets express the emotions and experiences of warriors, martyrs, freedmen, missing, wounded, and martyrs. They also depict their status and position as they navigate through the seven valleys of their journey. By doing so, they guide warriors to adopt the roles of seekers and mystics. Mystics and seekers have unique states and authorities that differ from those of their predecessors. Their mystical method is very efficient, intensive, and dynamic.
ذوالقدری (میرصادقی)، میمنت. (1376). واژهنامه هنر شاعری، تهران: کتاب ممتاز.
زمانیاصل، مجید. (1377). مزامیر پیادهرو، اهواز: مؤسسه فرهنگی انتشارات آیات.
زمانیاصل، مجید. (1387). من از عشیره سوسنهایم، تهران: نشرتکا.
سجادی، سید جعفر. (1383). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، چاپ هفتم، تهران: طهوری.
سراج طوسی، ابونصر. (1382)، اللمع فی التصوف، تصحیح و تحشیه رینولد آلن نیکلسون، ترجمه: دکتر مهدی محبتی، تهران: انتشارات اساطیر.
سعیدیراد، عبدالرحیم. (1387). ساعت به وقت دلتنگی، (گزینة اشعار). تهران: نشر تکا.
سعیدی، گل بابا. (1392)، فرهنگ جامع اصطلاحات عرفانی با تکیه بر آثار ابنعربی، تهران: انتشارات زوار.
سهروردی، شیخ شهابالدین. (1374). عوارفالمعارف، مترجم: ابومنصوربن عبدالمؤمن اصفهانی، به اهتمام: قاسم انصاری، چاپ دوم، شرکت تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
صفارزاده، محمود. (1396). سفر اول پیدایش، اهواز: نشر الیما.
عطار نیشابوری، فریدالدین محمد. (1378). منطقالطیر، به اهتمام و تصحیح: سید صادق گوهرین، چاپ 14، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
غزالی، ابوحامد محمد. (1377). احیاء علومالدین (ربع چهارم)، ترجمه: مؤیدالدین محمد خوارزمی، به کوشش حسین خدیوجم، چاپ دوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم. (1383). ترجمة رساله قشیریه، به تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، ترجمه: حسن بن احمد عثمانی، چاپ هشتم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
کاشانی، عزالدین محمود بن علی. (1381). مصباحالهدایه، با تصحیح و مقدمه و تعلیقات: استاد جلالالدین همایی، چاپ ششم، تهران: نشر هما.
کاظمی، داودرضا. (1397). جریانشناسی شعر جنگ، تهران: انتشارات سوره مهر.
گوهرین، سید صادق. (1388). شرح اصطلاحات تصوف (دوره 10 جلدی)، چاپ اول، تهران: انتشارات زوار.
مستملی بخاری، اسماعیل بن محمد. (1387). شرح التعرف لمذهب التصوف، ج 3، تصحیح و تحشیه: محمد روشن، چاپ سوم، تهران: نشر اساطیر.
ملاصدرا، صدرالدین محمد شیرازی. (1981). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیه الأربعه، چاپ سوم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
حسینی، سید حسین. (1387). پیوند عشق و عرفان با ادبیات پایداری، نامه پایداری. دکتر احمد امیری خراسانی. تهران: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، صص 154-135.
ساکی، بهمن. (1366). روزنامة اطلاعات، فرهنگ و ادبیات خوزستان.15 آذر. شمارة 18339، ص 2.